Menu Sluiten

Forum

Notifications

carburateur  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

in welke richting zou ik moeten zoeken bij het volgende probleem:
als ik met de colortune kijk naar de ontbranding dan is het een beetje kaarslichtachtig kleurtje een beetje wit.
als ik echter de zuiger omhoog duw met de liftpin dan slaat hij direct af.
de colortune zegt dus te rijk en de liftpintruc zegt te arm.
ik weet het even niet meer maar het vervelendste is hij loopt niet lekker tot 2500 toeren gaat het een beetje maar daarna heel slecht.
heel graag een idee.
groet cor

Citaat
Geplaatst : 02-06-2010 7:36 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Cor,

Ik had ook problemen met de colortune bougie's om een mooie blauwe vlam te krijgen. Bij nog koude motor was het beter en naar hij warmer werd, werd ook de vlam geler/witter.
Heb toen enkele malen, zonder verbetering, de carburateurs opnieuw afgesteld.
Toen het inlaat spruitstuk op lekkage getest met remmen reiniger. Als ik dit op de naden spoot sloeg de moter af.
Toen wist ik dat deze niet dicht was. Binnenkort ga ik alles opnieuw monteren en opnieuw afstellen.

Dit is misschien ook bij jou het probleem ???? en eenvoudig te testen.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-06-2010 11:55 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Ik neem aan dat de rest (ontsteking enzo) goed staat? Heeft ie wel goed gelopen? Geen valse lucht? Gaan de zuigers van de carbs goed omhoog? Ik zou hem eerst eens wat rijker zetten om te proberen.

Succes.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-06-2010 11:58 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

bedankt voor de reactie karel en leo,
ik heb alle pakkingen bij de inlaat vervangen maar weet niet 100% zeker of de boel dicht is dus dat ga ik checken.
ik had wel veel vertrouwen in de colortune maar ik weet het nu niet meer ik ga maar eerst op beter lopen letten.
ik heb een 123 electr. ontsteking en die werkte goed voor de revisie dus ik hoop ook nu nog.
ik zie wel een duidelijk verschil in benzineniveau's in de sproeiers.
bij de eerste carb. vanaf de voorkant staat de benzine 4,5mm onder bovenkant van de sproeier.
als ik dat bij de tweede carb. bekijk dan zie ik de benzine niet als ik de sproeier ook 4,5mm laat zakken, dus ik moet dat niveau nog gaan aanpassen.
deze motor heeft na de revisie nog niet echt lekker gelopen maar ik mocht niet boven de 3000 toeren komen dus dat merkte ik niet zo.
ik weet niet zeker of ik alles aan de carb's moet ophangen,misschien zit de clou ergens anders.
ik heb inmiddels dankzij nico baas wel twee vlotters met metalen beugeltjes dus ik hoop dat de instelling van het vlotterniveau nu beter gaat.
ik ga verder puzzelen.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-06-2010 12:53 am
spit1600
(@spit1600)
Lid

Cor,

Heb je na de ombouw van je motor ook de carburateurnaalden en eventueel de demperveren gewijzigd?
Als dit nog de naalden zijn die bij je vorige getunede motor horen, dan gaat dat niet werken.
In een 1500 horen standaard ABT of ADN naalden.
Wellicht heb jij veel rijkere naalden en dan zal hij stationair te arm zijn en bovenin te rijk.
Dit stemt wel overeen met het probleem dat het bovenin niet meer werkt.

Marco Pieterse
www.CCEE.nl

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-06-2010 10:43 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo,
ik kreeg van vele kanten zoveel goede raad over een heel breed gebied dat ik besloot om helemaal over nieuw te beginnen met de carb's.
het belangrijkste in mijn ogen was daarbij dat ik met de grosjets als afsluiters niets kon vinden over afstellingen dus die heb ik weer vervangen door de oude originele afsluiters.toen de vlotters met armpje gemonteerd en afgesteld volgens het boekje(ruimte tussen 3,2 en 4,8mm).
de sproeier gelijk met de brug en daarna de instelmoer twee volle omwentelingen naar beneden.
toen gestart en de motor warm gedraaid.daarna de instelmoer van de jet zodanig gedraaid dat het stationair op maximum kwam,dat ging echt goed.
daarna de liftingspin gebruikrt om vast te stellen of de boel te arm of te rijk stond, moest een beetje rijker staan.
ben een stukje gaan rijden en merkte direct een hele verbetering vooral bij hogere toeren,mag nog niet zo hard eerst 500km inrijden.
ben wel tevreden.kan nu helaas niet zeggen wat er fout was maar het heeft iets te maken met vloeistof niveau in de sproeiers denk ik.
ik heb nog één vraag:
mijn AAQ naalden zijn van het springveer type,horen die in een HS2?
ik dacht van niet,kan dat nog invloed hebben?
in mijn boek staat een naald die veel korter is als standaard, zie bijgevoegde tekening.

ik hoor nog graag wat en bedankt voor hulp.

ps.marco,ik heb een 1300 motor maar de vorige uitvoering was met webers.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2010 1:48 pm
gboer
(@gboer)
Lid

Ook een interessante benadering, kijk naar de binnenkant van je uitlaat, is hij zwart dan loopt de motor te rijk, licht grijs is goed, wit te arm. Simpele check [:)]. Zelf stel ik de carbs af met behulp van de liftpin truc en een beetje op gevoel. Vereiste is dat kleppen gesteld zijn en de ontsteking goed werkt en correct staat afgesteld, anders krijg je de carbs niet goed functionerend.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2010 1:21 am
spit1600
(@spit1600)
Lid

AAQ naalden van het sprinveer-type kunnen in HS2 carburateurs van een MK4 zitten. HS2 carburateurs van een MK1, 2 of 3 hebben vaste naalden.
AAQ naalden zijn bedoeld voor toepassing met K&N luchtfilters. Meestal worden ze ook toegepast met verzwaarde demperveren (yellow spec).
Als je K&N filters hebt, dan is het goed, heb je standaard luchtfilters bij een standaard motor, dan zijn deze naalden te rijk.

Marco Pieterse
www.CCEE.nl

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2010 11:08 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

bedankt voor reacties.
ik laat de springveernaalden dus lekker zitten want ik heb K&N filters en een sportuitlaat.
de liftpintruc is het eenvoudigst voor mij en die geeft aan dat de boel goed staat.
ik ga dus nu de 500km volmaken,kop na trekken en weer kleppen stellen en dan moet het zomer worden.
allemaal bedankt.
groet cor[:D][8D][^]

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2010 7:16 pm
Share: