Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
niet op toeren
hallo,
tijdens de winter de motor vervangen en dat was een leuke klus.
we rijden met dit mooie weer regelmatig maar wat me opvalt is dat hij niet lekker op toeren komt.tot 3000rpm gaat het wel maar daarna verdwijnt ook het leuke geluid van een oplopend toerental in een soort ongedefinieerd gerommel.
de motor heeft wel kracht en loopt wel lekker zolang ik maar op tijd schakel en niet boven de 3000rpm kom.ook met de overdrive in kan ik goed snelheid maken.
de vraag is natuurlijk waar moet ik aan denken?
de ontsteking is nieuw,een 123 electr.
dus denk ik aan de carburatie maar waarom pas bij 3000rpm.
ik heb de teksten van fournier er nog eens op nageslagen maar vind daar toch niet de oplossing tenzij ik het niet goed lees.
als ik start met koude motor dan ligt het punt waarop hij moeilijk gaat lopen veel lager dan 3000t. maar als hij warmer wordt verschuift dat naar de bekende 3000rpm.
ik heb weinig verstand van de echte werking van de carburateurs maar heb wel de bekende handelingen met arm en rijk instelling met het liften van de zuigers gedaan en dat werkte goed.
verkeerde naalden?
choke werkt goed en ik merk niet of ze te arm of te rijk staan onder het rijden want de choke lost het probleem niet op.
ik hoop dat iemand dit verhaal begrijpt en me een beetje op weg kan helpen.
mk4 met 2 su's uit '70
groet cor[:(]
Hallo Cor,
Voordat je aan je carburateurs gaat stellen moet je eerst alle andere afstellingen zoals kleptiming, ontstekingstijdstip, luchtfilter en juiste positie van aansluiting van carburateur pakking aan inlaatspruitstuk goed hebben.
Ik heb zelf ook een 123 ontsteking op stand 4 met 10 gr vóórontsteking. Werkt perfect.
Misschien eens met stand 3 proberen. Een té vroeg ontstekings tijdstip kan ook inhouden verklaren. Luister ook goed naar evt pingelen bij accelereren.
Als je alle dingen gecontroleerd hebt en weet dat ze goed zijn, kun je je concentreren op de carburateur afstelling.
Je kunt ook eens proberen om tijdens de rit, koppeling in en motor afzetten, uitrollen en bougies op kleur controleren.
Zijn ze zwart/wit/bruin?
succes
Groet Karel
hallo karel,
de kleptiming verander je niet zomaar even,die heb ik ingesteld bij het vernieuwen van de ketting en de tandwielen.
het ontstekingstijdstip staat mooi op 10gr. voor BDP.
met of zonder luchtfilter maakt nauwelijks verschil.
wat je bedoelt met aansluiting pakking carburateur snap ik niet,
misschien kan je dit wat verduidelijken.
stand 3 of 4 heeft invloed op het ontstekingstijdstip bij hogere toeren en zou dus kunnen maar uit de boeken zou 4 het beste zijn, maar ik kan het proberen natuurlijk.
van pingelen heb ik geen last maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik 98 stook.
de bougies zijn wat aan de donkere kant en daarom denk ik aan de carb's maar zoals gezegd ik heb arm of rijk getest met de zuigerpen.
ik ga wat verder zoeken.
groet cor[?]
Hallo Cor,
Met die pakking bedoel ik dat je die mogelijk verkeerd kunt monteren. In de pakking tussen caburateur en inlaatspruitstuk zit, buiten het grote gat natuurlijk, ook een kleiner gat. Dit moet gelijk liggen met het gat in het inlaat spruitstuk.
Als je al deze dingen goed hebt zou je haast zeggen de carburateurs.
Misschien ook nog even testen of er geen valse lucht wordt aangezogen bij het inlaat spruitstuk.
Je hebt toch wel een vacuum slang aangesloten op je 123 ontsteking?
Misschien ook eens je bobine als test vervangen. Heb je een zgn "high energy coil" met weerstand minder dan 1 ohm gemonteerd?
Groet Karel
hallo,
ik heb samen met de 123 een bobine gekocht bij 123 en dat zal dus wel de goede zijn.
denk jij dat daar iets fout kan zitten?
ja vacuum is aangesloten.
ik ga wel kijken of er sprake is van valse lucht.heb gelezen dat je dat met dikke olie moet doen en als er veranderingen optreden dan zal er wel valse lucht zijn.ik kijk ook nog even naar de pakking.
ik meld me weer.
groet cor
Hallo Cor,
Ik denk dat de bobine wel goed is. Maar is dat een 12 V bobine?
Want als je niets aan de voeding (is standaard 6V) hebt gedaan dan krijgt je 12 Volts bobine te weinig spanning en dus je vonk te zwak en geen goede verbranding..
Valse lucht testen gaat ook goed met remmen reiniger.
Olie op een zeer heet uitlaat spruitstuk (wat er oder ligt) kan vlammetjes geven.
Groet Karel
Hallo Karel en Cor,
Dat verhaal van die pakking geldt volgens mij meer voor de aansluiting van het luchtfilterhuis en de beide luchtfilters op de carburateurs en niet bij de aansluiting van de carbs op het spruitstuk. Het heeft denk ik te maken met het maken van een juist drukverschil onder en boven de zuiger in de SU. Als je het gat afsluit gaat de zuiger niet helemaal omhoog. Maar zo te lezen heb je al zonder luchtfilter gereden en zal dat het wel niet zijn. Heb je al eens aan de bougiekabels gedacht?
Grtz. Leo
hallo leo,
ik heb niet aan de bougiekabels gedacht maar met het installeren van de 123ontsteking heb ik zowel de bobine als de kabels vervangen.
het is me niet duidelijk waarom het toerental niet omhoog wil maar ik ga langzaam maar zeker alle mogelijkheden uitschakelen zodat er één moet overblijven.
zo haalde ik voor 20 jaar ook alle fouten uit grote administratieve computersystemen,mijn vakgebied.
groet cor[}:)]
ps.als je eens in de buurt bent hou ik me aanbevolen voor je oordeel.
Is de 'opbrengst' van de benzinepomp wel voldoende als je 'op toeren' komt.
Je zou dat kunnen zien aan de kleur van de bougies: Rijd in het toerengebied waarin de motro 'inhoudt'. Bij het naderen van een parkeerplaats; koppeling in, contact uit, uit de versnelling. Bougies alle 4 eruit draaien. Gebruik een stukje tuinslang om om het keramiek te steken zodat je je vingers niet verbrandt.
Wanneer de pomp te weinig benzine geeft, krijg je een te arm mengsle en moeten de bougies dus 'licht' van kleur zijn.
fournier
Dit forum wordt ook gelezen door niet-leden. Maar zij kunnen niet antwoorden. Zo kan het gebeuren dat ik een mailtje krijg van iemand die tóch behulpzaam wil zijn.
Hij schrijft: "Als ik het zo lees, dan staat de distrubutie niet op tijd of de ontsteking te laat .
Hij moet de ontsteking vroeger zetten en weer gaan rijden; wordt het beter, dan moet hij de ontsteking eens echt goed aftstellen.
Tijdends het rijden kan hij ook de choke uittrekken; dan verrijk je het brandstofmengsel, gaat de autoj dan harder, dan ligt het probleem ligt aan de afstelling van de carburateurs.
Maar ik ben bang dat hij het kleppendeksel er af moet halen; de kleppen van de vierde cylinder op tuimelen zetten door de auto in de vierde versnellng vooruit te duwen en dan kijken waar de zuiger staat. Deze moet precies in BDP staan. Staat deze er niet, dan de distributie 'op tijd' zetten. Distributiedeksel eraf en de tandwielen steeds verstellen tot je de juiste afstellinggevonden hebt.
gr, clemens"
fournier
hallo,
ik heb vanmiddag alle goede raad opgevolgd en uitgeprobeerd maar helaas.....
tijdens het rijden voelde ik weer bij 3000 rpm dat merkwaardige gerommel en toen ben ik weer eens gaan nadenken wat er veranderd is na de inbouw van de nieuwe motor,want de oude motor deed dit niet en alle onderdelen heb ik overgezet op de nieuwe.
toen ging er een heel helder lampje branden waardoor het schaamrood op mijn kaken duidelijk zichtbaar werd.
in mijn enthousiasme om alle onderdelen,die de vorige eigenaar had aangebracht om snelheid te genereren,te verwijderen heb ik ook in de kop de dubbele binnenveer bij de kleppen verwijderd,me niet realiserend dat de overgebleven buitenveer niet sterk genoeg is om bij hoge toerentallen de kleppen snel genoeg terug te brengen.
de buitenveer van een dubbelveersysteem is nl. minder sterk dan de veer in een enkelveersysteem.
je kunt dat ook zien in de onderdelenlijst van rimmer bros.
alhoewel ik het nog moet uitproberen ben ik er van overtuigd dat dit de oorzaak is.
ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik niet eerder op dit idee ben gekomen maar er is een bekend spreekwoord dat zegt: beter ten halve gekeert dan..............
als ik met mijn huiselijke onderhoudsklussen klaar ben morgen(schilderen)dan ga ik kijken of ik, zonder de kop eraf te halen, de tweede veer erin kan krijgen.
ik meld me weer.
groet cor[:I][:I][:I]