Menu Sluiten

Forum

Lekkende vlotterkam...
 
Notifications

Lekkende vlotterkamer bij sproeierbuis  

 
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Beste allemaal,

Betreft 1500TC, 1978

Ik heb al wat langer last van een lekkende achterste vlotterkamer ( druppeltje ) daar waar de verbinding zit tussen de onderkant vlotteramer en de carb. ( flexibele sproeierbuis ) Ik wilde dit herstellen maar loop nu tegen een probleempje aan en een vraag.

Eerst maar eens het probleempje: Na het verwijderen van de wartel krijg ik het kunststof slangetje niet uit de vlotterkamer getrokken. Doe ik iets verkeerd of meer kracht zetten? Als ik het goed begrijp zit dit slangetje niet aan de binnenzijde van de vlotterkamer vast of zo. De metalen beschermmantel kan ik ca 1,5 cm opschuiven , zie foto, maar het slangetje lijkt goed vast te zitten. Moet ik soms de kant van de carb ook losmaken?

Als ik in de onderdelen catalogus kijk dan zie ik een tekeningetje waar alleen een rubber o-ringtje staat vermeld die je met de wartel aandraait. Pak ik het werkplaatshandboek erbij dan staat er een 3-tal onderdelen vermeld. Een pakkingbus, sluitring en beslagring. Waar kan ik uit opmaken wat ik kan verwachten als ik het slangetje los heb gekregen?

""

Dank alvast voor het meedenken

Ronald

Citaat
Geplaatst : 08-04-2013 11:57 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Hi Ronald,

Je kunt verwachten dat het o-ringetje te pletter is gedraaid, en dat de restanten nu tussen het drukringetje en de schroefdraad zitten. Daarom wil ie niet los. Even iets harder rukken en dan komt het logistieke probleem, waar krijg je een nieuw ringetje vandaan? ""

Groetjes,

Jos

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-04-2013 12:09 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het klopt wat Jos aangeeft. Waarschijnlijk is de wartel wat te strak aangedraaid geweest-omdat het daar lekte- waardoor het ringetje tussen het slngetje en de opening in de voet van de vlotterkamer is geperst. Wellicht kan je met een ijzerdraadje wat je afknipt met een knijptang en dan het uiterste puntje haaks ombuigen onderin de vlotterkamer het ringetje wat door het gat gekomen is stuktrekken of terugduwen. Omdat het slangetje ommanteld is, kan je dat niet goed 'beet' krijgen. Maar, wees niet te voorzichtig. Het slangetje is taai, dus als je het wel goed beet kunt krijgen gewoon kracht zetten.
Ik kan me voorstellen dat het voor Jos een kwestie is waar hij een nieuw ringetje vandaan haalt. 'Hij woont ook in zo'n uithoek'. Onze vaste leveranciers hebben ze gewoon op voorraad. Neem niet een willekeurig rubber ringetje, want dat is zeer waarschijnlijk niet bestand tegen benzien en verweekt in enkele weken, waardoor je weer lekakage hebt.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-04-2013 3:43 pm
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Gelukt!
Na enige moeite is de lekkage nu verholpen. Bijgaand nog twee foto's mocht een ander clublid in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Na aardig wat trekwerk kreeg ik de slang uit de vlotterkamer. Het eindstuk ziet er dan als onderstaand uit.

""

In eeste instantie kon ik totaal geen ring ontdekken, maar dat kan ook komen doordat je natuurlijk weer over je band hangend met veel moeite op ooghoogte zit met het gat in de vlotterkamer en dit nou net de afstand is waar je ( ik ) zowel met bril als zonder bril net niet meer scherp kan zien. Maar goed, me gebruik van een gebogen paperclip zoals geadviseerd en een kromme popnagel de rubber ring eruit gekregen. Je ziet dan ook meteen het gevolg van te hard aandraaien. Deels pers je de rubber ring in het gat van de vlotterkamer en deels pers je het rubber tussen de aanslagring en het schroefdraad. Geen wonder dat het zo vast zat. Hieronder een foto ter vergelijking van de oude en een nieuw rubber ring.

"" ""

Nu de andere vlotterkamer nog ....

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-04-2013 9:17 pm
Share: