Menu Sluiten

Forum

Probleem afstelling...
 
Notifications

Probleem afstelling of toch ontsteking?  

 
gboer
(@gboer)
Lid

Nu ik mijn koppakking heb vervangen, de ontsteking, kleppen en carbs zijn afgesteld, loopt de motor nog niet helemaal lekker.

Probleem 1:
Stationair blijft hij doordraaien op zo'n 900 toeren, als ik de verlichting aanzet zakt het toerental aanzienlijk tot zo'n 600 en heeft de motor de neiging om af te slaan.
Probleem 2:
Als ik het gas loslaat en afrem op de motor (in de versnelling) begint de auto te stotteren / schokken.

In beide gevallen is de motor op temperatuur, heeft iemand tips?

Citaat
Geplaatst : 30-06-2009 11:17 pm
spit1600
(@spit1600)
Lid

Dit lijkt op een te arme afstelling, waardoor de motor geen vermogen levert.
Dit is stationair gecompenseerd in de stationair afstelling.

Stel de auto rijker af (sproeier neer beneden) en stel daarna ook het stationair toerental terug.
Je zult zien dat hij meer kracht heeft (minder invloed van het aanzetten van de verlichting) en ook het stotteren bij gas loslaten zal minder zijn (meer benzine bij de lucht die vanwege het hoge toerental toch wordt aangezogen).

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-07-2009 10:38 pm
gboer
(@gboer)
Lid

Ja, dat kan ik proberen, maar ik heb het idee dat hij nu al iets te rijk staat afgesteld. De bougies zijn droog, bruining, maar aardig richting zwartig met koolstofaanslag. Kan het iets elektrisch zijn? Vorig jaar heb ik de kontaktpunten en condensator vervangen.

Ik heb net de bougiekabels doorgemeten (weerstand), met het volgende resultaat.
kabel 1 - 13,1k
kabel 2 - 23,1k
kabel 3 - 13,1k
kabel 4 - 12,5k
kabel van bobine naar verdeelkap 10,8k

Kabel 2 lijkt me sowieso een probleem (of niet?).
Wat zijn 'normale' weerstandwaarden?
Kun je een bobine ook doormeten, deze lijkt mij ook oud.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-07-2009 11:35 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

k?
k is volgens mij geen eenheid van weerstand..
Ohm is beter in de richting...

bougie kabels slaan op een gegeven moment door,
de weerstand van de mantel loopt terug en de vonk kiest
een andere (kortere) weg dan door de bougie heen.

dan kan je 1 voor 1 de bougie kabels los trekken als hij
stationair loopt, als dan 1 bougie kabel niets uitmaakt
(geen lagere toeren) of je krijgt een tik, dan is die door.

verwissel dan de kabel met een andere bougie,
als het dan bij deze cilinder ook gebeurt, is het de kabel,
anders heb je te weinig compressie of zijn je kleppen
versleten (is ook te weinig compressie uiteindelijk).

bobine kan weinig mee mis zijn, anders zou hij niet eens willen
starten.

heb je eens een setje color-bougies er in gedraaid?
kleur van de bougie's zegt niets; je kan 10km te arm rijden
op de snelweg, een afrit pakken en de auto uitzetten,
dan kan in de laatst 10 meter er nog genoeg benzine op
gespettert worden dat de kleur gelijk verandert.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-07-2009 1:00 am
gboer
(@gboer)
Lid

Klopt 13,1 k Ohm, ik koop gelijk een nieuwe set kabels, zoveel kosten ze nu ook weer niet.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-07-2009 9:23 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Volgens mij heb je een luchtlek. Het inlaatsysteem trekt valse lucht tussen de carb(s) en de kop.
De hoeveelheid lucht die toetreedt neemt niet evenrredig toe met het toerental; het spleetje wordt bij gasgeven niet groeter immers.
Je hebt je carbs afgesteld stationair.
Om, terwijl er zoveel valse lucht toetreedt, de motor nog net stationair te laten lopen heb je wel al een hoog toerental nodig, zoals je aangeeft.
Zet je je licht aan, dan loopt het toierental sterk terug en slaat de motor (bijna) af.
Op hogere toerentallen wordt het mengsle steeds minder mager, doordat er niet een navenant grote hoeveelheid leklucht bij komt. Bij kruissnelheid is je mengsel zelfs rijk, zodat je afzetting van roet krijgt.
Je moet dus serieus op zoek gaan naar een lekkende pakking of je hebt ergens een scheurtje in het inlaatspruitstuk.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-07-2009 12:42 pm
gboer
(@gboer)
Lid

Een 'vacuum leak' zou goed mogelijk zijn, ik heb immers de koppakking vervangen. Alles is los geweest en voorzien van nieuwe pakkingen. Hoe test je dit? Ik las ergens anders op internet met WD40, heeft iemand hier ervaring mee?

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-07-2009 1:00 am
michielvl
(@michielvl)
Lid

Ik had ook problemen met een lekje. Het lekte op 2 plaatsen.
De eerste was langs het inlaatspruitstuk. In de afgelopen jaren is blijkbaar het aluminium spruitstuk zo vaak strak aangedraaid dat de flenzen niet meer vlak waren. Ik heb deze vlak geveild.
Toen was het een heel eind over maar nog niet helemaal. Uiteindelijk was revisie van de carbs (BCCP) de enige oplossing. Er lekte lucht langs de as van de gasklep.
Het was trouwens een dure grap, die revisie. Onderdelenleveranciers leveren ook gereviseerde exemplaren voor veel minder. De kwaliteit van het werk weet ik niet (natuurlijk).

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-07-2009 3:35 pm
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

Carburateur revisie kan een dure grap zijn,hoeft niet.
Veel is zelf te doen,zoals schoonmaken,eventueel de metalen delen laten vernickelen,en het monteren van een revisiesetje van ongeveer 125Euro.
Over blijft het in lijn boren,en het plaatsen van de bussen voor de gasklepassen.
Voor deze bewerking heb ik een nauwkeurige boormal gemaakt(beroep gereedschapmaker)waarmee dit een koud kunstje is.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-07-2009 7:01 pm
gboer
(@gboer)
Lid

Bougiekabels vervangen, groot verschil. De motor draaide gelijk op 1500 toeren stationair, daarvoor rond de 900. Vervolgens van het inlaatspruitstuk, alle bouten nog een keer aangedraaid en iets 'rijker' afgesteld. Hij remt nu veel gelijkmatiger op de motor af. Als ik de verlichting aanzet heeft de motor het nog wel zwaar, het toerental daalt dan nog met zo'n 100.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-07-2009 12:12 pm
Share: