Menu Sluiten

Forum

schoonmaken/reinige...
 
Notifications

schoonmaken/reinigen carbs  

 
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Goedenavond,

Het schijnt dat je zo af en toe de carbs inwendig moet reinigen/schoonmaken. Het is nu winter, dus een mooi moment. Alleen heb ik geen idee wat je dan zou moeten schoonmaken. Kan iemand mij daar wegwijs in maken. Wat moet je demonteren en wat schoonmaken? Heb al gezocht op het forum maar geen antwoord gevonden.

met groet,

ronald, 1500TC, 1979

Citaat
Geplaatst : 10-01-2011 11:19 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Om te beginnen raad ik je aan om de sproeier goed gangbaar te maken in de voet van de carburateur. Als je de choke 'open' trekt wordt de sporoeier nar beneden bewogen, kijk maar even. Duw je de chokeknop weer terug, dan moet de spoeier weer -helemaal- omhoog. Doordat zich oxidatie op de buitenwand van de sproeier vastzet in aan de binnenkant van de holte waardoor hij op en neer moet gaan, gaat het terugzetten vaak stroef, of, niet helemaal meer of helemaal niet meer. Dus, even uit elkaar halen en schoonmaken en glad poetsen, uitwendig en de holte inwendig.

Er kan prut onderin de vlotterkamer staan. Die moet je er maar uit halen. Dat gaat het makkelijkst wanneer je de wartel los draait waarmee het benzineslangetje wat naar de sproeier gaat onderin de vlotterkamer vastgenlekd zit. Koop tevoren twee nieuwe ringetjes waarmee dat knellen bewerkstelligd wordt. Controleer of de oude ringetjes er volledig ui komen, als er een restje blijft zitten heb je vervolgens lekkage.

maak nu verder alle beweegbare delen goed gangbaar met wat remmen rieniger en vervolgens smeerolie. Kan je tegelujk voelen hoeveel speling er op de asjes van de vlinderkleppen in de ogen van het huis zitten. Als dat 'veel' wordt heb je daar dus 'valse lucht' aanzuiging, wat het afstellen van de cabs bij stationair toerental (ernstig) bemoeilijkt.

Wanneer je de bekers eraf hebt, controleer dan of die vanbinnen mooi 'droog' zijn, vettige aanslag verwijderen. Slijtsporen wijzen op ernstige slijtage of scherpe vervuiling die 'knel' is komen te zitten. Hou de onderdelen van de respectieve carbs bij elkaar, zodat je geen onderdelen 'ruilt'. Bij dit verhaal had ik SU carbs voor ogen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-01-2011 2:35 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Fournier,

Dank voor de info. Heb inmiddels al heel wat gerepareerd en/of vervangen maar het brandstofsysteem is voor mij nog onontgonnen gebied, vandaar mijn "voorzichtigheid". Die O-ringetjes waar je over spreekt da's wel een eye-opener , nu weet ik waarom er daar af en toe een druppeltje benzine uitkomt. Die zal ik dus zowiezo moeten vervangen. Warteltje wat verder aandraaien heeft dus juist een erechts effect vermoed ik. Zodra de gereviseerde startmotor er weer inzit ga ik met de schoonmaakklus beginnen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-01-2011 11:28 pm
Share: