Menu Sluiten

Forum

stuurslot verwijder...
 
Notifications

stuurslot verwijderen  

 
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Iedereen,

Ik hoop dat ik in het juiste deel van het forum zit.

Ik wil het stuurslot/contactslot met kompleet vervangen.

Wat is de makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen.

Als ik zo kijk moet er heel veel verwijderd worden voordat ik hem los heb.

Tips zijn dus welkom

Herman

Citaat
Geplaatst : 11-06-2012 11:36 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dit heb ik nog nooit onder handen gehad. maar, als ik in het werkplaatshandboek kijk lijkt mij de enige moeilijkheid het 'er uit' draaien van de breekbouten. Om te voorkomen dat een auto die op het stuurslot staat gestolen kan worden, zit het contactslot met breekbouten bevestigd. Die hebben een dubbele kop met daartussen een verbinding met veel kleinere diameter. De zeskante kop wordt met een sleutel aangedraaid totdat die afbreekt. Wat blijft zitten is dus een boutkop zonder zijvlakken; hij is gewoon rond. En heeft een puntje met een afgebroken topje. Je moet dus kans zien om die ronde boutkop zo beet te pakken, dat je hem toch kan losschroeven. Voor zulke geweldplegingen pak ik meestal een los bankschroefje wat ik bij mijn gereedschap heb. Als je de boutkop in de hoek van de bek kunt vastkrijgen en je kan dan ook nog iets draaien, moet het lukken. Anders komt de slijlpschijf eraan te pas wanneer je ruimte genoeg kunt vinden om die effectief in te zetten.

Maar, waarom wil je het hele slot vervangen. Als het om het werkende deel gaat kan je toch volstaan met het vervangen van het binnenwek?

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2012 8:35 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

Hallo fournier,

Allereerst bedankt voor uw antwoord.

De reden dat ik hem geheel wil/moet vervangen is dat bij de vorige eigenaar het contactslot alleen in stand 1 en 2 wilde schakelen.

De start stand werkte niet.

Hij heeft toen geprobeerd on het slot uit de behuizing te krijgen met een schroevendraaier.

Hierbij heeft hij het gehele huis beschadigd.

Als laatste heeft hij het witte plastic deel waar de contactjes zitten eraf gehaald en met een bijgeslepen bout de spit gestart.

Ik wil dit uiteraard weer netjes maken en hiervoor moet ik dus het geheel verwijderen.

Het verhaal van de breekbouten is mij bekend.

Maar volgens mij zitten die bovenop.

Ik moet dus verschillende dingen verwijderen voordat ik de stuurstang zover kan laten zakken dat ik bij de breekbouten kan komen.

Mijn vraag is dan ook wat is hier de makkelijkste manier om bij de breekbouten te komen

Grt Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-06-2012 1:05 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Herman, je moet inderdaad de twee breekbouten (zonder zeskanten) los draaien zoals Fournier het schrijft.

Ik heb ze los gekregen met een klein scherp beiteltje, door onder een goede hoek op de ronde (overgebleven) rand te tikken. Links om.

Daarna nieuwe breekbouten monteren ivm mogelijke diefstal preventie.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-06-2012 10:39 pm
Herman Hoekstra
(@hermanhoekstra)
Lid

Hallo Iedereen.
Ik heb het stuurslot kunnen vervangen.
Het viel nog wel mee met wat ik eerst allemaal moest verwijderen.
Het verhaal met de breekbouten wist ik al. maar omdat ze aan de bovenkant zitten moet je wat dingen verwijderen
Ik heb ze netjes kunnen verwijderen met grabit.
Dit tooltje is speciaal gemaakt om dolgedraaide schroeven en bouten te verwijderen.
Je freest eerst een soort van gaatje met de ene kant en nu kun je met de andere kant de bout verwijderen.
Je kan hem kopen bij de automaterialen.
Ik heb hem gehaald bij Cartal.
Perfect

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-06-2012 7:33 pm
Share: