Forum
Rubber doppen in dorpels

Ik heb van mijn Spitfire beide dorpels een antiroest behandeling gegeven. Ik heb daarvoor aan elke kant 4 rubberen doppen verwijderd..
Mijn vraag is nu horen deze doppen er nu wel of niet in.
Ik lees hier tegenstrijdige verhalen over, de één zegt van wel, de ander zegt van niet.
Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven, en die dit ook zeker weet?
Ik kan mij voorstellen dat het eerste gat na de voorbanden wel een rubberen dop krijgt, dan kan hier ook geen vuil in komen die van de banden afspetterd.

Het ligt eraan hoe jij jouw auto onderhoudt.
Van oorsprong zitten zulke gaten in de carrosserie op plaatsen met holle ruimten die ook 'vanbinnen' geverfd moeten worden bij de fabricage. Om te voorkomen dat er later vuil en vocht in die ruimten komt, zijn die doppen bedoeld.
Naarmate de auto ouder wordt dichten die doppen minder goed af; ze worden hard. Vernieuw je ze niet op tijd, komt er vocht en vuil in de holle ruimten en gaan die vanbinnenuit roesten.
Nu heb je pas een antieroest behandeling gedaan. Waarschijnlijk nieuwe doppen erin gezet. Prima, kan er weer enkele jaren tegen; tot de volgende anti-roest behandeling.
In dorpels kom je vaak ook gootjes tegen die bedoeld zijn om condenswater af te voeren. Die moet je altijd goed schoon houden, zodat ze hun werk kunnen doen. Anders hoopt zich vocht in de holle ruimte op en krijg je dus roest van binnenuit.
fournier

Als de doppen onder in gaten van de dorpels zitten, dan kan je ze het beste verwijderen. Origineel horen deze er ook niet omdat deze gaten twee doelen dienen:
Afvoeren van regen en condenswater uit de kokerbalken en aanliggende holle ruimtes.
Luchtstroom toegang om de kokerbalk te ventileren en dus droog te maken.
Afsluiting van deze gaten verhoogt de relatieve vochtigheid in de holle ruimtes en stimuleert het roestproces.