Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Opkrikken

Afgelopen week heb ik een garagekrik en een tweetal steunen gekocht voor onderhoud aan mijn Spitje. De garagekrik was een beetje een impulsaankoop, wat bleek toen ik thuiskwam. De drietons krik past er niet direct onder vanaf de zijkant en vanaf de achterkant twijfel ik aan het punt waar ik 'm plaats.
Ik begrijp dat de Spit achter vanuit het midden opgekrikt kan worden, maar voor mijn gevoel zit de einddemper daar toch bij in de weg. Vanaf de zijkant zal het een tweetrapsconstructie worden. Eerst kleine krik, dan garagekrik of eerst op een plank rollen om de twee centimeter speling te krijgen waarmee ik de garagekrik eronder krijg.
Wie kan mij vertellen hoe ik de Spit vanachter omhooggekrikt krijg? Waar positioneer ik de krik?
Alvast bedankt voor jullie reacties!


Ja, een drietons krik is in zijn laagste stand nog wel een beetje hoog. Je kunt de krik het best onder het differentieel zetten als je de wagen vanachter omhoog wilt hebben. Het diff zit precies in het midden en is heel stevig in het chassis verankerd. Als je de krik naar je zin voldoende omhoog hebt gepompt, zet je aan weerskanten onder de uiteinden van het chassis een steun (daar waar de trekogen zitten) en laat de krik iets zakken tot dat de steunen de auto dragen. Je zult er verstandig aan doen om een paar balkjes op te zoeken waar je de auto met beide wielen op kunt rijden, zodat de wagen hoog genoeg staat om de krik onder het diff te krijgen.
Aan de voorkant heb je een 'sway bar', de verenstalen stang tussen de wielophangingen die het overhellen in de bocht tegenwerkt. Zet de krik in het midden onder deze stang en krik de wagen zover op als je wilt. Zet dan twee steunen onder de chassisbalken, daar waar de sway bar aan het chassis vastzit. Omdat je zo'n hoge krik hebt hier ook de balkjes gebruiken om eerst de wielen van de auto erop te rijden, zodat de krik onder de voorkant van de auto doorkan en zo onder de sway bar past.
Vaak heeft de krik op het dragpunt een rond tafeltje met vier opstaande randjes. Wanneer je dit rondsel een kwartslag draait grijpen de opstaande randjes behendig om de sway bar heen.
Gebruik altijd de steunen, want er zijn al genoeg mensen door hun eigen auto geplet die alleen 'even' de krik eronder zetten.

Met onder ieder achterwiel twee planken (hoogte +/- 4 cm.) kom je inderdaad een eind. Daarmee heb ik verder probleemloos de Spit op de assteunen kunnen zetten. De garagekrik blijft er als backup ook onder, al is het maar voor het idee.
Vanavond de handrem afstellen voor de apk-keuring morgenochtend. In het forumarchief staat het helder omschreven. Ik kwam er wel achter dat de achterwielen er voor de bereikbaarheid van de stelschroef beter af kunnen. En de stelschroef een nachtje laten baden in de wd40 kon ook geen kwaad.
Groeten, Martijn