Menu Sluiten

Forum

Notifications

Hitteproblemen  

 
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Tijdens de tweede dag van de Ardennenrit kreeg ik voor het eerst sinds de 9 jaar dat ik mijn Mk4 heb problemen (Niet helemaal waar, want een enkele keer bij zeer het weer en na stilstand voor stoplicht en dan wegrijden had ik dit ook wel eens een halve minuut gehad). Ik denk dat het verdampende brandstof is vanwege de hitte maar ik zal beschrijven wat er gebeurde.
Het was middag en behoorlijk heet weer. Ik had zojuist getankt en na het wegrijden begon de weg vrijwel direct te stijgen. De motor begon te pruttelen en dat hield aan. We zijn er nog wel een stukje verder mee gekomen maar uiteindelijk sloeg de motor af. Carl kwam toevallig voorbij en dacht ook dat het gasvorming in het brandstofsysteem zou zijn en raadde aan water over de carburateurs te gooien. Dat leidde niet tot onmiddellijk kunnen starten maar we hebben de auto gekeerd en ik heb hem bergafwaarts weer aan de gang gekregen. Helaas kwam hetzelfde euvel weer terug bij het vragen van extra vermogen.
Thuis heb ik aan de TAC advies gevraagd en o.b.v. dat advies het brandstoffiltertje voor vervangen (oude was inderdaad vuil) en de benzineleiding verlengd en zo ver mogelijk van de motor afgelegd. Vervolgens een eind de autoweg op en dat ging goed maar zodra ik Gouda weer in reed (wachten voor stoplicht) liep natuurlijk (tenminste, ik denk dat dit normaal is) de temperatuur weer een beetje op en begon het gepruttel weer. Vervolgens heb ik het tweede advies gevold en het koelsysteem gereinigd (veel spoel, draaien en weer spoelen) maar het gedrag werd niet anders. Nogmaals koelsysteem gereinigd; deze keer door 50 km te rijden met radiatorcleaner er in en weer spoelen en afvullen met nieuwe koelvloeistof. De temperatuur op de meter is lager dan hij was (maar hij kwam sowieso zelfs bij het hete weer niet boven driekwart) maar het verschijnsel is er nog steeds. Mijn volgende opties lijken te zijn de thermostaat te verwijderen en daarna zou ik nog de benzinepomp kunnen vervangen. (Ik heb destijds bij de koop van deze Spitfire een spiksplinternieuwe benzinepomp erbij gekregen met een kromme arm en het bijbehorende dikke vulplaatje, maar Kees Reehorst beweert dat die snel kapot zal gaan omdat hij al 9 jaar bij mij (in de originele verpakking) op de plank ligt en dus het membraam uitgedroogd zou zijn.)
Een tijdelijke oplossing schijnt te zijn een natte lap om de pomp te draaien. Dat lijkt te werken maar ik ben er niet helemaal zeker van.

(Nog wat details: alle schilden en hitteschilden die in het motorcompartiment horen, zitten er in en mijn nummerplaat hangt NIET voor de luchtopeningen aan de voorzijde.)

Wie weet goede raad?

Groeten,

Ron

Citaat
Geplaatst : 28-07-2006 6:45 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nou, Ron, volgens mij heb je wel alle aspecten nagegaan die je in de download bij dit onderwerp terug zou kunnen vinden. Misschien reden om het ook in een andere richting nog eens te zoeken. Ik denk aan de ontsteking.
Maar, eerst de vraag; pingelt je motor ook voordat hij ophoudt met lopen?
Zo ja, kan dat twee kanten op wijzen. 1. Je carrburateurs staan wat arm of te arm afgesteld. Daardoor wordt je motor ook heter. 2. Je radiatieurdop sluit niet goed af, waardoor je koelvoeistof verliest met het gevolg dat de vloeistofspiegel te laag wordt om in de kop alle kanalen goed te vulllen. De motor loopt heet. Kijk ook of het retourslangetje van de overloop bij de radiateurdop luchtdicht afsluit, anders loopt je radiatuer wel over bij het warm worden maar vult zich niet opnieuw uit het overloopvat. Zo krijg je 'te weinig' koelvloeistof in je systeem en wordt de kop te heet.
Je thermostaat heb je gecontroleerd(?) en gaat gewoon open in een pannetje water op het gas (kookplaat). Maar het kan zijn dat hij het in de auto toch niet (goed) doet. Probeer een andere.
Nu de ontsteking. Als die niet 'op tijd' staat kan dat ook het effect hebben dat de motor te warm loopt. Zijn je contactpunten goed? Hoe oud zijn je bougiekabels? Is je verdelerkap in orde?
Nu nog even de carburateurs. Heb je de zogenaamde 'wax stat' carbs dan kan het zijn dat je ze afgesteld hebt met een 'warme' motor en daardoor bij gewone arbeidsomstandigheden een te arm mengsel.

Er kunnen legio oorzaken zijn voor je probleem. Ga dus niet vanalles vervangen, want de ellende kan in een kleinigheid zitten en dan is het zonde als je allerlei nodeloze kosten hebt gemaakt.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-07-2006 11:39 am
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Ton,

Inmiddels heb ik toch maar de pomp vervangen want dat is 20 minuten werk en vrijdagavond tijdens de proefrit geen problemen gehad, maar misschien was de buitentemperatuur niet hoog genoeg. Ik kreeg al eerder de tip van een lid uit Leerdam dat hij met grote zekerheid dacht dat het membraan van de benzinepomp de oorzaak zou zijn.In elk geval valt mij nu op dat het benzinefilter tot de rand toe vol staat en dat was altijd minder dan een kwart. Ook had ik (n.a.v. tip van dezelfde Leerdammer) met een natte lap om de benzinepomp geconstateerd dat het probleem zich niet voordeed.

Waarom vraag je of de thermostaat het doet? Dat zou ik dan toch op de temperatuurmeter in de auto zien. Bovendien functioneert de kachel en dat kan toch alleen als de thermostaat opent?? Overigens sluit mijn radiatordop goed af en zit ook de lang naar het overloopreservoir er goed aan. De radiator is ook vol. De motor pingelt niet na, start fantastisch en trekt en loopt prima. Ontsteking vorig jaar nog eens gecheckt met stoboscooplamp en was in orde. Punten staan OK en overigens heb ik als eens geconstateerd dat zelfs indien de punten nauwelijks uit elkaar gaan de motor toch redelijk goed loopt.

Ik hoop dat ik het probleem verholpen heb met de 'nieuwe' pomp. Die had ik overigens al bij de auto gekregen en die zal dus tenminste 9 jaar in de verpakking hebben gelegen. Kees Reehorst zegt dat je dan grote kans hebt dat ie verdroogd is en dat je hem kan weggooien maar voorlopig doet ie het. Even vragen aan Kees hoe lang ik de volgende reservepomp dan in de auto kan opslaan [:D]

Groet,

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-07-2006 6:22 pm
ceessterk
(@ceessterk)
Lid

Beste Ron,
Je probleem klinkt mij bekend. Af en toe eerder en tijdens de Ardennenrit heb ik het probleem ook gehad. Bij hoge buiten temperatuur inhouden en zelfs afslaan en moeilijk starten. Ook mijn claxon weigerde na even rijden al langer tijd nog geluid te maken.
Bij het frietkot wilde de auto ook niets. Carl heeft toen ook gekoeld maar starten ho maar. Carl heeft mij toen aangesleept en met veel gassen en horten en stoten ben ik thuis gekomen. Hier was de auto niet meer aan de praat te krijgen en ook ik heb de benzine filters vervangen waarna de auto het weer deed. Na een tijdje rijden deed het probleem zich weer voor. Ik heb de auto zo'n 3 kwartier laten staan en toen eens onder de kap gekeken. Ik raakte toevallig de bobine aan en die veroorzaakte een brandplak aan mijn hand. Dat leek mij niet normaal.Ik heb geen idee hoe heet zo'n ding wordt. Ik had nog een oude liggen en deze gemonteerd en alles werkt werkt weer zoals het hoort. Het claxon relais zit boven de bobine en deze kreeg het kennelijk ook wat warm. Hij claxoneerd weer als de beste.
Succes ermee, Cees Sterk

ReageerCitaat
Geplaatst : 31-07-2006 2:05 pm
Jan van Schaik
(@pimento)
Lid

quote:


Originally posted by ceessterk

Beste Ron,
Je probleem klinkt mij bekend. Af en toe eerder en tijdens de Ardennenrit heb ik het probleem ook gehad. Bij hoge buiten temperatuur inhouden en zelfs afslaan en moeilijk starten. Ook mijn claxon weigerde na even rijden al langer tijd nog geluid te maken.
Bij het frietkot wilde de auto ook niets. Carl heeft toen ook gekoeld maar starten ho maar. Carl heeft mij toen aangesleept en met veel gassen en horten en stoten ben ik thuis gekomen. Hier was de auto niet meer aan de praat te krijgen en ook ik heb de benzine filters vervangen waarna de auto het weer deed. Na een tijdje rijden deed het probleem zich weer voor. Ik heb de auto zo'n 3 kwartier laten staan en toen eens onder de kap gekeken. Ik raakte toevallig de bobine aan en die veroorzaakte een brandplak aan mijn hand. Dat leek mij niet normaal.Ik heb geen idee hoe heet zo'n ding wordt. Ik had nog een oude liggen en deze gemonteerd en alles werkt werkt weer zoals het hoort. Het claxon relais zit boven de bobine en deze kreeg het kennelijk ook wat warm. Hij claxoneerd weer als de beste.
Succes ermee, Cees Sterk


Beste Cees
Het warm worden van de bobine kan komen doordat je het contact een tijdlang hebt aan laten staan terwijl de contactpuntjes gesloten zijn. Er blijft dan een stroom door de bobine lopen. Het gebeurt vaak als bijv een radio is aangesloten op de contactstand van het contactslot.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-08-2006 1:07 am
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Beste lezers

Ook ik heb allen verhalen nu gelezen over het horten en stoten van de motor en heb daar ook ervaring mee gehad na de winterstop
Toen het goede weer dit jaar weer aanbrak moest mijn spitje ook van stal maar deze wilde wel starten maar de motor sloeg weer af bij controle bleek dat geen of te weinig benzine werd geleverd door de benzinepomp oude benzinepomp na demontage niet gecontroleerd (foutje) of de opbrengst goed was om dat de beide slangpilaren toch al los in het benzinepomphuis zaten (dus blindelings vervangen)
Nieuwe benzinepomp gemonteerd (let op 2 modellen) het probleem was nog niet opgelost
bij nader onder zoek was het (kunststof) benzinefilter wat bij mijn spitje achter in de kofferbak is gemonteerd ook maar gedeeltelijk gevuld met benzine het toeval geschiede ik draaide de slangklemmen wat losser en ik zag en hoorde het benzinefilter vol lopen met benzine door het vacuüm wat was ontstaan in de aanzuigleiding
Mijn probleem was hiermee opgelost en heb ook dit jaar de Ardennen rit probleemloos uitgereden

het moraal van het verhaal
Wat kan een nuttig onderdeel toch voor een raar probleem zorgen

Jan de Jong

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-08-2006 12:40 pm
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Jan,

Zoals je al gelezen hebt heb ik inmiddels ook een nieuwe pomp gemonteerd en de Spit rijdt sindsdien goed, maar ..... het is momenteel niet meer zo warm als tijdens de Ardennenrit. Gezien het nu volle benzinefilter vermoed ik dus dat de oude pomp bij hoge temperatuur gewoon net iets te weinig opbrengst gaf. Overigens heb ik de oude pomp uit elkaar gehaald en die lijkt eigenlijk in orde maar het kan zijn dat de diverse schroeven en bouten niet vast genoeg meer zaten en dat hij daardoor bijvoorbeeld net niet voldoende meer functioneerde. In de pomp zit overigens ook nog een filtertje. Dat was schoon. Ik heb een Mk4 uit 1974 en daar zit bij de tank geen filter.

Groeten,

Ron

PS: Inmiddels is het natuurlijk weer lekker warm geweest en heb ik de 2007 Ardennenrit achter de rug. Geen probleem meer gehad en dus mogen we aannemen dat dit probleem inderdaad is opgelost met het monteren van de 'nieuwe' benzinepomp.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-08-2006 12:59 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

de rede dat i schoon is, heb ik bij de mijne ook ontdekt,
dat was ook niet zo verwonderlijk, het filter zit om een ronde
buis geklemt, maar er is gewoon een hap uit de buis.

dus de benzine kan gewoon langs het filter.

ook is het schroefje waarmee de deksel helemaal bovenop geklemd zit,
niet goed gemonteerd.
hier zit helemaal geen pakking tussen,
de rand van het deksel drukt op het filter en sluit daarmee af,
maar het centrum is gewoon open.

hierdoor kan dus benzine uit de pomp ontsnappen,
zeker als het niveau in de tank hoog genoeg is.

let maar eens op het topje van je pomp,
is deze nat na een rit, dan lekt je pomp.

is zonde met de huidige benzine prijzen [xx(]

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-07-2007 11:22 pm
Share: