Menu Sluiten

Forum

RVS bumpers of verc...
 
Notifications

RVS bumpers of verchromen? Ik koos voor het eerste.  

 
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Ik heb er lang over nagedacht. Na (deel)restauratie van mijn Spit, waaronder een complete spuitbeurt, waren mijn bumpers met doffe plekken en kleine pitjes in het chroom toch echt een doorn in het oog. Die moesten dus gauw weer mooi gaan glimmen, net als de rest van de auto!

Mijn eerste ingeving was: opnieuw verchromen. Dat leek mij in het kader van duurzaamheid en originaliteit de beste oplossing. Bij verschillende bedrijven, zowel in Nederland, België als Duitsland, heb ik hiervoor offertes opgevraagd. Met foto's erbij, zodat duidelijk is dat mijn bumpers eerst ontroest, dan geslepen en vervolgens opnieuw verchroomd moesten worden.
De prijsopgaven liepen uiteen van 600 tot 1400 euro incl. btw voor de set. Bovendien waren er enkele verchromers die aangaven er niet aan te beginnen, omdat ze niet kunnen garanderen dat de nieuw verchroomde bumpers lang mooi blijven. Bij het ontroesten (stralen) verdwijnt er een klein laagje metaal van de bumper en ook bij het slijpen gebeurt dat: met andere woorden: de bumper wordt dunner en daarmee gevoeliger voor deukjes en het schijnt dat de nikkel- en chroomlaag minder goed hechten. Kortom, ik durfde het niet aan.

De RVS bumpers, die ik bij Bumperworld gekocht heb, zitten er qua prijs precies tussenin en lijken een aardig alternatief. Voordelen zijn natuurlijk dat ze niet meer roesten, de mooie glans en het relatief makkelijke onderhoud. Nadeel is dat RVS wat zachter is dan gewoon metaal en dus ook iets bevattelijker voor krassen en deukjes. Maar specialisten kunnen het wel weer uitdeuken en opnieuw polijsten als het nodig is. Ik ben benieuwd.

Vol verwachting heb ik de nieuwe bumpers gemonteerd (met RVS boutjes) en aan de voorkant ziet het er prima uit. Achter bleek het een ander verhaal: de pasvorm was verre van perfect. Het lijkt alsof de zijsteun links anders op de bumper zit dan rechts. Proberen en puzzelen, boutjes vast, boutjes los: ik kreeg het niet voor elkaar. Toen maar eens het meetlint erbij gepakt en wat ik begon te vermoeden, bleek te kloppen. De bumpersteun aan de linkerzijkant was op een andere afstand gemonteerd dan de steun rechts. Tja, en dan kun je blijven schuiven, je krijgt 'm nooity vast.

In overleg met en na het laten zien van de foto's aan Bumperworld is de achterbumper teruggestuurd om de steun aan te laten passen. Ik heb de bumper zojuist teruggekregen en ga dit weekend eens kijken of het nu wel goed past. Foto's volgen.

Citaat
Geplaatst : 28-06-2013 6:08 pm
Share: