Menu Sluiten

Forum

Notifications

Carburateurs  

Pagina 1 / 2
 
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Goedendag,

Ik heb drie vragen over de carburateur op dit moment:

Als ik de de naald eruithaal zit hij scheef in de zuiger en bliijft scheef zitten als ik hem wat beweeg komt hij weer terug in deze stand, kan dit kwaad?

zie foto""

Dan vraag twee.

Kijkend naar foto's van carburateurs kwam ik deze tegen waar twee slangetjes aangebracht zijn om overlopende benzine af te voeren, iemand ervaring mee hoe dat te doen?

Waarschijnlijk vanuit de overloopgaatjes die achter dat plaatje zitten onder de aanvoer, maar hoe ?

""

En dan mijn derde vraag:

Wat voor olie doe ik bovenin(bij de "damper" en hoe veel ongeveer...

Joost

Citaat
Geplaatst : 23-01-2013 4:41 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Die naald zit meestal niet echt recht onder de zuiger. Wanneer je er maar op let dat hij niet stoot op de brug in de venturi als je de beker weer op het carburateurlichaam laat zakken, maar dat de naald inderdaad in de sproeier zakt is alles in orde. Wel zal je kunnen zien dat de naald steeds tegen één kant van het sproeier kanaal aanleunt en daar een slijtspoor achterlaat. Maar dat is niet erg. Hij doet niettemin gewoon goed zijn functie. Die overloopslangetjes den hun functie al ze 'eraan' zitten en de buisjes die in het lichaam van de carburateur steken inderdaad open zijn. In sommige carburateus tref je die buisjes niet aan en -als de vlotters de afsluitnaald onvoldoende aandrukken- lopen de vlotterkamers over via de sproeiers. De benzine welt daar gewoon boven de uitmonding van de spoeier op over de brug in de venturi. Ik monteerde eens een nieuwe benzinepomp waarin een veel te sterk veertje zat, waardoor de vlotternaalden de benzine niet meer konden tegenhouden. We hadden daar geen erg in toen de wagen op de riollenbank stond en er werden steeds dikkere sproeiernaalden in de zuigers gezet om de overvleod aan benzine te stoppen. Pas toen dit in het absurde kwam rezen er vraagtekens.
Als je wel deze buisjes op je carbs hebt en als die inderdaad 'open' zijn is het raadzaam om er slangetjes op te doen tegen het geknoei. Heb je geen buisjes of zitten die dicht; dan moet je er alleen opletten dat de druk in de vlotterkamers vanuit de benzine pom niet te groot wordt voor ht opdrijvend vermogen van de vlotters om de vlotternaalden echt te laten afdihten.
Als je de schroefdop op de bekers lasdraaid en eruit tilt schijn dan eens met een lichtstraal in het gat waar het dempertje uit komt. De olie in dat gat moet zo diep onder de rand staan als het zuigertje onderaan de stift aan de schroefdop hoog is. Na het vullen druk je het dempertje door de olie heen en de olie wlet op tot aan de bovenrand van het gat waar het dempertje in verdwijnt. Wat je teveel erin giet loopt over en wordt meegezogen met de inlaatlucht. Je kunt er dus niet 'teveel' in doen. Ik gebruikte altijd gewoon motorolie 20W50. Wanneer je rijdt en je geeft dan plankgas gaat de zuiger langzaam omhoog door het (sterk) toegenomen vacuum achter de drempel. De inlaatlucht slurpt dan royaal extra benzine en je hebt onmiddellijk volop trekkracht. Alleen, wannere je carbs te rijk staan, kan het zijn datde motor even verzuipt en je dus geen trekkracht hebt. Carbs beter afstellen dan. Met een 1500 TC moet je een op veertien kunnen rijden. Als de carbs niet 'rijk' afgesteld zijn en je hebt 20W50 in de dempers en je komt niet aan de 1/14 kan het zijn dat je met dunnere olie in de dempers dichter in de buurtvan het streefgetal komt. Of, je moet minder vaak plankgas optrekken, ventje!

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-01-2013 7:29 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Fournier

Bedankt voor de antwoorden en ik ga weer verder!

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-01-2013 10:18 am
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Ik heb de carburateurs weer in elkaar en gestart, liep prima in mijn oren...

Met de choke op 2000 toeren ongeveer en de luchtfilters liggen er nog af.

Met een velletje papier de luchtinlaat van voorste carb. geblokkeerd, rpm gaat naar ongeveer 1700

Doe ik hetzelfde met de achterste carb dan gaat de rpm naar 800.

dat vind ik best een groot verschil.

Zie wel het inwendige op dezelfde manier bewegen.

Heb nog even de Bougiekabels eraf gehad een voor een maar dat geeft allemmaal zelfde teruggang in toeren.

Bougies 2 en 4 eruit gehad en die zien er ongeveer zelfde uit beetje zwart beroet.

Nu denk ik dat er wat mankeert aan de voorste carburateur, maar wat en hoe kan ik dit testen.

Suggesties zijn welkom.

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-01-2013 12:06 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

L.S.

Ik heb hier nog over lopen denken, zou het misschien ook nog aan het aan het inlaatspruitstuk kunnen liggen?

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-01-2013 3:55 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Joost

Om het spruitstuk te contoleren zou je het tijdens het testen eens in kunnen spuiten met WD 40 of iets dergelijks, is er lekkage dan wordt deze tijdelijk afgedicht waardoor het toerental omhoog moet schieten. Overigens moeten alle andere afstellingen wel in orde zijn zoals klepspeling en ontstekingstijdstip.

groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-01-2013 9:28 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Een belangrijk aspect is; het niveau van de benzine in de twee vlotterkamers. Het motorblok helt achterover in het chassis en de vlotterkamers zitten beurtelings links en rechts naast de venturi. het oppervlak van de benzine is zuiver horizontaal en staat in de sproeiers net zo hoog als in de vlotterkamer.
Als je de beide bekers van de carburateurs afhaalt en je kijkt van bovenaf in de sproeiermonden, dan moet in beide sptroeiers de benzine 'even hoog' staan, wil je uit beide carburateurs een even rijk / arm mengsel krijgen. Je kunt de sproeiers elk naar beneden draaien totdat de benzine over de bovenrand van de sproeier uitvloeit. Dan heb je er goed zicht op hoe 'diep' de benzine in de sproeiers staat. Met een schuifmaat kan je met het stift in de handgreep meten, hoever de sproeiermond beneden de brug staat als de benzine erover uitvloeit. Staat het niet 'even hoog' in beide carburateus, dan moet je de vlotterstand aanpassen en/of de zitting van de vlotternaald in het deksel ophogen of verlagen tot de niveau's gelijk zijn. In de rechter vlotterlkamer (de viorste) moet de benzine iets lager staan dan in de linker, om in de sproeieres 'even hoog' uit te komen.
Bij jou staat de benzine in de carburateur die de hoogste toeren geeft bij het afdichten van de andere carburateur de hoogste benzinestand in de sproeier. Dat beide bougies toch ongeveer dezelfde kleur hebben komt door het functioneren van de balanspijp tussen de venturi's in het spruitstuk, waardoor daar een gemengd mengsel van het aanbod van de twee carburateurs ontstaat.
Wanneer je de vloeistof niveau's niet 'gelijk' zet, moet je met de afstelling van de naalden in de opening van de sproeiers zien te bereiken dat beide sproeiers toch ongeveer evenveel benzine afgeven. Als je dat al lukt, is dat alleen bij het toerental waarbij je die afstelling hebt gedaan. Bij alle andere afstellingen klopt het mengsel dan weer niet. De carburateurs zijn er op gebouwd dat de benzien even hoog staat.
Als je dit niet duidelijk is; geef een gil en dan probeer ik het nog helderder uit te leggen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 1:20 am
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Fournier,

Heb de motor eerst even 5 mnuten laten lopen.

de bekers eraf en gekeken in de sproeiers,ik zie eigenlijk geen niveau.

daarna de sproeiers naar beneden geschroefd tot ze niet meer verder kunnen maar er loopt geen benzine over....

Doe ik iets fout?

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 12:53 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dit is raar. Als je de startmotor de krukas enkele toeren laat draaien met de bekers eraf, zie je dan nóg geen benzine opwellen?
Maar goed, je kunt het ook anders benaderen. In de handboeken staat dat je de sproeiers tot in de hoogste stand opkunt draaien en dan twee slagen terug, zodat in de uitgangspositie de sproeiermonden even hoog staan tov het oppervlak van de brug in de venturi. Met het staartje van de schuifmaat kan je nog nameten of de sproeiermonden dan 'even' laag staan.
Dan doe je de deksels van de vlotterkamers af en keert ze om. Je kunt dan kijken of de vlotters niet lek zijn (dan zit er benzine in). In de deksel van de rechter carb moet de de fitting voor de vlotternaald mét een tussenringetje tegen het deksel zitten en en in het deksel va de achterste carb zónder. Immers, in verband met de schuine stand moet de spiegel in de rechter iets lager staan dan in de linker.
Als dit 'in orde' is, heb je de niveau's zo goed mogelijk 'gelijk'. Dan alleen nog de carbs zo afstellen dat het mengsel niet te rijk / niet te arm is. Steeds beide sproeiers evenveel op en neer draaien!

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 1:06 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Hallo,

Ik zit al de vanaf het begin mee te lezen. Wederom ben ik het eens met Fournier.

Maar.... Als er geen benzine in de sproeier staat, dan kan volgens mij de auto niet of nauwelijks lopen. Dus hier is misschien wat anders aan de hand? Is de sproeier niet geblokkeerd? Ik heb ooit goedkope sproeiers gehad, waarbij de rubber afdichting (o-ring) niet tegen benzine kon en mijn leiding verstopte. Controleer dat even voor de zekerheid.

Weet je zeker dat de auto gewoon netjes loopt? Want dan is het echt niet te verklaren.... Misschien kan iemand in de buurt even een kijkje nemen?

Groet,

Gideon

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 2:03 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Fournier,

""

Fournier,

de vlotterdeksels omgekeerd.(vlotters zijn niet lek)

mij viel op dat de rechter op de foto (van de voorste carburateur veel verder doorzakt,lijkt wel of de weerstand van het veertje in de vlotternaald

minder is.

Klopt mijn redenatie dat omgekeerd de voorste kamer later gesloten wordt en hier net niveau hoger is?

Ik heb het ook even omgedraaid, vlotternaalden verwisseld en de ander zakt verder door.

Eerst nieuwe vlotternaalden kopen denk ik?

verder zit er ook geen ringetje in de vlotternaaldhouder,over wat voor een dikte moet ik dan denken?

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 2:11 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nou, hier zie je dus ten voeten uit wat ik bedoel.
De rechter vlotter (van de voorste carb) drijft hoger op om de naald in de zitting te drukken. Hier staat de sproeier links van de vlotterkamer en doordat de motor achterover helt welt de benzine in deze carb dus hoger op dan in de linker carb.
Het eenvoudigst is, nu de deksels ussen de vlotterkamers te ruilen, waardoor die die hoger opdrijft voordat die sluit lnks zit, aan de kant war de sproeier rechts van de kamer zit, zodat daar de benzine hoger okomt te staan dan voor de ruiling en de deksel van de linker vlotterkamer monteer je rechts. Omdat die minder hoog opdrijft voordat die de naald in de zitting heeft komt de benzine nu aan die kant lager te staan.
Je hebt goede kans dat je nu 'even hoog' uitkomt. Als de deksles niet geruild kunnen worden in verband met de richting van de pijpjes, verwissel je alleen de vlotters van deksel.
Je moet het zó zien. Van fabriekswege wordt in de ene vlotter een iets diepere deuk gemaakt dan de andere. In de 'deuk' staat de naald. Jammer is dan, dat veel mensen die vlotters in de vlotterkamers aanbrengen fgeen weet hebben van dit specialistische detail en zonder erg de vlotters 'verkeerd om' in de vlotterkamerdeksels ophangen; 'Weten zij veel'.
Als jij ze nu 'goed' aanbrengt en je doet opnieuw de proef met het papier beurtelings voor de inlaat mond van de carbs, moet je een gelijkmatiger toerental krijgen.

Ben benieuwd Joost.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 3:10 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Ik heb de vlotters en vlotternaalden omgewisseld, en de boel weer aangesloten. op de choke 1500 rpm

Nu krijg ik als ik een papiertje voor de voorste carburateur houd dat het toerental oploopt 1800 ongeveer,en bij de achterste loopt toerental vrij snel terug en slaat de motor af.

Ik ga morgen verder met.....?

groeten Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 6:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dit betekent dus gewoon dat die ene carb totaal geen jus krijgt. Het slangetje onder aan de sproeier verdwijnt van opzij in de voet van de vlotterkamer. wanneer je die wartel losdraait komt het slangetje er uit. Dit slangetje steekt in een benzine-bestendig rubbberringetje wat tegen een randje aan ligt en platgedrukt wordt door de wartel. Zo heb je daar een benzinedichte afsluiting. Wat nu gebeurt, dat is dat dit ringetje bij montage van het slangetje wel scheef voor het gat kan komen te zitten en bij het aandraaien vande wartel dicht het rubber de ingang aan de voet van de vlotterkamer zodanig af, dat er geen of nauwelijks nog benzine door kan.
Maak de boel maar los, het zal me niet verbazen wanneer het ringetje er niet goed in zit, verfrommeld is.
Je moet wel originele ringetjes kopen, want gewoon rubber vergaat binnen de kortste keren.
Je schuift de wartel terug op het slangetje, doet het ringetje om het uiteinde van het slangetje een millimeter of vier van het uiteinde. Het uiteinde moet door het binnenste gat in de voet van de vlotterkamer, zodat je het van bovenaf de kamer in ziet steken. Wartel ertegenaan en aandraaien. Het uiterste stukje van het slangetje moet dan nog net in de kamer te zien zijn.
Wanneer je nu onder in de kamer kijkt en er steekt een stukje rubber naar binnen daar benenden, dan is dat het ringetje wat de ingang verspert.
Leuk project ben jij mee bezig. Achtereenvolgens komen allerlei fratsen aan de orde waar ik vroeger ook mee geworsteld heb.
Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die geen toegang tot een forum hebben radeloos worden en zover komen dat ze hun kar maar van de hand doen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 6:43 pm
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-01-2013 6:53 pm
Pagina 1 / 2
Share: