Menu Sluiten

Forum

Benzine lekkage bij sproeier  

  RSS

(@thore)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 10
01/07/2009 3:11 pm  

Wie heeft er misschien een tip.
Als mijn Spit 1500 van 1980 met warme moter ongeveer 10 - 15 minuten stil staat begint bij de voorste carburateur de sproeier te lekken.(af en toe een druppel aan het rode uiteinde) De carburateurs zijn 3 jaar geleden vervangen door gereviseerde.
mijn Spit rijd op loodvrije benzine en tot nog toe rijd ik niet zoveel. Heeft iemand voor mij een suggestie wat het probleem kan zijn?

Rene Thomassen


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 827
01/07/2009 5:32 pm  

Het plastic slangetje wat vanaf de vlotterkamer voet naar de sproeier loopt zit met een wartel opgesloten in de voet van de vlotterkamer. Wanneer je deze wartel losschroeft en terugschuift over het slangetje kan je het slangetje naar buiten trekken.
Er hoort een rubber ringetje om het uiteinde te zitten.
Dit ringetje past precies in de holte en stoot aan het eind van de holte tegen de rand van een nauwer gaatje waar het slangetje precies doorkan.
Met de wartel druk je dit rubberringetje zo stevig in de beperkte ruimte vast, dat het in alle richtingen zo knelt dat er geen benzine meer door kan lekken.
Soms is een stukje van het ringetje door het gaatje heen geraakt waar het slangetje doorheen hoort. Het ringetje zit dan 'opgevouwen' in de bestemde ruimte en in de vouw lekt er benzine weg.
Het kan ook zijn dat de wartel niet voldoende aangedraaid zit.
Maak de boel in elk geval los en controleer het ringetje op beschadiging of vouw. Heb je een nieuw ringetje nodig: Alleen een origineel ringetje verdraagt het benzine milieu!

fournier


ReageerCitaat
(@thore)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 10
02/07/2009 3:07 pm  

Fournier bedankt voor de tip, Het slangetje zit goed. Ik heb de demper van de carburateur er even af gehaald en onder in de gaskamer licht ook een beetje benzine dus het lijkt wel of de sproeier over loopt.

Rene Thomassen


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 827
02/07/2009 4:28 pm  

als de sproeier 'overloopt' betekent dit waarschijnlijk dat de vlotter in de betreffende vlotterkamer de stift die de benzinetoevoer moet stoppen onvoldoende in de zitting van de afsluiter drukt.
Controleer of de vlotter niet lek is. Dan kan je het beugeltje waarmee de vlotter aan de wand scharniert iets doorbuigen zodat die een wat 'hogere rug' krijgt, waardoor de stift nadrukkelijker in de zitting gedrukt wordt.

fournier


ReageerCitaat
(@thore)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 10
02/07/2009 11:41 pm  

Fournier nogmaals bedankt ik zal het weekeinde gaan kijken.
Zou dit ook kunnen komen omdat loodvrije benzine gaat plakken als het niet voldoende doorstroomt? (ik rijdt nog niet zo veel). Ik heb ook gehoord dat er spul te krijgen is om dit te voorkomen, moet je bij de benzine doen. Weet jij of dat zo is en of onze Spit daar tegen kan?
Ik heb dit jaar al twee keer de flotter naalden schoon gemaakt omdat de flotters over liepen. Aan de naalden was niks te zien maar bleven waarschijnlijk plakken.

Rene Thomassen


ReageerCitaat
(@pluisje)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 401
03/07/2009 1:06 am  

een hoop problemen bij mijn carburateurs kwamen door
de hoge druk die de pomp levert.
zo kan je allemaal lekkages krijgen, die problemen oplossen
en weer het volgende probleem krijgen.

kijk dus eens hiernaar, voordat je verderop in de benzine
stroom ga zoeken,
zo had ik ook een pomp met een boutje bovenop,
deze sloot niet goed af, je zoog benzine uit de tank aan
(de tank is hoger dan de pomp, dus dat lukt wel) en ook
wat lucht,
zo kwamen er allemaal luchtbellen in de flotterruimte en
borrelde de benzine gewoon de carburateurs uit...

lucht onder druk, warmte uit van de uitlaten, groot feest [:D]

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 827
03/07/2009 5:50 pm  

Ja, leuk dat Pluisje dit noemt. Ik kreeg het idee dat mijn pomp te weinig leverde, kocht dus een nieuwe. Denk je; die zal wel goed zijn. De auto ging nog slechter lopen. Op de rollenbank, dus. Moesten er veel dikkere naalden in!
Afijn, nog negen maanden doorgesukkeld, maar weer eens op de rollenbank.
Bleek de pomp bijna drie keer zoveel druk te leveren als de fabriek aangeeft. De vlotters konden zoveel druk nooit aan. Die 'dikke' naalden verstopten dus eigenlijk de sproeiers net genoeg om de overvloed aan benzine die de vlotters doorlieten nog tegen te houden.
Een drukregelaar ertussen maakte het weer mogelijk 'normale' naalden te gebruiken.

fournier


ReageerCitaat
(@thore)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 10
04/07/2009 2:56 pm  

Pluisje en Fournier

Als ik jullie verhaal zo lees zou het wel een kunnen dat ik het zelfde probleem heb bij mij is de benzinepomp ook vervangen.
Ik ga opzoek naar een drukregelaar. Jullie horen nog van mij.
Bedankt.

Rene Thomassen


ReageerCitaat
(@thore)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 10
13/07/2009 3:13 pm  

Hallo Fournier en Pluisje
Algelopen weekeinde de drukmeter ingebouwd. Ik ben aanhet zoeken geweest hoe hoog ik de druk in moest stellen op. Hoeveel Psi hebben jullie de druk ingesteld?
Ik heb hem op 0.5Psi ingesteld na een proef rit lekte de carburateur niet. Wel sloeg onderweg de moter af alsof er niet genoeg brandstof was. Weten jullie wat er met een te hoge druk voor de regelaar gebeurd? Kan de de pomp deze druk kwijt?

Rene Thomassen


ReageerCitaat
(@fournier)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 827
13/07/2009 5:28 pm  

2,25 Psi

fournier


ReageerCitaat
(@pluisje)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 401
14/07/2009 12:02 pm  

ik heb niet verder gezocht en het netjes op de plank gelegd..

[img] http://www.pluisje.nl/spitfire/DSC02081.JP G" />

de pomp zelf bestaat uit een membraam met een veer er achter.
de veer zorgt voor de druk,
een hevel uit het motorblok trekt telkens het membraam naar achter,
waardoor deze vult met verse benzine.

is de veer te sterk, heb je te hoge druk,
is de veer te slap, pompt hij niet genoeg voor vol gas op de snelweg...
loopt de druk te hoog op, stopt de veer met duwen en verpompt
hij geen benzine meer.

de drukregelaar moet dus na de pomp worden gemonteerd,
zodat er nog wel genoeg benzine door heen gaat,
maar niet te veel druk zodat de naalden gaan lekken.

je zegt zelf dat de auto af sloeg, dat lijkt mij dan te weinig
benzine.
dus meer en meer druk, totdat de auto goed blijft rijden,
maar let op dat je op de snelweg wel genoeg benzine in
de carburateurs blijft pompen,
anders zuigen deze langzaam leeg en rij je te arm voor lange
tijd...

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.


ReageerCitaat
(@thore)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 10
16/07/2009 9:56 am  

Heren bedankt voor de info.
Nadat ik de druk had ingesteld op 2.25Psi loopt de moter goed en slaat hij niet meer. Een paar dagen geen lekkage gehad maar gisteren begon bij thuiskomst na ongeveer 15minuten de sproeier van de voorste carburateur toch weer te lekken. dus maar weer verder zoeken.(Het gebeurd pas als de moter uitstaat)

Rene Thomassen


ReageerCitaat
(@michielvl)
Lid
Lid geworden: 9 jaar geleden
Berichten: 153
17/07/2009 12:15 pm  

Ik heb ook eindeloze lekkage gehad. Nieuwe vlotternaalden en zittingen, etc, hielpen niet.
Uiteindelijk bleken de originele metalen brandstofbuisjes van de pomp naar carb1 en van carb1 naar carb2 waarschijnlijk voor vervuiling van de benzine te zorgen waardoor de flotternaald niet meer goed afsloot. Nadat ik een heel klein inline filtertje in het slangetje naar elke carburateur had geplaatst, waren alle problemen over.
Ik heb een stuk koperleiding gekocht om nieuwe buisjes van te maken. Hier ben ik nog niet aan toegekomen. Als het klaar is, zouden de filtertjes op het kampvuur kunnen.


ReageerCitaat
Share:
  
Bezig

Inloggen van Registreer aub