Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Fuel Cat loodvervan...
 
Notifications

Fuel Cat loodvervanger  

 
lonnekerri
(@lonnekerri)
Lid

Aan het eind van mijn restauratie van mijn spitfire mk2 zit ik nog met een belangrijk punt. We hebben nog de originele kleppen in het motorblok zitten en moet er dus gelode benzine in. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken op het internet wat hier de oplossingen voor zijn. Al snel vond ik een loodvervanger die je door de benzine kunt gooien. Maar ik vond ook Fuel Cat, een loodvervanger die je tussen de benzine leiding zet en er voor zorgt dat er automatisch iets in de benzine terecht komt.

Zijn er mensen met ervaring met een van deze beide oplossingen? Negatief en positief, ik hoor het beide graag.

mvg. Richard

Citaat
Geplaatst : 07-05-2012 12:14 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het zal je niet verwonderen Richard dat ik hierover een wat bijzondere opvatting heb. Een motorblokje wat er al ettelijke tienduizenden kilometers op heeft zitten, daarin zijn de klepzittingen 'gehard'. Elke keer dat de nokkenas doordraait terkt de klepveer de kleprand met een klap tegen de zitting aan. Al dat gehamer heeft het metaal van de zitting verdicht, in een mate, dat de hitte van het uitstromende uitlaat gas daar weinig vat meer op heeft. Het is waarschijnlijk dat dit motortje al een hele tijd 'loodvrij' heeft geconsumeerd voordat jij in de gelegenheid kwam om het wagentje te restaureren.

Ga er gewoon mee rijden met euro 95. Stel de ontsteking zo af dat de motor bij het optrekken uit lage snelheid in de derde versnelling net niet meer pingelt. Stel de kleppen correct af en controleer de klepspeling van de uitlaatkleppen na twee, drie duizend kilometer. Als je ze niet 'ruimer' hoeft af te stellen, heeft het gebruik van loodvrije benzine geen nadelige invloed gehad op de zittingen. Na twee, drie duizend km controleer je nog eens voor de zekerheid. Punt is, dat je in de gaten houdt of de klepzittingen wegsmelten. Het is heel onwaarschijnlijk dat je merkbaar de kleppen ruimer moet zetten, laat staan 'iedere keer'.

Zo'n 'katalisator' moet je echt niet kopen, dat is gewoon volksverlakkerij.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-05-2012 12:48 am
Share: