Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Stuurinrichting
Beste,
Mijn Spit is jammerlijk APK afgekeurd. Reden: stofhoesje buitenste stuurkogel gescheurd en speling binnenste stuurkogel, beide links.
Stofhoesje vervangen, maar de binnenste stuurkogel heeft echt helemaal geen speling. De speling zit in de tandheugel en rondsel. Een minimieme speling, al zeg ik het zelf. Auto is 33 jaar oud, dus niet echt vreemd.
Weet iemand of in dit geval de APK ook een "nee" wordt, en/of dit te verhelpen is met een in/afstelling op het stuurhuis.
Alvast dank.
m.vr.gr. Simon
Zelf heb ik dit nooit onder handen gehad, maar, als ik het werkplaats handboek op dit punt raadpleeg zie ik toch dat het mogelijk is om de tandheugel nadrukkelijker op het rondsel te drukken door toevoeging van een of meer vulringen onder het aandruk stuk wat opzij zit van het stuurhuisgedeelte waar de haakse overbrenging tussen de buis die loodrecht onder het stuur zit en het huis waarin de tandheugel zit die de zijdelingse beweging van de stuurstang links en rechts realiseert. Ik denk dat je er goed aan doet om contact te zoeken met een adverteerder in ons blad die 'onderhoud' doet aan Spitfire's om het euvel te verhelpen en je aan een apk te helpen. kijk maar even in de lijst van de adverteerders wie het dichtst bij je in de buurt zit. Ik denk niet dat je zelf de benodigde vulringen in je gereedschapskist hebt.
Ik heb de tekening ook eens goed bestudeerd en vervolgens een en ander voorzichtig gedemonteerd. Het is inderdaad een spel tussen shims (afsluitingen en tevens hoogte bepalers van de "dop" op het stuurhuis) en veer + ring binnen. Ik heb 2 ringetjes toegevoegd boven en onder de veer, waardoor de druk werd verhoogd op de tandheugel. Vervolgens weer gemonteerd. Bij volledig vast draaien van de "dop" was de druk te hoog en draaide het stuurwiel te zwaar rond. Dop enkele slagen los bracht uitkomst.
Vanmiddag naar de herkeuring geweest en "YES" kan weer twee jaar voort.Thuis een ringetje verwijderd en alles weer gemonteerd. Dop sluit nu wel volledig op het stuurhuis. Er is een zeer lichte speling, maar het stuur draait perfect.
Ik heb overigens de APK eisen van de RDW site bekeken en er is wel een speling toegestaan. Maar ja, de ene keurmeester is de andere niet....