Menu Sluiten

Forum

carburatie door fou...
 
Notifications

carburatie door fournier in ons lijfblad  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste wim,
het lijkt wel of je gedachten kunt lezen want ik ben juist met de su's bezig dus komt jouw artikel als geroepen.
er blijven voor mij twee vragen over na lezing.
bij de pakking tussen luchtfilter en carb. spreek je over een luchtkanaal dat zou lopen van de voorkant van de carb. naar de bovenkant van de vlotterkamer.
dat kanaal zou dus zichtbaar moeten zijn in de vlotterkamer maar bij mij is er niets zichtbaar.ook zou er iets te zien moeten zijn in de verbinding tussen vlotterkamer en carburateur maar ook daar is niets te zien.
kan je hier iets meer over zeggen?
het tweede vraagje gaat over je aangave over de hoogte van het benzineniveau in de jet.
je geeft aan één a twee mm. onder de rand. maar welke rand,de rand van de brug,van de jet, maar waar staat de jet dan,
omlaag gedraaid met twee slagen van de moer of....
ik zou het op prijs stellen als je dit nog even verduidelijkt voor mij.
verder heel erg bedankt voor het artikel.
groet cor[:D]

Citaat
Geplaatst : 24-08-2010 11:16 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het was al weer enkele jaren geleden dat ik het verhaal wat in het laatste nummer van The Spitfire stond geschreven heb. Die informatie had ik toen bij mekaar geschraapt van het internet. Intussen kocht ik bij onze clubshop het boekje over de SU carburateurs.
Welnu, het verhaal over de luchtverbinding vanaf het luchtfilter naar de vlotterkamer heeft waarschijnlijk betrekking op de laatste uitvoeringen van de laatste SU carburateurs, de HIF (horizontal integrated floatbowl) types. Op onze Spitjes kom je dat niet tegen. Geen wonder dus dat je dat niet vond.
Het boekje zegt over de afstellng van de vlotter het volgende:
Hoeveel benzine er toestroomt bij stationnair toerental is afhankelijk van hoeveel benzine-oppervlak er in de sproeiermond 'vrij' is rondom de naald. Dat hangt enerzijds af van hoeveel de zuiger (ik noemde die in mijn verhaal 'demper') opgetrokken is door het vacuum achter de venturi. Anderszijds hangt dat er van af hoe 'hoog' de benzine in de sproeier staat. Dat regel je bij de vlotter.
" in de praktijk zet men de brandstofspiegel in de sproeier zo hoog, dat die tussen een achtste en een kwart van een inch beneden de uitmonding van de sproeier staat".
Reken je dat een inch 24 mm is, dan is de instelhoogte dus tussen de drie en de zes milllimeter onder de rand van de koperen ring die je ziet wanneer je recht naar beneden in de carburateur kijkt (nadat je de beker met de zuiger er in met de naald er onderaan van de carburateur afgenomen hebt).
Nu is het zo, dat het motorblok iets achterover helt in de Spitfire. Dat betekent dat de rechtercarburateur, waar de vlotterkamer rechts aan vast zit bij hetzelfde vloeistof niveau in de sproeier de vloeistofspiegel hoger heeft dan bij de linker carburateur, waar de vlotterkamer links naast zit. (Daarom kregen we later de HIF carbs met de vlotterkamer eronder, zodat dit verschil er niet meer was).
Om te zien hoe 'hoog' de brndstof nu in beide carbs staat, kan je met de hand elk van de sproeiers (met de choke-bediening) zoveel naar beneden trekken, dat de sproeier 'nét' overloopt. Met een schuifmaatje achterste voren kan je exact meten hoe 'diep' elke sproeier nu zit.
Door het ophangbeugeltje van de vlotter nu boller of platter te buigen gaat de vlotter dieper of minder diep de naald in de afsluitopening van de benzine toevoer drukken. Krijg je dus een lagere of een hogere vloeistofspiegel in de sproeier.
Sommige latere vlotters hebben niet meer zo'n metalen ophangbeugeltje. Dan ben je erop aangewezen de afsluitopening 'lager' of 'hoger' in zijn zitting aan te brengen, door er passende ringetjes tussen te doen, of door daar ringetjes weg te nemen, of de afsluitopening aan de kant waarmee hij in de fitting geschroefd wordt wat af te vijlen of de opening waarin hij geschroefd wordt iets uit te boren.
De algemene aanwijzing, dat je de sproeier helemaal omhoog moet draaien en dan twee volle omwentelingen terug, om een uitgangspositie voor de fijnere afstelling te krijgen, betekent volgens mij, dat de aanwijzing die in het artikel staat, dat dat dus gemeten is onder de rand van de sproeier zelf en niet onder de rand van de brug.
In het SU boekje is dus sprake van 3-6 mm onder die rand.
Zo, dat is wat ik aan wijsheid op dit moment weet op te brengen.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2010 3:45 pm
elmen
(@elmen)
Lid

De luchtverbinding achter het luchtfilter is er wel maar dient ervoor om de luchtdruk onder de zuiger gelijk te houden aan de druk achter het luchtfilter, op bijgaande tekening is dat goed zichtbaar, zie nummertje 5

Overigens is de SU carburateur geniaal in zijn eenvoud, waar andere carburateurs een veelvoud aan sproeiers en kanaaltjes hebben om alle toerengebieden te bestrijken heeft de SU maar een sproeier en bovendien een variabele venturi en dat maakt hem uniek.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2010 7:12 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste fournier en leo,
wat een duidelijke uiteenzettingen heb ik nu.
inderdaad is het kanaaltje niet aanwezig maar wel diegene die op de bijgevoegde tekening staat.
dus dat is opgelost.
de benzine hoogte wordt dus in de jet gemeten en niet vanaf de brug. dus dat is ook klaar.
ik heb allebei de carbs. los en ben met een slangetje en een kleine trechter ze steeds aan het vullen en de hoogte van de spiegel aan het vergelijken rekening houdend met de scheve stand straks aan de motor.
het enige dat de zaak nog kan verprutsen is dat de benzine pomp meer druk geeft en de boel dus later sluit en dus te hoog komt te staan maar daar ga ik dan ook wel weer wat op vinden.
gelukkig vind ik sleutelen leuk dus ik vermaak me wel,
het regent toch dus wat geeft het.
allebei heel erg bedankt en als hij weer pruttelt meld ik me weer.
groet cor[:D]

ReageerCitaat
Geplaatst : 25-08-2010 8:34 pm
Share: