Menu Sluiten

Forum

Spiegels: advies ge...
 
Notifications

Spiegels: advies gevraagd  

 
Edwin
(@e-huurman)
Lid

De spiegels op mijn Spit 1500 zijn op zijn zachtst gezegd vervelend. De rechterbuitenspiegel kan met geen mogelijkheid zo gesteld worden dat ik er iets in kan zien, en de linkerbuitenspiegel kan ik alleen gebruiken als ik mijn hoofd in een vreemde hoek beweeg. Ik heb contact gehad met Marco van CCEE, en die concludeerde dat de spiegels die op mijn Spit zitten niet bij de 1500 horen, maar bij mij een MKIV.

OK, dat lijkt plausibel, dus ik heb een setje nieuwe besteld bij hem. Nu komt het volgende probleem; de spiegelvoet van de nieuwe spiegels is een stuk kleiner dan de huidige spiegels, met als resultaat dat ik dus een gat in mijn deur overhoudt (zie foto's). Hoe kan ik dit het best aanpakken? De kleur van de Spit is groen, maar de oorspronkelijke kleur is oranje. Als ik het gat zou willen vullen, en de een stukje zou willen spuiten/verven, hoe kan ik dan de juiste kleur bepalen? Het is in ieder geval geen fabriekskleur.

Nog even los van de maat, maar ik vind de kwaliteit van de nieuwe spiegels echt belabberd, de chromen rond is lelijk afgewerkt en lijkt niet helemaal netjes te passen. Deze gaan waarschijnlijk terug naar CCEE.

Oude spiegel:

""

""

Nieuwe spiegelvoet:

""

Citaat
Geplaatst : 05-08-2011 2:04 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Volgens mij, wil je teveel van het goede. Laat je oude spiegels er gewoon op zitten en beschouw het als een goede lichaamsbeweging dat je je lijf wat in een bocht moet gooien en je nek buigen om achterom te kunnen kijken. Anders verstijf je maar, onderweg. Maak je excuses bij Marco en vraag of hij je spiegels wil terugnemen. Anders maar bewaren tot de 'onderdelendag'. Kan je er misschien iemand blij mee maken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-08-2011 4:45 pm
Edwin
(@e-huurman)
Lid

Sorry, maar dat vind ik een beetje een vreemd antwoord. Volgens mij behoren spiegels gewoon goed te werken, en het feit dat ik aan de rechterkant nul zicht heb, en aan de linkerkant alleen als ik mijn best doe, is gewoon een gevaarlijke situatie. Alleen navigeren op je binnenspiegel kan, maar mag volgens mij niet eens. Dat probeer ik nu op te lossen.

En met alle respect, waarom insinueer je dat ik excuses moet maken aan een leverancier? Omdat ik iets besteld heb wat niet lijkt te passen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-08-2011 5:19 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Zo'n raar antwoord vind ik het niet eens. In de periode dat de Spitjes geproduceerd werden was volgens mij een rechterbuitenspiegel nog niet eens verplicht. (Volgens mij nu ook niet eens) De spiegels die jij besteld hebt zijn origineel Spitfire. Dat de aan jou geleverde spiegels niet passen omdat de spiegels die jij er op hebt zitten niet origineel zijn is een leverancier niet te verwijten. Er is volgens mij ook geen verschil tussen een 1500 en MK IV spiegel. Dus wat er bij jou opzit,......geen idee.

Als ik de foto zo bekijk zitten de origenele spiegelgaten er nog in. Dus als je toch de originele spiegels er op wilt zul je de extra gaten dicht moeten maken en de deuren over laten spuiten. Een beetje spuiter kan de kleur er wel bij maken. Is bij mij met de motorkap en kofferdeksel ook gelukt. Je moet het er alleen voor over hebben, want het kost een paar centen.

En o ja,.... als je besluit de originele te monteren moet je de kunstof vulstukjes (zie derde foto) weglaten. Deze spiegels worden ook toegepast op een Morris Mini. Omdat de deuren van een Mini vrij verticaal aflopen worden deze vulstukjes gebruikt om de spiegels toch onder een bepaalde hoek op de deur te krijgen.


Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2011 1:04 am
Edwin
(@e-huurman)
Lid

Een rechterbuitenspiegel is pas sinds 1 jaar verplicht in Nederland (ik kon het ook niet geloven), maar om nu rond te gaan rijden met 4 gaten in de deur...

De deuren over laten spuiten voor de spiegels gaat me wat ver, ik denk dat ik de gok neem met de huidige spiegels, en hoop dat ik niet wordt aangehouden ""

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2011 2:08 am
fournier
(@fournier)
Lid

Een beetje vreemd antwoord? Drie maanden geleden kocht ik een TR7. Op het kenteken staat dat ie blauw is maar hij is zo geel als een kanarie. Vijftien, twintig jaar geleden is de wagen helemaal kaal gemaakt en al het blik vervangen wat maar enigszins was aangetast. Zo ook twee nieuwe deurplaten. Dan moeten de spiegels er op. Deze TR heeft van die kleine driehoek ruitjes (kunnen niet open) van voren. De spiegel is onder de strip gezet waar de grote ruit in op en neer gaat. Een centimeter te laag eigenljk. En -om de symmetrie te behouden- is de rechterspiegel ook zo neergezet.

Mijn ervaring is dus exact gelijk aan de jouwe, wat achteruitkijkspiegels betreft. Ik heb ook zitten wikken en wegen en ben tot de conclusie gekomen dat ik maar met de situatie moet leren leven. Veranderen kost een heleboel moiete en bij uitbesteden een heleboel geld. En dat je met de nieuwe spiegels in je hand die niet goed keurt, begrijp ik. Die oude spiegels waren van veel betere kwaliteit waarschjnlijk. Die waren nog van metaal. Maar ik realiseer me dat CCEE een zaak is waar een gezin van moet leven. Als je de spiegels terugstuurt verwacht je het bedrag terug. Heb je de oorspronkelijke verpakking nog, 'onbeschadigd'. Een volgende koper vindt het maar raar als hij ze aangeboden krijgt met een elastiekje erom; 'tweedehands'? Krijg ik korting?

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2011 2:25 pm
js.visser
(@js-visser)
Lid

Op mijn spit 1500 zaten "bullitmirrors" het stond mooi maar er was niets in te zien.

ook bij Marco spiegels gekocht, de verkeerde gaten met kleine zwarte doppen gekregen bij mijn garage afgedekt.

mijn spit is rood de zwarte doppen storen niet, op groen vallen ze vast minder op.

Overigens de spiegels (ik heb dezelfde) van Marco voldoen prima.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-08-2011 11:37 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Spiegels die op je auto zitten moeten een voorgeschreven deel van het gebied achter je in beeld brengen. Recht naar achteren langs de auto en een bepaalde maat op een afstand naast de auto. De spiegel moet instelbaar zijn voor de meest voorkomende standen (lengte bestuurder). Dat is wettelijk voorgeschreven. Als je de spiegels niet zo kan afstellen dat je redelijk beeld hebt is er in principe sprake van overtreding.

Het kan een dienstdoende agent opvallen dat hij, achter je rijdend, je ogen in de spiegel niet kan zien. Dan weet hij dat je spiegel niet goed staat en is een acceptgiro van JIB uit Leeuwarden het gevolg. Dit is een makkelijk te traceren overtredin, dusss.............

Gezien de veiligheid lijkt het me ook verstandig dat je niet verrast wordt door een inhalende auto die je niet in de spiegel kon zien omdat je je niet in de juiste bocht hebt gewrongen.

De rechter buitenspiegel is ook niet verpicht voor onze Spitten. Behalve als je een koffer op je rek hebt en je zicht naar achteren derhalve niet meer aan de regels voldoet.

Ook in Engeland is de rechter spiegel verplicht. Ze rijden naar namelijk aan de andere kant van de weg.""

Ook ik heb spiegels van Marco's CCEE. Afhankelijk van de afstand die je van het spiegelvalk afzit moet het spiegelglas een bolling hebben. Dit om het juiste beeld te krijgen dat voorgeschreven is. De afstand van de ogen tot de linker spiegel is anders dan tot de rechterspiegel. De zichthoek van de spiegels is daardoor dan ook verschillend. Bij zowel oude als nieuwe auto's was de bolling aangepast aan het type auto. Dat zijn de standaard spiegels van Marco en andere handelaren niet. Die zijn links en rechts gelijk en zijn een gemiddelde tussen verschillende auto types. Je krijgt derhalve nooit een optimaal beeld met deze spiegels. Maar goed genoeg om voldoende te kunnen zien. Het zijn in ieder geval geen spiegesl die in standaard gaten van de deur vallen. Op mijn auto zat een aftermarket spiegel met maar een gat. De deur is niet gerepareerd en/of overgespoten. Ik moest dus gaten bijmaken. Een originele spiegel kan derhalve geen 2 gaten nodig hebben.

Het verschil tussen een MK IV en een 1500 snap ik niet, hoogstens dat de eerste montage van de spiegels kan verschillen. Maar volgens mij zitten er dezelfde spiegels af fabriek op.

De spiegels zijn overigens niet verchroomd maar zijn van RVS en ze houden zich, na nu een jaar of 3 montage, prima. Er zitten altijd wel veel vliegen dood aan de voorkant, maar dat komt bij meer spigels voor, geloof ik. ""

Voor dat ik de spiegels kocht heb ik meedere mogelijkheden bekeken, maar het type zoals CCEE ze momenteel verkoopt bleek me de beste optie. O ja ik heb een 1500.

""

Succes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 09-08-2011 2:20 pm
Share: