Menu Sluiten

Forum

sluiten motorkap
 
Notifications

sluiten motorkap  

 
twangerd
(@twangerd)
Lid

de motorkap van mijn 1500, sluit in het midden voor de ventilatieroosters, sluit niet goed aan. het lijkt er op dat de ronding van de kap kleiner is dan de ronding van de carosserie.
dit heeft tot gevolg dat de motorkap niet strak eensluit, en tijdens het rijden continu beweegt.
is er iemand die dit herkent, en weet hoe dit op te lossen ?
alvast bedankt

Citaat
Geplaatst : 11-10-2009 11:37 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Wanneer je een 'originele' kap hebt moet je toch een eind in de goede richting kunnen komen. Wanneer een vorige eigenaar er een 'namaak' kap op heeft gezet, kan het moeilijker worden.
Links en rechts opzij aan de kap zit de sluiting. Op de koets zitten de slotvangers waarachter de sluiting van de kap vastgrijpt. Die slotvangers kan je omhoog en omlaag afstellen.
Als ik nu begrijp wat je bedoelt met niet goed sluiten, zou je die slotvangers wat lager kunnen zetten, zodat de kap strakker naar benneden wordt getrokken.
Daarvoor moet je dan ook de rubberdoppen die in de hogerop aan de koets bevestigde opvangpunten vallen wat dieper in de montagevlakken in de onderkant van de kap draaien, zodat de kap dieper dichtgaat.
Wanneer nu de rand aan de ronding van de kap dieper in de gleuf voor de roosters komt te liggen, kan het zijn dat je daar ijzer op ijzer krijgt. Daarvoor werden er van fabriekswege 'fabric' kussentjes in die rand geplakt waar de kaprand de gleuf in de voorkant van de koets raakt. Zo krijg je in elk geval geen rare geluiden.
Je moet je hierbij wel blijven realiseren dat toentertijd de machines waarmee plaatdelen werden gemaakt niet zo erg precies waren. Wanneer je vijftig Spitfires bij elkaar ziet en je gaat kijken hoe de naden verlopen waar we het nu over hebben, zie je verbazingwekkende verschillen.
Het kan zijn dat je pas betere resultaten bereikt wanneer je het aandurft om ook de ophanging vooraan van de kap los te maken om tot een betere passing daar bovenaan bij de roosters t ekomen. het kan zijn dat je vervolgens teleurgesteld bent over de naden opzij bij de aansluiting van de kap op de koets.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2009 2:25 pm
twangerd
(@twangerd)
Lid

Fournier, bedankt voor je reaktie.
ik denk dat het probleem toch anders ligt, dan jij denkt.
de slotvangers zitten op de juiste diepte, om dat ook de motorkap op die plaats juis aansluit op de rest van de koets.
het probleem zit in het middelste gedeelte van de motorkap, deze lijkt qua vorm niet goed aan te sluiten , wat resulteerd in het niet goed aanliggen van de motorkap. ik kan in het midden bij de roosters de kap zeker 2 cm naar beneden duwen, waardoor ik het gevoel heb at de radius van de kap niet correspondeerd met de rest van de auto.
ik heb er onlangs ( orginele )gasveren onder gemonteerd, wat het effect lijkt te versterken.
graag je mening.
Eric

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2009 5:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nou, ik kan me daar geen voorstelling van maken. dat zou ik dan toch eens met eigen ogen moeten zien.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2009 5:49 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Eric

Ik zie jouw motorkap probleem voor mijn ogen dit is geen makkelijk karwij voor een leek. Maak voor a.s. zaterdag 17 oktober ’09 een afspraak voor de technische meting in het Brabantse Waalwijk via ons TAC lid Henk Meijerink
En ga met je auto naar Waalwijk en laat daar door deskundigen mensen naar kijken en misschien wordt je probleem wel ter plaatse opgelost wie weet ???

groetjes
jan

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2009 8:18 pm
twangerd
(@twangerd)
Lid

ik ben komende zaterdag van de partij in waalwijk. ik kom waarschijnlijk niet met de spit, maar ik kan wel proberen te laten zien waar het probleem zit.
tot zaterdag.

Eric

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2009 11:20 pm
twangerd
(@twangerd)
Lid

ik ben na diverse adviezen van afgelopen zaterdag, begonnen met afstellen.
ik heb al een behoorlijk resultaat geboekt. door de conische rubbers anders af te stellen, zodat deze de motorkap dwingen naar buiten te wijken, waardoor het aansluiten al een stuk beter is. in houten schaf ik nieuwe rubbers aan waardoor het probleem waarschijnlijk opgelost wordt.

Eric

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-10-2009 9:20 pm
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

Ik zou de conische rubbers niet meer nemen,het probleem zal zich na enige tijd gaan herhalen.Ik heb ze gedraaid van ABS kunststof,daarmee dwing je zeker de kap op zijn plaats.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-10-2009 11:27 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Je kan gemakkelijk zeggen dat je ze niet meer moet nemen.
Hoe kom je aan beter? Ik heb geen draaibank of materiaal daarvoor voorhanden.
Is het een idee om en partijtje te draaien en via de club of deze site te verkopen?
Ik heb echter ook wel mijn bedenkingen.

De rubber conussen geven de kleine mogelijkheid tot beweging. De grote klep van de
Spit beweegt al aan alle kanten. Als hij aan de voorruitzijde erg strak en vast komt te zitten lijkt me dat niet zo'n goede oplossing.
Als sinds 12 jaar zie ik de kap voor mijn neus op bochtige en hobbelige weggetjes wat heen en weer bewegen. Lijkt me prima.
Ik heb de conussen ca 10 jaar geleden vervangen en ze zijn nog prima. Dat laat ik dus maar zo.
Misschien vele anderen ook wel.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-10-2009 3:29 pm
Share: