Forum
Het echte werk kan beginnen


Dit gaat nog een flink karwei worden Jos. Ik wens je graag toe dat je alle naadjes mooi recht en parallel weet te houden. Laat je de koets op het chassis staan of hang je hem 'los' op aan een draaispit? Zodat je er overal makkelijker bij kunt. Heb je een electrisch puntlasapparaat of ga je de boel gewoon hechten met proplasjes? Als ik zie wat je alemaal gekocht hebt moet je wel veel geluk hebben wil de rest die je hergebruikt nog gave randen heeft. Hopelijk past het een beetje.


Volgens meerdere bronnen, is het vrijwel onmogelijk de body van een spit recht te houden als je drempels gaat vervangen "off body". Het resultaat is meestal dat een body die zo gerestaureerd is, niet meer op het chassis past. Dus de rechtervloer, rechter drempel en rechterachterspatbord en aanverwante artikelen worden op het chassis vervangen. Dat is wel lastiger, maar ik ben op mijn 67ste toch nog redelijk flexibel. Aan de linkerkant is veel minder schade, en de rechterdrempel ga ik volgende winter vervangen,
Want in het voorjaar wil ik de spit weer op de weg hebben. Het lijkt me interessant om met winterbanden met deze achterwielaandrijver over onze verijsde wegen te crossen.
Volgende winter vervang ik dan de linkerdrempel, die in veel betere toestand lijkt te zijn. En de winter daarop gaat de steviger, gerestaureerde body eraf om het chassis en de onderkant van de body weer origineel rood te maken. Hoewel aan de onderkant geen mensen wonen
Alles wat ik tot nog toe heb kunnen controleren lijk op de millimeter nauwkeurig te passen. Originele stanpart en British Heratige delen zouden het volgens de stikkers moeten zijn. De rest is precies zijn, 10 x meten, nadenken, en dan pas hakken. Per slot van rekening is het mijn hobbie en ben ik een volslagen amateur. Maar iedere dag iets leren is prima.



Ja, als je hierover nadenkt dan kom je terecht bij woorden zoals 'trekpleister'. Vandaag had ik een ritje van een vierhonderd kilometer, dus mooi even tijd om daarover na te denken. Het woord waar ik op uitgekomen ben luidt 'klemplug'. Hoe vind je dat?
Ik ga kijken wat dat op 'google' oplevert.

Klemplug beschrijft wel erg goed wat het doet. Prima dus, dat voortaan gebruiken. 400 km over gladde wegen in NL ? Lijkt me erg lastig. Wel goede winterbanden hoop ik? Ik werk me rot op het ogenblik, ik wil de spit weer rijklaar hebben voordat de wegen weer ontdooit zijn. Ik heb een stel winterbanden gekregen voor die auto, en het lijkt me prachtig om die te proberen.




Dan blijf ik posten Karel! Bedankt.
Hier een plaatje van de onderkant van het binnenscherm en buitenlant van het binnenste spatscherm:
En dan weer passen, de deuropening lijkt nog steeds goed De deur moet en kan nog 5 mm zakker.
En hyvää joulua kaikkille, prettige kerst voor iedereen!


Dag Jos
Begint er goed uit te zien.
Hoe ga je nu de binnenkant van de wielkast behandelen?
Tegenwoordig wordt alles verzinkt, maar het nieuwe plaatwerk is (denk ik) net als 40 jaar geleden niet verzinkt. dus bestaat de theoretische kans dat over 25 jaar de eerste tekenen van veroudering zich zullen aandienen. Je wilt toch dat jouw zoon, of wie is die lasser, er dan nog zeer veel plezier van heeft.
Piet

[quote="pietjeprecies"]
Hoe ga je nu de binnenkant van de wielkast behandelen?
Goed punt, en ik heb er lang over nagedacht, en veel meningen aangehoord.
Dus, spuitbuszink over de verse lassen, epoxy grondverf over het geheel, en dan "verkwastbare carosseriekit in de naden.
Zo, ( de kit is nog onderweg)
En ik ben pas 67 hoor, dus mijn zoon moet nog wel even langer wachten als 25 jaar. Overigens ben ik niet zo bang voor roest. Het is in Lapland eigenlijk geen probleem. Er is geen luchtverontreiniging, geen zout op de wegen, een heel lage luchtvochtigheid in de korte zomer en superdroog in de winter. Er rijden hier nog autos rond, die ergens anders allang tot hun oorsprong gereduceerd zouden zijn. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat ik ook wel een keertje op een NL tocht zal verschijnen, dus toch maar goed mijn best doen
[/quote]