Menu Sluiten

Forum

auto verzuipt???
 
Notifications

auto verzuipt???  

 
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

hallo,
vandaag wilde ik in mijn spitfire gaan rijden, maar bij het starten liep hij niet goed stationair. Toen heb ik verschillende keren aan de chokehandel getrokken. Maar hierop sloeg de auto af! Daarna liep de auto heel hard stationair. Dus heb ik de auto weer uitgezet. Heb toen bij de carburateur wat aan de kabels gerommeld, maar de auto wilde niet meer starten. Heb de bougies eruit gehaald, deze waren helemaal nat. Waarschijnlijk te veel benzine? De vlotterkamers zitten ook vol benzine, ik weet niet of dit zo hoort? Maar de auto krijgt nu steeds te veel benzine. Hij wil niet meer starten, ik "verzuip" hem! Waar kan dit aan liggen????? HELP! Al vast heel erg bedankt. groeten Theo.

Citaat
Geplaatst : 27-09-2008 8:11 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Zo, daar sta je dan!
Als je schrijft; 'de vlotterkamers zitten ook helemaal vol benzine'. Wat bedoel je dan met 'vol'. Haal je het deksel eraf en daarmee de vlotter uit de vlotterkamer, dan zal het oppervlak van de benzine toch een eind beneden de rand van de vlotterkamer staan. Zo ongeveer op 2/3 e hoogte. Dat 'hoort' zo.
Loopt de motor 'niet goed' stationair en trek je aan de choke, dan krijgt de motor belangrijk meer benzine. Draai je dan onmiddellijk nadien de bougies eruit, dan zullen die 'nat' zijn.
Heb je echt heftig of hevig aan de choke knop getrokken, dan kan het zijn dat de sproeier niet weer goed 'omhoog' gekomen is. Druk je nu met een vinger onder de onderkant van de sproeier, terwijl de choke helemaal ingeduwd is, dan moet de sproeier teruggekomen zijn in zijn hoogste stand.
Het kan wezen, dat de sproeier niet goed omhoog komt 'uit zichzelf' als je de choke indrukt.
Als je weet waar de chokekabel eindigt bij het stangelnstelsel aan de carburateurs, kan je daar proberen of je de arm waaraan de kabel vastzit nog 'terug' te duwen is met de hand. Dat is dus in tegengestelde richting ten opzichte van de beweging die de arm maakt wanneer je de choke uittrekt.
In de onderhoudsvoorschriften staat dat je die bewegelijke delen elke 500 km beurt met wat olie moet voorzien; heb je dat gedaan?
Je schrijft erover, alsof het voordien allemaal goed ging. Dus, de vraag is, wat is er ten opzichte van die vorgere situatie veranderd?
Als je er intussen niet met je vingers aan gezeten hebt en je hebt de boel elke 5000 km (spaarzaam) gesmeerd, wat loopt er dan nu niet meer soepel?
Meest waarschijnlijkis, dat de 'choke' niet helemaal meer dicht gaat en dan heb je voortdurend een te rijk mengsel.
Dus, kijk welke kant de 'arm' opgaat als je de chokeknop uittrekt en probeer vervolgens of je die arm in tegengestelde richting kunt terugduwen als je de chokeknop hebt 'ingeduwd'.
Is dat mogelijk; dan ligt daar dus het probleem.
Gaat de 'arm' wel (helemaal0 terug als je de choke indrukt en kan je dan toch nog met een vinger onder de sproeier die omhoog drukken; dan is er toch iets mis met de 'gangbaarheid' van de choke-functie.
Nogmaals de vraag; heb je genoeg 'spaarzaam' gesmeerd?
Is de smering in orde en wil de kabel voldoende 'terug' komen maar de sproeier gaat niet helemaal 'vanzelf' terug omhoog, kan het nog zijn dat de naald die onder de demper hangt niet vlot de sproeier in wil en zo het 'oponthoudt' veroorzaakt, waardoor je met choke dicht toch teveel brandstof krijgt.
Wil je controleren of de hoogte van de vloeistofspiegel inde vlotterkamer (niet) te hoog is, dan kan je de beide bekers op de carburateurs losschroeven en eraf nemen. Maak tevoren even een merktekentje op de rand vanb de beker en de voet op het carburateurhuis, zodat je de boel straks weer in dezelfde positie monteert. Neem je de beker van de carburateur af, doe dat dan niet in een zijdelings draaiende beweging want dan knel je je naald in de sproeier en heb je een kromme naald daarna, waardoor de sproeier na het choken niet meer goed omhoog komt. Kaarsrecht omhoog dat ding.
Nu kan je van bovenaf de bodem van de venturi in de carb zien. Daar, precies in het midden zie je de uitmonding van de sproeier. In de beide carbs moet die uitmonding even hoog in het oppervlak steken. Je ziet ook de vloeistof staan. In beide moet het vloeistofniveau evenhoog staan.
Trek je nu aan de choke, dan zie je de sproeiermond dus naar beneden gaan en moet de benzine in beide mondingen evenhoog staan.
Druk de choke terug en de sproeiers komen weer omhoog. Dat moet vlak met de bodem van de venturi zijn, hoogstens 1 a 2 mm daaronder.
Nou, doe je best.
We lezen wel weer waar je beland bent met deze raad.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-09-2008 10:05 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Heb vandaag naar de ontsteking gekeken en de contactpunten gaan niet open .
hoe kan ik die afstellen zonder lamp vroeger deed ik het met een schroeven draaier het hoogste punt op zoeken en dan de c.punten opzetten, maar gaat dat wel met een spit.
fournier bedankt voor de info.

groeten theo

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-09-2008 1:51 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

er zijn 2 dingen die je moet afstellen;
- contact opening
- ontstekings tijd

bij een Spitfire is het zo dat als de contactpunten verslijten,
de ontsteking steeds later komt te staan.

een terugkerend effect is, dat als je elk jaar de contactpunten
(die wat versleten zijn) weer even ver open afstelt,
de ontstekingstijdstip gelijk weer goed staat.

doch dit dient wel nog gecontroleerd te worden.

zet je de contactpunten te ver open, heb je geen vonk, of staat
hij te vroeg,
heb je de contactpunten te weinig open, staat hij dus al 'half
versleten' net na het afstellen.

bij brommers heb ik jarenlang een nageldikte als afstelling
gehouden, op het forum zal je wel vinden hoeveel dit werkelijk is.
hiervoor heb je een voelermaatje van 7 euro nodig, zijn de kosten
niet.

daarna moet de auto op het juiste moment vonken,
dit kan met een licht pistool of met een controle lampje om
het juiste punt van opening te vinden,
een controle lampje (wanneer geen aarde meer) is niet echt
nauwkeurig,
het is aanbevolen om een lichtpistool van 30 euri te kopen,
dit werkt gewoon veel gevoeliger en heb je meer idee wat
er gebeurt.

oh, en wel de juiste 10 graden op de krukas aanhouden,
10 graden naontsteking is erg weinig vermogen.
hij loopt wel stationair, maar daarna is alles over.

in de praktijk zou ik gewoon een nageldikte aanhouden,
voor de rest overal vanaf blijven en
dan zal hij teminste weer starten en lopen,
waarna je hem ergens heen kan rijden om 100% te laten
afstellen.

als je dan voor de volgende winter de volgende dingen koopt;
een lichtpistool,
een voelermaatje,
een contactpuntje,
een oliefilter en
5 liter olie,
kan je hem voortaan zelf een goede beurt geven elk jaar;
contactpunt vervangen en afstellen,
kleppen stellen, oliefilter vervangen en nieuwe olie erin.
en hem dan nog elke 2 jaar weg laten brengen voor;
punten smeren, carb afstellen en APK.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-09-2008 4:23 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Heb het gevonden de contact punten stonden bijna dicht.
en de zwarte kabel die aan de contactpunt vast zit zat een breuk.
Contactpunt open gezet en kabel hersteld.
starten en meteen lopen.dus nog kunnen rijden met het mooie weer .
Alleen de motor loop hard stationair 1500 toeren .Hoe moet ik die zachter zetten hoeveel toeren moet hij staan.

Iedereen bedankt voor de reacties [SUPPER].

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-09-2008 9:47 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

theo stel eerst je ontstekingstijdstip goed af ,loopt hij daarna nog te hard stationair kijk dan eerst of de choke helemaal terug staat (tegen de aanslag) daarna kun je de twee schroefjes aan de carburateur iets tegen de klok in draaien(bij aanslag gashendel) zodat het toerental zakt tot ongeveer 7 á800 toeren.

Suc 6 René

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-09-2008 12:59 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

oke ga ik doen bedankt.

Maar waar kan ik voor 30 euro een licht pistool kopen.

groeten theo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 29-09-2008 8:59 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

voor 30 euro zal niet mee vallen maar de clubshop heeft er een voor 40 euro!

Gr René

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-09-2008 10:06 am
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Oke bedankt,
Maar hoe werkt zo,n Stroboscooplamp is dat moelijk.
en gebruik je deze een keer per jaar?

groeten theo

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-09-2008 8:14 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

Theo, het gebruik is heel makkelijk aan de lamp zitten drie draden waarvan twee met een soort van startkabel klemmen rood en zwart deze zet je op de accu(rood = + /zwart = - )
de overgebleven kabel schuif je om de eerste bougiekabel(staat een tekentje op (pijltje) van hoe deze moet zitten)daarna start je de motor en richt je de lamp op de krukaspoelie. als je nu de knop op de lamp indrukt gaat de lamp flitsen.
Nu kun je op de krukaspoelie het aantal graden aflezen moet bij een 1500 10 graden zijn zorg wel dat de motor op bedrijfstemperatuur is .
de ontsteking kun je verdraaien door de bout onder de verdeler los te draaien en de ontsteking in zijn geheel te verdraaien tot het op de juiste graden staat. daarna draai je de bout weer vast en klaar is kees.
deze lamp heb je alleen nodig voor het afstellen dus je hebt hem niet echt veel nodig,misschien kun je hem bij je in de buurt bij iemand even lenen(clublid)

je kunt het ook statisch doen dmv een proeflampje als je het haynes boek hebt staat daar precies in beschreven met plaatje hoe je dit moet doen.
als je zelf niet al te technies bent en je hebt er schrik van laat het dan even bij een garagebedrijf doen bij je in de buurt dan ben je toch ook klaar??

suc6 René

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2008 10:32 am
pluisje
(@pluisje)
Lid

+ aan de accu
- aan de accu
groene draad om de draad van de 1e bougie (grote klem)

en dan de auto starten en richten op je poelie.
als je dan het vuur-knopje induwt, zie je de witte streep oplichten
op je poelie, daar ontsteekt dan de bougie.

de bougie en meer hoeft allemaal niet los,
zitten gewoon krokodil-bek-klemmetjes aan
en door dan aan de hele ontstekings unit te draaien
verdraai je het lichtpuntje/witte streepje op de poelie.

echt heel simpel.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2008 10:33 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

In de poulie zit een keepje. Erg handig is het om dit keepje met correctielak wit te maken evenals het punt van 10 graden op de schaalverdeling. Bij het oplichten door de stoboscooplamp is dan het markeringspunt perfect af te lezen.
Bij het afstellen van de ontsteking behoor je overigens de vacuum slang los te nemen om zeker te zijn dat de vervroeging niet per ongeluk je meetwaarde beïnvloed.
Om ook een mismeting te voorkomen door de centrifugaal vervroeging, moet je dus je toerental eerst goed afstellen.
Door het verdraaien van je ontsteking kan het toerental gaan verlopen. Die dan weer eerst corrigeren voordat je verder gaat.
Als alles een beetje goed staat is het een fluitje van een cent. Staat alles ver naast de waarden dan kost het even meer tijd voordat je alles weer precies goed hebt staan.
Succes.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-10-2008 11:56 am
Share: