Forum
Afslaan bij warme motor

Hoi,
Ik heb een spit 1500.
Starten gaat redelijk. loopt stationair mooi, trekt goed en rijdt 1 op 11. Als ie echter warm is en ik zet hem uit, en wil daarna na 1 minuut weer starten dan kan ik de accu leeg starten, maar er gebeurdt helemaal niets meer. Na een half uur start ie weer gewoon.
Vraag: Wat kan dit zijn?????
Heeft iemand suggesties.

Het lijkt er op dat de benzine die in de carbs zit zo warm is geworden dat ze begint te verdampen. De toevoer van benzine stopt dan. Dat heet vapor lock. De 1500 is daar gevoelig voor.
Oplosing is de leiding omleggen over het schutbord, dus verder bij de motor vandaan en als het kan isoleren (bijv in rubber i.p.v stalen leiding) Over dit onderwerp zal vast ook wat staan in de downloads.
succes
ron

Hoi Ron,
Ik heb om het uitlaatspruitstuk van dat speciale warmtewerend band gewikkeld. dat hielp in het begin. Toen bleek na enige studie dat het hitteschild ontbrak. Dit gemonteerd en hij liep de afgelopen zomer prima, zonder problemen starten. nu is het echter een ramp. Zou dit inderdaad komen door de 'vaper lock'???
Groeten Rene. enne alvast bedankt voor de reactie.


De redelijke start bestaat uit :
Een week stilgestaan en dan met choke na aardig tornen aanslaan.
Blijft dan alleen lopen als de choke uit staat.
Deze zakt als het ware vanzelf terug. Zodat de eerste kilometer steeds aan de choke knop moet worden getrokken. Zou dit inhouden dat het mengsel te arm staat?
Iemand anders zei juist dat hij dan te rijk staat afgesteld. Als hij namelijk niet wil starten na warm uitzetten en ik duw, dan doet ie het gelijk. Deze persoon zei: dat komt omdat dan de benzine pomp niet werkt?!

Als hij met aanduwen wel start met warme motor, maar op de startmotor niet, dan heb je een electrisch probleem.
Of de startmotor heeft een probleem, waardoor de accuspanning inzakt, of je hebt ergens een slecht contact, waardoor de spanning bij de bobine wegvalt, op het moment dat de startmotor stroom trekt.
Ik zou om te beginnen alle electrische contacten schoonmaken, vergeet daarbij niet de accupolen en de aardleiding vanaf de accu naar het chassis.
Ook de zekeringen en bijbehorende contacten.
De benzine pomp lijkt er niets mee te maken te hebben, want die is mechanisch aangedreven door de motor zelf.
Dat je de eerste kilometer op de choke moet rijden is op zich normaal, als dat niet zo zou zijn dan staat de carburatie juist te rijk.
Spit MK2

