Menu Sluiten

Forum

Notifications

carburateur hs2  

 
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

kan iemand mij vertellen waarom er in het zwarte dopje dat bovenop de dashpot zit een gaatje zit?
het vacuum dat boven de zuiger in de dashpot ontstaat door het aanzuigen van de motor wordt hierdoor verstoord en dat kan nooit de bedoeling zijn.
moet misschien daarom de demperolie die je erin spuit 13mm.boven het pijpje staan zodat het vacuum niet meer kan ontsnappen via het gaatje in het zwarte dekseltje?
het proefje met de omgekeerde dashpot waar de zuiger langzaam,5-7 sec.,inzakt werkt alleen als je dat gaatje afdicht.
moet ik misschien een afdichtdeksel zonder gaatje monteren?
ik ben benieuwd naar een antwoord.
groet cor[:I][:(]

Citaat
Geplaatst : 18-08-2010 2:28 pm
fournier
(@fournier)
Lid

De demper waar de sproeiernaald aan hangt heeft aan de bovenkant een pijpvormig uitsteeksel wat nauwsluitend in een pijpvormig uitsteeksel aan de ondekant van de beker past. Deze 'pijp' steekt aan de buitenkant van de beker zijn kop op waarin het bedoelde zwarte dopje met een luchtgaatje erin geschroefd zit.
Boven de demper heerst het vacuum wat achter in de venturi van de carburateur heerst, medegedeeld in de vacuumkamer waar de demper in beweegt via een inwendig kanaaltje in het carburateurhuis.
Als nu de demper omhoog gaat, wordt de ruimte boven het pijpje op de demper in het pijpje onderaan de beker kleiner. Als de lucht daar niet weg kan, dan krijg je 'pomp-werking' = tegendruk. Dat moeten we niet hebben; dus een gaatje in het dopje om de buitenluchtdruk in de ruimte binnen de in elkaar schuivende pijpjes toe te laten.
Zo zie ik dat. Of, moet ik mijn bril eens schoonmaken?

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-08-2010 5:02 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Wim (en Cor)

Wat een prachtig verhaal met mooie volzinnen.
Het schijnt beide voor te kunnen komen.
Zie hieronder

Bij mijn Spitfire zitten wel gaatjes in de dop.

Niet elke verandering is een verbetering.

Ik rij GROEN

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-08-2010 7:18 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo,
inderdaad goede teksten en verklaringen maar er blijft nog een klein vraagje over:
het opgebouwde vacuum kan toch ook ontsnappen via dat gaatje in de deksel of zie ik dat verkeerd, of wordt dat nu net voorkomen door de oliespiegel van 13mm. boven het pijpje van de demper.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-08-2010 8:46 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Fournier heeft het bij het rechte eind wat betreft de functie van het gaatje, alleen verwart hij de termen demper en zuiger. De plek waar het gaatje (en ook de demper) zit staat niet in verbinding met de ruimte waar het vacuum is, namelijk boven de zuiger. De afscheiding is het pijpje dat boven aan de zuiger zit en de buis in het deksel waarin deze geleid wordt, op de tekening kun je het eigenlijk al zien. De olie zorgt niet alleen voor een juiste werking van de demper maar ook voor wat extra afdichting, naarmate je carbs ouder worden zul je ook merken dat je wat vaker de olie moet bijvullen omdat er wat slijtage optreed op de bovengenoemde afscheiding.

Grtz. Leo

ps, google meer eens op afbeeldingen van su carburettors, dan vindt je vele prachtige tekeningen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-08-2010 10:36 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo leo,
ik heb me suf gelezen aan info over su's.ik ga nu eerst wat onderdeeltjes vervangen zodat de meeste slijtage verdwijnt.dan de boel weer op de motor en de olie erin op de goede hoogte en dan maar eens kijken wat er gebeurt.
natuurlijk alles goed afstellen, synhroniseren en hopelijk gaat het dan lukken om goed op toeren te komen.
bedankt,ik meld me weer.
alle anderen natuurlijk ook bedankt.
groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-08-2010 1:33 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

ondanks al het werk,ben ik nog steeds bezig met het toerenprobleem.

het heeft zich nu wel beperkt tot de tweede carb.

als ik met de eerste carb.gas geef dan gaat hij mooi in de toeren omhoog,maar bij de tweede slaat hij gewoon af als ik gas geef.ik heb ze ontkoppeld.

zou het kunnen dat de zuiger niet omhoog wil door te weinig vacuum boven de zuiger?

oorzaak slijtage?

of zijn er nog meer mogelijkheden die dit merkwaardige verschijnsel kunnen verklaren?

ik heb erg veel geduld maar het begint langzaam aan mijn goede humeur te knagen.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-09-2010 11:52 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Cor,

Ja, die Spitjes kunnen heel wat van ons vergen, maar de aanhouder wint.

Je hebt ergens in de vorige antwoorden het aanbod gekregen om een set carburateurs te lenen.

Als die het wel goed doen, dan weet je in ieder geval zeker dat het aan de carburateur ligt en kun je je energie daar inpompen.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-09-2010 6:43 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste karel,

het aanbod is nog van kracht maar de eigenaar is op vacantie dus ik probeer nog wat mogelijkheden uit.

ik heb de bovenste gedeelten van de carb. omgewisseld maar dat hielp niets.

dus ik begin nu toch aan wat andere dingen te denken zoals compressie.

ik heb een meter gekocht en ga morgen deze mogelijkheid onderzoeken.

ik dacht daarbij aan het feit dat de twee cylinders die aan deze carb. hangen misschien niet voldoende vacuum maken omdat misschien één van de kleppen blijft hangen of de koppakking defect.ik filosofeer maar wat.

ik laat weten wat ik ontdek.

groet cor""

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-09-2010 12:54 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste karel,

het aanbod is nog van kracht maar de eigenaar is op vacantie dus ik probeer nog wat mogelijkheden uit.

ik heb de bovenste gedeelten van de carb. omgewisseld maar dat hielp niets.

dus ik begin nu toch aan wat andere dingen te denken zoals compressie.

ik heb een meter gekocht en ga morgen deze mogelijkheid onderzoeken.

ik dacht daarbij aan het feit dat de twee cylinders die aan deze carb. hangen misschien niet voldoende vacuum maken omdat misschien één van de kleppen blijft hangen of de koppakking defect.ik filosofeer maar wat.

ik laat weten wat ik ontdek.

groet cor""

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-09-2010 12:55 am
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

de compressie is van alle cylinders gelijk dus dat zal wel geen rol spelen.

het zal dus wel in een carb. zitten.ik ga verder puzzelen.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-09-2010 11:48 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Cor,

Ik weet niet of je al gecontroleerd hebt of je inlaat spruitstuk dicht is. Dit kan problemen geven bv koud loopt hij goed en warm voor geen meter.

Even testen met remmen reiniger.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-09-2010 7:28 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste karel,

ik ben al aardig in de weer geweest met de spuitbus maar waar ik ook spuit,geen verandering in toerental waarneembaar.

ik heb de carb. uit elkaar liggen en ga geheel volgens het boekje weer de boel samenstellen en uitproberen.

houd je op de hoogte.

groet cor

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-09-2010 8:11 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

het wonder is dan toch geschied,hij doet het.

nadat ik de carb. weer precies volgens alle boeken en raadgevingen in elkaar had gezet en op de motor had gemonteerd merkte ik direct dat er wat was veranderd.

ik heb ze eerst ontkoppelt gelaten zodat ik ze apart kon testen en de beruchte carb. op toeren kon brengen.hij liep feilloos over de 2500 t.wat eerst absoluut niet ging.daarna alles weer getest, rijk arm.synchroonloop enz.direct daarna een stukje gereden en hij ging weer als de brandweer.

dan komt natuurlijk de vraag,wat was het nu.dat is niet zomaar te zeggen omdat ik alles heb losgemaakt,schoongemaakt en weer samengesteld.

ik denk zelf aan een niet goed gecentreerde jet.als je de zuiger optilt en weer op de brug laat vallen dan kan je de klik direct horen of met enige vertraging en ik kreeg de indruk dat na centrering dat toch wel sneller ging als voorheen.ik heb hier in het verleden niet extra aandacht aan gegeven omdat er een verende naald inzit en ik dacht dat die altijd zichzelf centreerde maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

het blijft een beetje gissen maar meer kan ik niet bedenken omdat ik alle andere handelingen een aantal malen heb uitgevoerd zonder resultaat.

ik hoop dat er af en toe nog een zonnetje komt want ik heb niet veel kilometertjes gemaakt en ik moet de schade nog inhalen.

bedankt allemaal en tot mailens.

groet cor""

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2010 11:38 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Cor,

Fijn voor je dat je weer plezier in je Spitje hebt gekregen. Zoals ik al schreef, de aanhouder wint.

Vergeet niet te stoppen met je kalmeringspillen!""

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-09-2010 3:06 pm
Share: