Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Outrigger chassis s...
 
Notifications

Outrigger chassis scheur???  

 
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi, ben druk bezig m'n spitje klaar te stomen voor de twee-jaarlijkse APK, heb hem onlangs op een brug gehad ter inspectie en vond een merkwaardige scheur in één van de chassis outriggers. Het gaat om de voorste, linker outrigger en het vreemde is dat hij aan de onderkant gescheurt is??? Je zou verwachten dat je dit eerder aan de bovenkant zou gebeuren omdat de body de rigger naar beneden duwt onder gewicht. Het zou misschien ook kunnen dat tussen de opgelaste outrigger en onderliggende chassis roest is gaan vormen.

Ik ben benieuwd of er meerdere zijn die dit gezien/meegemaakt hebben, en of dit een typisch spit kwaaltje is?

Een goede vriend van me kan goed lassen en we wilden in principe, na het zaakje schoon geslepen te hebben, er een doubler plaat onder lassen van 3mm dik, iemand enige ervaring? Zie foto's hieronder van de situatie:

Hieronder de scheur duidelijk zichtbaar bij de joint van chassis en outrigger:

Zelf eerst de handel ergens op een brug en kijken scheelt al verassingen voordat'ie naar de apk gaat....""

Verder allerlei twee-jaarlijkse checkpunten zoals alle nippels en scharnier punten invetten, olie en filter vervangen, deze keer gaat de carterpan er ook eens af voor schoonmaak, en hieronder de kleppen ook maar eens een keer checken. De vorige eigenaar had in een ver verleden de kop gevlakt, daarna ooit een keer de kop bouten na getrokken maar waarschijnlijk verzuimd de kleppen dan ook gelijk te checken. Ik vond bij alle kleppen een gemiddelde van 0,15 - 0,20mm spelling waar hij natuurlijk 0,25 moet zijn. Hij liep in principe goed, misschien nu beter.....?

Groetjes,

Gerald

Citaat
Geplaatst : 06-02-2014 10:01 pm
Henk Meijerink
(@henk-t-a-c)
Lid

Hallo Gerald,

a,s Maandag kom ik in mijn bekende garage in Coevorden waar ook dagelijks APK keuringen plaats vinden.
Ik heb een afdruk gemaakt van de scheur in de outrigger van jouw Spitfire.
Deze zal ik laten zien aan de APK keurmeester en jou later berichten wat je hier aan moet en kan doen.
Dus even geduld tot volgende week.

Vriendelijke groet,

Henk Meijerink.
Woorvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-02-2014 8:33 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi Henk, perfect!

Ik ben benieuwd wat de keurmeesters er van zeggen, tnx!

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-02-2014 8:57 pm
Henk Meijerink
(@henk-t-a-c)
Lid

Hallo Gerald,
Zo als beloofd heb ik vandaag even een bezoek gebracht aan garage Driehuizen in Coevorden.
Alex de keurmeester vertelde mij na het zien van de foto dat je het op twee manieren kunt repareren.
Als eerste kun de scheur uitslijpen en dan vol lassen en daarna glad slijpen!
Als tweede optie kun je daarna een plaatje er over heen zetten en dan de lasnaden glad slijpen.
Voor de APK is dit goed gekeurd en bovendien veilig en afdoende.
Veel succes met de reparatie!

Vriendelijke groet,

Henk Meijerink,
Woordvoerder TAC.

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-02-2014 9:31 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Ontzettend bedankt voor je reactie en de moeite om het na te vragen! Zo zal ik het denk ik ook gaan doen, je laatste optie met het plaatje. Ik hoop dat ik goed bij de roest plekken kan en alles weg kan halen, anders komt het weer terug.

Ik laat het hier weten hoe het is afgelopen.

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-02-2014 10:08 pm
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

Een plaat eroverheen lassen is de onderliggende roest inpakken. Als je het echt wilt weghalen zal je de boel open moeten slijpen . Het is roest van binnen uit de plaat wordt dikker vandaar het scheuren. Je moet je alleeen afvragen of je dat echt wilt. Als de auto alleen buiten mag "spelen" als het goed weer is dan zou ik er gewoon een plaat pas overheen maken en vast lassen.

Gr, Bob

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-02-2014 9:49 am
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi Bob, bedankt voor je reactie, daar zeg je inderdaad wat. Voordat ik een plaatje ga maken zal ik eerst met schroevendraaier "porren" en kijken hoe slecht het is gesteld. Ga ik er snel doorheen dan moet ik over naar plan B. Zit het vrij stevig dan blijf ik bij het plaatje. M'n spitje staat altijd in een verwarmde garage en ik mijd regen zoveel als dat kan. (Ik rijd er echter graag mee en dan ontkom je in NL niet altijd aan een lokaal buitje....)

Groetjes,

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-02-2014 1:13 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Hoi allemaal, vandaag lekker aan het stoeien geweest met slijptol en las apperaat...altans, maatje van me heeft het meeste gedaan! ""

Zaakje schoon gemaakt en beetje tikken er op om te kijken hoe het er voor staat. Kwamen al vrij snel achter dat de onderlaag lekker aan het roesten was dus uiteindelijk voor de optie gegaan om het helemaal te verwijderen en een nieuw plaatje ter vervanging. Anders was oude roest opgesloten en dan gaat het uiteindelijk toch weer verder roesten. Ik vermoed dat dit plekje ooit gebruikt is geweest als krikpunt, overbelasting terplaatse zoals het er uitzag. Daarnaast zoals eerder al vermeld, de outrigger is zó over het chassis heen gelast, een opgesloten hoekje heeft na 43 jaar broeien de geest gegeven.....mag het na zo lang ha ha ha!

Hier een foto verslag zoals het gegaan is:

Schoon geslepen:

""

Gat uitslijpen:

""

Rotte plek verdwenen, inwendig daarna nog wat na geslepen en behandeld:

Andere kant ook klein scheurtje gevonden, dat kon gewoon opgelast worden:

Nieuw plaatje er op:

""

....en het zaakje weer behandeld:

""

En zo kunnen we 'Boef' weer veilig thuis brengen!

""

Dat zeggende.......

Bij inspectie aan de binnenkant van de chassis kokers kwam naar boven dat de gehele kokers wel een laagje corrosie bevatten. Gelukkig nergens door na flink wat tik werk maar het baart me wel zorgen voor de toekomst..... Zoals ik het nu bekijk heb ik twee opties;

1. Met een hogedruk reiniger middels een speciale 'rond'frees kop het zaakje zo goed als schoon spuiten/stralen, goed laten drogen en daarna met wax of tektiel behandelen.

2. Langzamerhand op zoek gaan naar een nieuw chassis......

Dat laatste laat ik open als extreem red middel, heb voorlopig niet de tijd om een dergelijke operatie te gaan doen dus zal ik eerst een keer de eerste optie gaan proberen. Let wel, ik rijd relatief weinig met het ding en dan ook bijna altijd met droog weer. Hij staat altijd in een verwarmde garage dus zo'n vaart zal het niet lopen maar dat het er ooit een keer aan komt is een feit. Iemand nog andere ideen?

Voorlopig staat hij in ieder geval weer klaar voor de APK volgende week!

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-03-2014 4:32 pm
Gerald Rutten
(@g-ruttenversatel-nl)
Lid

Yessss, de keurmeesters vonden het prachtig! Ook de rest van de auto prima dus deze spit mag weer twee jaar verder touren! ""

Alle grote beurt items had ik in de winter al gedaan, hij staat weer klaar voor de zomer.

Groetjes,

Gerald

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-04-2014 7:25 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Gefeliciteerd man. Dit heb je maar mooi geflikt. Het ziet er inderdaad keurig uit.

Wat het inwendige van je chassisbalken betreft; ik zou niet de hogdrukspuit gebruiken om ze vanbinnen 'schoon' te maken. Het duurt een eeuwigheid voordat het water wat erin blijft zitten echt door en door opgedroogd is. Gewoon een tectyl-middel of 'wax' erin spuiten. Dat doordrenkt alles en waar dit spul zit kan geen water meer hechten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-04-2014 7:44 pm
Share: