Forum
Roest in naad motorkap Spitfire 1500

Hallo,
Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van roest in de naad van de motorkap van de Spitfire 1500?
Ik ben inmiddels begonnen met het verwijderen van roest uit deze naad. Dat doe ik met een kleine staalborstel op mijn dremel. Daarmee kun je lekker diep in de naad de roest verwijderen. Daarna wil ik met Rustico proberen de roest van binnenuit verder te verwijderen. Als alles aan de buitenkant schoon is wil ik met metaalplamuur de naad weer mooi gelijkmatig herstellen en daarna aflakken. Ik zie echter aan de binnenzijde van de kap op die naad nogwel roest zitten en vraag mij af wat ik daar mee aan moet.
Wat zijn de dingen waar ik op moet letten? Zijn er nog adviezen van medeclub leden die daar ook al eens mee bezig zijn geweest?
Met vriendelijke groet
Harrie Muller

Dag Harrie
Ik denk dat als je er met het kleinste borsteltje of schrapertje (zelf even maken van een stukje metaal) er niet meer uit kunt krijgen
dan zou ik stoppen en de naad behandelen met een roestoplosser. Je weet wel van dat dunne beige spul (bij mij althans) en dat
na een tijdje zwart wordt. Men zegt dat dit de roest zodanig aanpakt dat verder roesten niet gebeurt.
Ik heb ooit een emmer van 1 liter MillsRust roestomvormer gekocht op British Car Beurs in Rosmalen.
De Spit en mij bevalt het goed.
Succes met opknappen.

Hallo Harrie,
Het zover mogelijk uitkrabben van de roest is goed. Daarna met een roest omvormer ook. Als je de naad daarna vol stopt met een staalplamuur krijg je vast en zeker na enige tijd een scheurvorming.
Als je lakwerk vlak bij de naad nog goed is zou ik opvullen met een overspuitbare, elastisch blijvende kit. Ik heb een kit gebruikt die wordt gebruikt voor zgn Dilatatievoegen in metselwerk en kozijnen. Anders eerst het lakwerk verzorgen.
Ik zelf heb die kit (zwart maar kan ook in wit) aangebracht ná het spuitwerk. Het mooiste is om eerst bóven en ónder de naad met afplakband de rest af te schermen. Niet helemaal vol zettten, maar zo dat de kitnaad er nét iets verdiept in ligt. Ziet er daarna goed afgewerkt uit.
Met vriendelijke groet,
Karel