Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
opknappen portier
Bij het opknappen van een mk3 is een van de portieren niet meer te redden de beplating aan de buitenzijde moet vervangen worden. Natuurlijk wil ik dit zo eenvoudig mogelijk doen. Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja wat moet er noodzakelijker wijze uit om de nieuwe plaat te monteren.
alvast bedankt Ben
Message Preview
het enige dat eruit moet is de deur en die moet helmaal gestript worden.
dan slijp je voorzichtig de naad door waar de buitenplaat over de binnendeur gevouwen zit.
dan verwijder je het overtollige materiaal dat nog om de rand gevouwen zit.
vervolgens ga je bij de nieuwe buitenplaat,de rand die weer over de binnenkant gevouwen moet worden alvast zover mogelijk omvouwen maar niet verder dan mogelijk is om de binnenkant er nog in te krijgen.hele kleine stukjes tegelijk.
als de buitenplaat over de binnenkant zit ga je voorzichtig, dwz. met kleine klapjes steeds rond de buitenkant over de binnenkant kloppen.
vooral kleine beetjes tegelijk omdat je anders materiaal overhoud en dat krijg je niet meer weg.
je moet als het ware de buitenkant er overheen krimpen en dus niks forceren.
als je het goed doet hoef je alleen maar aan de bovenkant waar de ruit eruit komt kleine lasjes te maken.
bij het rondkloppen moet je steeds de plek waar je klopt goed vlak ondersteunen omdat je anders deuken in de buitenkant krijgt.
ik heb het geheel op een grote plaat spaanplaat gelegd en steeds gekeken of er geen vuil op de plaat kwam want anders krijg je afdrukken op de buitenplaat.
veel geduld moet je hebben maar het komt goed.
wat ook belangrijk is om tussendoor de deur steeds even in de carosserie te passen of hij goed van maat is.
dat moet je eigenlijk al heel snel doen omdat je dan nog kan corrigeren.
succes groet cor
Sluit venster
Beste Cor
Ik vind aan je verhaal nogal wat mitsen en maren zitten. Het goed afsluiten van de portieren is bij de spitfire toch al niet het beste punt. Een mogelijkheid is om alleen de onderzijde van de buiten beplating te vervangen, zodat de pasvorm van het portier vrijwel gewaarborgt blijft. Wat vind je en/of andere hiervan.
Ben
quote:
Originally posted by benBeste Cor
Ik vind aan je verhaal nogal wat mitsen en maren zitten. Het goed afsluiten van de portieren is bij de spitfire toch al niet het beste punt. Een mogelijkheid is om alleen de onderzijde van de buiten beplating te vervangen, zodat de pasvorm van het portier vrijwel gewaarborgt blijft. Wat vind je en/of andere hiervan.
Ben
Ben,
Ik ben het met je eens. Volgens mij is het moeilijker dan het lijkt. Misschien opzoek gaan naar een goed exemplaar? Ik hoop dat er nog iets te vinden is voor eem MK3.
Groeten,
Michel
ik ben bij de restauratie niet gelijk aan de deuren begonnen. eerst wat ervaring opgedaan met grotere delen maar uiteindelijk viel het toch wel mee en de deuren passen mooi al zeg ik hetzelf.
alleen de onderkant kan ook, maar mijn ervaring met andere "onderkanten" was niet zo geweldig omdat je de naad niet strak krijgt, althans ik niet.
je moet er in ieder geval aan denken dat je zorgt voor een overlapping want de delen koud tegen elkaar gaat echt niet.
je kan een speciale tang kopen waarmee je een"knikje" in het nieuwe deel maakt zodat het nieuwe deel het oude ondersteunt en je met puntlassen( gaatje 7mm en opvullen) de boel aan elkaar maakt.
succes en groeten. cor
Het heeft even geduurd maar ik ben er toch maar aan begonnen, en wel voor het vervangen van de gehele plaat.
Het is zoals Cor al zei het valt allemaal wel mee.
Ik heb overigens ook deukjes langs de rand opgelopen daar ik de fels nogmaals met een tang ben nagelopen, hierbij had ik iets beschermens aan de buitenzijde moeten plaatsen maar het leed was al geschied, doch met een minimaal plamuur erop zie je niets.
Alvorens ik begon heb ik de maten van de oude deur goed opgenomen en daar voldoet het resultaat aan, nu maar hopen dat e.e.a goed in de spit past. Ooit zal ik er mee rijden.
groeten Ben