Menu Sluiten

Forum

Brandsoffilter afge...
 
Notifications

Brandsoffilter afgebroken  

 
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Deze week riep mijn vrouw vanuit de garage dat ik snel moest komen.

Er gebeurde iets vreemds onde de Spitfire:

""

Er lekte fors benzine uit de Spitfire. De hele vloer lag vol.

De deuren open. Snel de fietsen er uit. De hoes van de Spit. De Spit verplaatsen en de kap open.

Het spoot eruit bij het brandstoffilter. Net afgelopen zaterdag vol getankt. Daar heb ik zo snel geen foto van gemaakt. Sorry.

""

Met een lijmtang de benzineslang dicht geknepen en het brandstoffilter verwijderd. Viel in mijn handen uit elkaar.

""

Deze heb 3 jaar geleden gekocht en gemonteerd. Vond hem zo mooi met dat chroom.

Het is ook te reinigen door hem open te draaien. 2 x steeksleutel 13.

Nu blijkt dat de schroefdraad is afgebroken. Zie hieronder.

""

Nog een foto.

""

Mogelijk heb ik het te strak aangedraaid, maar het moet wel strak zitten anders heb je kans op lekkage.

Op alle beurzen zie je deze mooie brandstoffilters, maar deze is wel erg onbetrouwbaar en gevaarlijk.

Weet iemand de fabrikant?

Dan stuur ik hem deze op zodat hij zijn produkt kan verbeteren.

Ik koop nu zo'n plastic filtertje, wat je ook overal ziet.

Ik heb een 6kg brandblusser in de garage en een slanghaspel, maar als het echt was gaan branden (ik deed ook nog de TL verlichting aan) weet

ik niet wat er dan was gebeurd. Ik denk een seizoen niet rijden.

Moet toch al aan het verven. Ondanks dat dit deel 3 jaar geleden gespoten is en nu wel hard zou moeten zijn, wordt toch de verf aangetast.

Na de eerste nacht stonk bijna het hele huis naar benzine. Nu na 4 dagen stink het nog. De benzine zit natuurlijk diep in het beton.

Elke avond staan de voor en achterdeur tegen elkaar open om zo het verdampingsproces wat te versnellen en de stank te verdrijven.

We hebben de plavuizen al weken klaar staan om in de garage op de vloer te leggen en het wachten was op goed weer.

Dan was de benzine niet diep in het beton getrokken en dus waren we eerder van de stank af. Maar ja........geduld.

Piet

Citaat
Geplaatst : 18-02-2011 10:16 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Daar ben je lekker mee, Ik heb precies dezelfde, vond hem ook mooi met dat chroom.

Ik heb hem nog niet zo lang en dus nog niet hoeven schoon te maken.

Maar goed dat je dit meldt, als het filter van de mijne vervuild is gooi ik hem direct weg. Ik denk dat ze het open en dicht draaien niet verdragen.

Bedankt Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-02-2011 11:07 pm
Jos Okhuijsen
(@josok)
Lid

Hoi Piet.

Je hebt behoorlijk geluk gehad, zoals je al weet. Normaal breekt zo'n ding ergens op de snelweg, en kom je er nooit meer achter waar ineens die vlammenzee vandaan kwam.

Die filters heb ik meer gezien, en hebben nog een groot nadeel. Het "filter"oppervlak is minimaal in vergelijking met een goedkoop papierfilter. Het gevolg is dat ze snel dichtzitten. Ze zijn hypergevoelig voor slijm van oude benzine. Onze Su carbs niet eigenlijk. Onze geniale SU carbs hebben geen stationair sproeiertje, en da's maar goed ook, want de openingen in dit "filter" zijn groter dan de opening van zo'n stationair sproeirtje.

Om nog even door te preken: Het toevoegen van onderdelen vergroot de kans op storingen. In dit geval is dat wel erg duidelijk. Maar ook met een plastic filter hebben we 2 mogelijk lekkende verbindingen in een brandstofslang erbij en slangklemmetjes die kunnen breken, als het filter zelf heel blijft.

De grote vraag is of een brandstoffilter op een spit enige zin heeft. Volgens mij is eenmaal per jaar schoonblazen van de vlotterkamers goed genoeg. Hoeveel Spitfires zijn blijven staan door verstopte sproeiers en hoeveel zijn er blijven staan door verstopte filters? Hoeveel zijn er in de brand gegaan door soortgelijke gevallen als Piet?

Wil je het echt beter doen en mooi maken zonder gevaar dan is dit een oplossing:

""

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-02-2011 10:28 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Het is inderdaad de vraag of het wel nodig is, want na bijna 3 jaar zit er absoluut niets in het filter.

Het zit er alleen in om eventueel vuil/roest vanuit de tank tegen te houden. Je weet natuurlijk niet van te voren of er rommel uit een tank kan komen. Per slot van rekening is die wel ruim 30 jaar oud. Ik heb vanmorgen zo'n universeel filtertje gekocht en gemonteerd.

De stank wordt al minder na 3 avonden, en vandaag de hele dag, de voor en achterdeur tegen elkaar open te hebben staan. Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-02-2011 6:15 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

Piet,

je hebt een filter niet nodig je hebt af en toe (1 of 2x pet 10.000 km) dat je vlotter blijft hangen omdat er vuil tussen zit maar verder geen probleem

m.v.g Ton

binnenkort is het ardennenrit

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-02-2011 8:51 pm
Share: