Menu Sluiten

Forum

Notifications

niet op toeren  

Pagina 2 / 3
 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo hr.clemens,
bij het zoeken naar een oplossing zijn alle door u aangegeven mogelijkheden de revue gepasseerd want je gaat je steeds weer afvragen staat dit goed enz.
helaas hielpen deze niet het probleem te klaren.
bedankt voor het meedenken en ook fournier natuurlijk.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-07-2010 11:42 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Cor,

Je ziet wel dé oplossing komt plotseling. Maar het heeft onze grijze massa toch even lekker bezig gehouden.
Je bent van plan om de cilinder kop eraf te halen om de binnen klepveren te monteren.
Er is een mogelijkheid om die klus te klaren zónder de kop te lichten.
Als je de beschikking hebt over een compressor dan kun je via het bougie gat dmv een omgebouwde bougie hier druk op zetten.
Nadat je de cilinder in de bovenste stand hebt staan met beide kleppen gesloten kun je de veren monteren zonder dat ze in de verbrandingsruimte vallen.
Dit is te overwegen.

Succes en
Groet Karel [:)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-07-2010 12:23 am
elmen
(@elmen)
Lid

Hallo Cor,
Als dit inderdaad het probleem is betekent dat dat je met "zwevende" kleppen hebt gereden en dat betekent weer dat ze de zuiger hebben kunnen raken, met alle gevolgen vandien. Ik zou zeker de kop er af halen om te controleren of er geen schade is opgetreden. Ik hoop van harte dat het niet zo is maar er is een risico.
succes.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-07-2010 1:45 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo leo
denk je echt dat het zo'n vaart zal lopen?
ik denk meer aan inlaat kleppen die niet op tijd sluiten zodat een deel van de compressie verloren gaat,hetzelfde geldt voor de uitlaatklep.
maar dat ze zoveel tijd te laat sluiten dat ze de zuiger raken....,dat zou een rampje zijn.
dat geklooi met in en uitlaten weer los en vast maken en weer een koppakking en na 500km weer natrekken.
ik gok het erop en weet in ieder geval als het misgaat dat jij me gewaarschuwd heb en ik dus het boetekleed moet aandoen.
bedankt voor je reactie en medeleven.
groet cor[:(]

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-07-2010 10:53 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

Er is nog een ander trucje om veren te wisselen zonder perslucht te gebruiken of kop te wisselen.
Neem een stuk zacht touw dat niet pluist en druk dit door het bougiegat in de cilinder. Demonteer de tuimelaars. Draai nu aan de krukas met de hand de zuiger omhoog totdat ie enigszins zwaar gaat. Nu worden de kleppen tegen gehouden.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2010 12:09 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Cor,

Dat is inderdaad een gok die je neemt. Achteraf weet je altijd wat de juiste keus was.
Maar doe dan wel een compressie test en kijk of er geen klep lekt. Heb je een lek dan zal de compressie lager zijn en staat er een klep scheef. De kans dat die dan afbreekt is groot.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2010 12:11 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo michiel,
dat is een leuke manier om de boel een beetje vast te zetten.je hoeft tenslotte alleen maar te verhinderen dat ze naar beneden kieperen.er komen bij het erop zetten van de veren geen krachten op de klepstelen en dit is een zekere manier om het verdwijnen van de kleppen te voorkomen.
ik ga volgende week aan het klusje beginnen en houd jullie op de hoogte.
bedankt voor alle raadgevingen en ideeen.
groet cor[:p]

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2010 1:22 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik zou eerst eens beginnen met een compressie test..

best zonde als je nu van alles in gaat bouwen,
terwijl er dieper in de motor al van alles mis is,
kan je het dalijk nog een keertje doen..

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2010 11:27 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste pluisje,

het leukste aan de spitfire vind ik sleutelen.
als de veren niet helpen ga ik verder kijken maar ik geloof niet in andere schade want tot 3000t loopt hij prima.
groet cor[^]

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-07-2010 10:50 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

dat klinkt redelijk.
je hebt zelfs grote kans dat de kleppen de zuiger niet eens
kunnen raken door de constructie,
dwz de lengte die de nok omhoog/omlaag gaat.

en ik heb wel eens naast een V8 gestaan die bij 6.000 toeren
een vliegtuig aan het oplieren was en
ineen vrolijk terug schakelde (automaat bak) naar zijn 2.
er ging een klep zweven en tikte een zuiger aan;
die klep kwam daarna door de motorkap naar buiten
en de cilinder was helemaal verpulverd (hoop gruis in het carter)
en de krukas was verdraaid.
dus dat blijft niet bij zachtjes tikken.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-08-2010 1:59 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Hallo Cor,
Hoe is het met de klepjes afgelopen?
Goed, hoop ik....

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-08-2010 10:47 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo leo,
ik zou morgenochtend beginnen maar mijn 98j. schoonmoeder gooit roet in het eten.
ik moet haar helaas naar een revalidatiehuis in delft brengen.
maar ik heb inmiddels een stuk gereedschap gemaakt dat met een verlengde kopbout als tegenkracht, als hefboom kan worden gebruikt zodat ik de dubbele veren kan indrukken.
als het gelukt is zal ik een paar foto's maken dan begrijp je het beter.
ik zet op de kopbout een extra moer waarop ik een stuk schroefdraad heb gelast.
dit gebruik ik als vastpunt voor de hefboom die ik over de klepsteel laat vallen.de opening in de hefboom is zo groot dat hij ruimte laat voor de halve maantjes zodat ik die van de klepsteel kan pakken.
dan kan ik de veer verwijderen en de dubbele veer plaatsen.
dan weer de hefboom erop, drukken en de halve maantjes plaatsen.
zo zie ik het voor me ,nu maar hopen dat het werkt.
groet cor[:I]

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-08-2010 11:36 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Hallo Cor,
Het zou inderdaad heel goed kunnen werken zo, alleen moet je er wel voor zorgen dat de klep niet naar binnen gedrukt kan worden maar daarvoor zijn al wat tips voorbij gekomen.
Succes en sterkte (met alles)

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2010 12:28 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo,
ik heb de veren geplaatst en met het stuk gereedschap dat ik had gemaakt ging dat heel mooi.
ook de kleppen vastzetten met een stuk touw ging perfect.
ik heb wat foto's erbij gedaan.
helaas moest ik vaststellen dat deze aktie niet het beoogde doel heeft gehaald.
bij 3000t blijft hij vervelend doen en wil niet harder en hoger in de toeren.
er blijft niet veel anders over dan me te concentreren op de SU's.
het zouden verkeerde naalden kunnen zijn,er zitten AAQ's in maar mijn kennis hierover is te beperkt om hier conclusies aan te kunnen verbinden,maar dat is op te lossen door veel te lezen.
ik blijf natuurlijk open staan voor ieder argument dat mij verder brengt in deze puzzel.
groet cor



ReageerCitaat
Geplaatst : 13-08-2010 12:28 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

heb je gelijk de boutjes nagelopen waarmee het spruitstuk
en de uitlaat vast zit?

als deze lostrillen (zijn niet geborgd) krijg je ook allerlei leuke
effecten
en bij mij kwamen de 2 onderste, in het midden altijd los,
totdat ik deze met lock-tide had behandeld.

mocht je er niet uitkomen,
heb ik hier een setje SU's te leen liggen,
liep de motor wel op 98 mee..

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-08-2010 10:12 am
Pagina 2 / 3
Share: