Menu Sluiten

Forum

Renovatie houten pa...
 
Notifications

Renovatie houten panelen dashboard.  

 
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Restauratie van de houten panelen van het dashboard.

Ik heb onlangs de houten panelen van het dashboard van mijn spit gerestaureerd en het leek mij goed mijn ervaring te delen op dit forum. Hierbij mijn werkwijze, ervaringen en foutjes die ik gemaakt heb. Aanvullingen en ervaringen van anderen kunnen tevens gedeeld worden.

Na demontage van de meters, schakelaars etc. de houten paneeltjes gedemonteerd. Het fineer en de laklaag was dermate slecht dat er maar 1 oplossing was: Opnieuw Fineren!

""

Middenpaneel voor restauratie

De oude laag heb ik verwijderd op een vandiktebank bij de Hubo. Het is van belang dat de ondergrond goed glad en egaal is. Mij was geadviseerd om voor het egaliseren 2 componenten metaalplamuur van Motib te gebruiken omdat dit heel goed te schuren is en een mooie egale ondergrond geeft. Het mengen gaf mij wel een probleem, omdat de harder er in een factor van 2,5% aan toegevoegd moet worden. Op zich geen probleem als je alles in een keer mengt, maar omdat het snel uithard had ik besloten om het in delen aan te maken. Dan is het erg moeilijk om de juiste verhouding te krijgen. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar je zou er nog iets op moeten bedenken hoe je de verhoudingen goed afmeet.

Na het schuren was het tijd om fineer te gaan halen. De Arnhemse Fijnhouthandel heeft een hele mooie collectie fineer liggen waar altijd wel wat moois te vinden is. Mij keuze viel op een mooie donkere wortelnoten fineer. Waarbij ik er voor heb gekozen het fineer zo te lijmen dat het vanuit het middel gespiegeld geplakt is. Je hebt dan aan weerszijden hetzelfde patroon, echter gespiegeld.

Fineer dat je koopt is nooit helemaal vlak en dat moet het wel zijn voor een mooi resultaat. Als het niet vlak is, moet je het vochtig maken en tussen 2 planken strak aanpersen met lijmklemmen. Tussen het fineer en de plank kun je krantenpapier of keukenpapier leggen voor het opnemen van het vocht. Om goed te persen moet je de kracht van de lijmtangen goed verdelen door bijv. stevige balken onder en boven de planken mee onder de lijmklemmen te leggen.

Wortelnotenhout heeft het nadeel dat er veel knoesten in zitten en het nadeel van knoesten is dat er vaak in het midden een gaatje zit. Als je dan het fineer er zo op plakt zie je overal kleine gaatjes en kijk je op het blanke hout. Ik heb er voor gekozen deze gaatjes er uit te snijden en op die plaats een stukje fineer van de zelfde vorm en kleur in te zetten. Het uitsnijden heb ik gedaan met een holpijp van 4 mm en voor de wat grotere gaten 8 mm. Dat uitstansen heb ik gedaan nadat het fineer op het hout was gelijmd, maar nog niet gedroogd was.

Voordat ik ging lijmen heb ik eerst de 2 stukken fineer die gespiegeld tegen elkaar komen, mooi strak en recht afgesneden, zodat er geen spleet meer overblijft. Vervolgens het fineer op de werktafel gelegd (denk aan vlakke ondergrond). De 3 segmenten van het dashboard op het fineer gelegd en op het fineer afgetekend, vervolgens de 3 segmenten ingesmeerd met lijm en op de juiste plaats op het fineer gelegd. Tussen de segmenten heb ik een kleine ruimte gelaten, zodat ik direct het fineer kon doorsnijden en 3 losse elementen overhield. Vervolgens heb ik met de holpijp de gaatjes gerepareerd. Dit heb ik per segment gedaan terwijl de 2 andere segmenten onder een pers stonden.

Voor het lijmen heb ik niet de watervaste houtlijm gebruikt omdat deze te snel droogt en te snel in het fineer trekt, waardoor de reparatie van de gaatjes mogelijk niet goed zou verlopen. Voor het lijmen heb ik Titebond lijm (even Googlen) gebruikt. Deze is er ook in een donkere versie, zodat doorschijnen van lijm niet zo opvalt. Deze lijm blijft langer bewerkbaar en geeft dus de gelegenheid om de “gaatjes reparatie” uit te voeren. Als je alle 3 de segmenten hebt gehad kun je ze onder de pers leggen en laten drogen. Ook hier geldt weer dat je het beste balken en lijmklemmen kunt gebruiken.

Als de lijm goed droog is kun je de overtollige fineerresten ruim weg snijden en vervolgend schuren zodat je een mooi afgewerkt geheel hebt. Dat geldt ook voor de openingen voor de klokken, schakelaars etc. Vervolgens het oppervlak mooi glad schuren zodat je een mooi egaal geheel hebt.

Het aflakken heb ik gedaan met Plastic Coat van Rustin’s. Dit is een twee componenten coating die een mooi resultaat geeft. Na het samenvoegen van de 2 componenten kun je elke 3 kwartier een nieuwe laag aanbrengen. Werk wel bij een temperatuur van meer dan 15 graden. Het droogt dan vrij snel en je kunt dan al na een half uur tot 3 kwartier opschuren als dat nodig mocht zijn (gebruik heel fijn waterproof schuurpapier bijv. 1000 en een groot schuurblok) en een nieuw laag opbrengen. Werk verder met een kwast met hele fijne haren. Het mengen van de coating kun je het beste in een glazen potje doen. Na elke laag die je aanbrengt kun je de kwast in de pot zetten met coating deze wordt namelijk niet hard. Verder is het van belang dat je achter elkaar door werkt. De lagen moeten op elkaar reageren, daarom is het van belang dat je niet te lang wacht met de volgende laag. Als je helemaal klaar bent moet je de panelen nog ca 2 weken laten uitharden op kamertemperatuur. Na 2 weken kun je eventueel met koperpoets de panelen nog extra polijsten. Hieronder een foto na restauratie. Montage in de spit ga ik pas uitvoeren nadat ik andere klussen "achter het dashboard" heb uitgevoerd. Tzt zal ik deze foto's nog plaatsen.

""

Na restauratie

Welke dingen had ik beter kunnen doen??

Het was voor mij de eerste keer dat ik iets gefineerd heb, dus voor mij was dit allemaal nieuw. Als ik dan terug kijk wat ik mogelijk anders had kunnen doen zou ik letten op het volgende.

1. Zoals gezegd had ik nogal wat moeite met de juiste mengverhouding voor de metaalplamuur hiervoor zou ik nog wel wat advies willen hebben.

2. Met het persen nadat het fineer opgeplakt was heb ik geen lijmklemmen gebruikt, maar wel veel gewicht er op gezet. Dat gewicht was te weinig waardoor het fineer niet helemaal vlak opgeplakt is. Door na het opplakken nog goed te schuren heb ik dat maar gedeeltelijk kunnen wegwerken.

3. Voor de “gaatjes reparatie” heb ik dezelfde maat holpijp gebruikt voor het uitstansen van het te verwijderen stukje fineer als voor het stukje fineer wat er weer inkomt. Het stukje wat je er inzet is kleiner (binnenmaat van de holpijp) dan het stukje wat er uitgaat (buitenmaat van de holpijp). Dit is na het lakken nog zichtbaar. Als je het goed doet neem je voor het in te zetten stukje een holpijp die iets groter is. (afhankelijk van de wantdikte van de holpijp)

Graag ben ik bereid mijn ervaringen te delen als je daar interesse in hebt. Je kunt mij mailen op harrie@burnierlaan.nl

Harrie Muller

Citaat
Geplaatst : 27-10-2012 6:32 pm
Herman Naber
(@a-herman)
Lid

Hoi Harrie. Ik ben ook maar eens in Arnhem gaan kijken. Geweldig hoeveel soorten fineer ze daar hebben. Twee mooie stukjes gekocht voor mijn MKIII dashboard. Kosten waren verwaarloosbaar 6 euro. Nu maar eens proberen of het mij ook lukt. Ik heb in ieder geval veel aan jouw beschrijving en vooral je opmerkingen.
Herman

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-11-2012 9:17 pm
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Herman,

Geen woord te veel gezegd over de enorme keuze uit fineer bij de Arnhemse fijnhouthandel hè.

Succes met de renovatie. Als je nog advies nodig hebt of vragen. Dan mail of bel me maar.

Harrie

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-11-2012 7:50 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Hallo Harrie,

Lijkt mooi gelukt, maar kun je misschien ook wat meer gedetailleerde foto's laten zien?

groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-11-2012 12:35 am
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Henk,

Ik ben inmiddels bezig om het dashboard weer op te bouwen. Ik zal kijken of het lukt om de komende week enkele foto's te maken en deze op het forum te zetten.

Zijn er bepaalde details die je wilt zien?

Groet

Harrie

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-11-2012 8:10 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Hoi Harrie,

Nee hoor. Ik heb een tijdje terug ook mijn dashboard opnieuw gefineerd en vind het gewoon leuk om jouw resultaat te bekijken.

Groet Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-11-2012 12:49 am
Harrie Muller
(@h-b-a-muller)
Lid

Hallo Henk,

Ik heb even een paar fototjes gemaakt. Zie hieronder het resultaat. Alhoewel ik achteraf gezien enkele dingen anders had moeten doen ben ik er wel content mee.

Groet

Harrie

""

""

ReageerCitaat
Geplaatst : 23-11-2012 5:44 pm
Share: