Menu Sluiten

Forum

Falende snelheidsme...
 
Notifications

Falende snelheidsmeter  

 
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Ik vraag mij af of ik dit wel op de juiste plek plaats, maar ik vond het wat overdreven een neiuw item te starten.

Het is herfst en dus mooi tijd een en ander aan klussen op te pakken. Zo ook onderstaande.

Sinds een poosje geeft mijn snelheidsmeter helemaal niets meer aan. Dit is van de ene op de andere dag gebeurd. Na diverse testjes ben ik er inmiddels achter dat tot en met de koppeling met de versnellingsbak alles het normaal doet (als ik de haakse koppeling van de versnellingsbak af haal en dan aan het vierkante staafje draai wat de bak normaal in gaat, beweegt de snelheidmeter wel. Ik heb dus sterk het vermoeden dat de overbrenging in de versnellingsbak faalt. Hoe kan ik het beste -met zo min mogelijk demontagewerk- bepalen wat er mis is of dit euvel repareren?

Alvast dank voor de tips!

Citaat
Geplaatst : 16-10-2009 2:15 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Je hebt de haakse overbrenging eruit. Je kunt dus bij het gaatje waar de vierkante stift uit gekomen is. Wanneer je een spijker vierkant vijlt tot hij in dat gaatje past kun je voelen of de tandwielen die in het binnenste van de staart zitten de spijker nog rond draaien.
Als dat niet het geval is, dan moet de bak uit de auto en de staart van de bak af om bij het rondsel te komen wat op een borst halverwege de as geschoven zit. Dit rondsel kan van zijn plaats geschoven zijn, of, er zijn tanden afgebroken.
Reden om dus echt goed te voelen met die spijker of het door het rondsel aangedreven tandwieltje nog in aangrijping is en of er tandjes afgebroken zijn.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2009 3:55 pm
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Dank voor deze heldere uiteenzetting.

Wat kan er nog meer de reden zijn van het niet aangedreven worden van de haakse overbrenging? In bovenstaand verhaal lijkt het erop dat ik met de spijker alleen kan bepalen of de tandwielen defect zijn of dat de rondsel is losgeschoten. In beide gevallen lijkt de reparatie een aardig tijdrovende bezigheid (hoe lang ongeveer?)

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2009 4:33 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Wat nou tijd?
Je hebt toch de hele winter?
Schatting?
Versn.bak eruit = 1 avond (ook 1 stoel eruit halen)
Bak uit elkaar en weer in elkaar zoals Wim zei : 1 avond
Bak er weer in 2 avonden, want reken er op dat ie niet in 1 keer precies
in de uitgaande as van de motor schiet. (@#$%^) zoiets dus.
Bij mij is een avond van 19.00 uur tot 23.00 uur.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2009 11:39 pm
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Hiermee ga ik wel verder komen.

Dank!

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-10-2009 11:31 pm
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi Robert,

Heb je een overdrive? Bij modellen met overdrive is vrijwel alles wat problemen kan geven met de snelheidsmeter bereikbaar zonder dat je de bak eruit hoeft te halen

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-10-2009 4:18 pm
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Beste Carl,

Dat zou heel mooi zijn; ja ik heb een overdrive bak. Is er dan ergens een luikje waardoor ik erbij kan?

Dank voor de tip in ieder geval!

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-10-2009 8:26 am
Carl Verboom
(@carl)
Lid

Hoi Robert,

Bel me maar even. Dat legt veel makkelijker uit. 0317 423140

Groetjes van Carl.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-10-2009 7:09 pm
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Goedemiddag,

Mede door de tips van Carl ben ik een heel stuk verder gekomen. Zo ben ik er inmiddels achter dat het probleem hem zit in de koppeling tussen de haakse overbrenging en de versnellingsbak. Als ik een imbus sleutel voor een stukje in het gat bij de versnellingsbak stop, voel ik dat deze gaat draaien als ik de auto wieg. Met de hand draaien aan het pinnetjes uit de haakse overbrenging zorgt voor beweging in de meter komt. Het lijkt mij er dus op dat het vierkande staafje van de haakse overbrenging te verdikken (met een klei nstukje blik), het er anders in te steken etc, maar niets heeft tot nu toe effect. Hebben jullie wellicht nog tips om dit verder op te pakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Robert

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2010 3:57 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het is wel gebleken dat je een grote terughoudendheid hebt tegen het openen van de (staart van de) bak. toch ziet het er naar uit dat de 'openbaring' van het euvel slechts tevoorschijn komt wanneer je de moeite doet de inwendige overbrenging aan het daglicht bloot te stellen.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2010 8:35 pm
rvangrinsven
(@rvangrinsven)
Lid

Hi Fournier,
Die conclusie is redelijk juist. Oorzaak is dat het volledige dashboard los moet om de versnellingsbak eruit te kunnen halen / een en ander goed te demonteren. Aangezien mijn auto elke avond naar een stalling moet, is het erg lastig dit soort grote ingrepen te doen. Als er nog andere suggesties zijn, hoor ik ze graag. Zo niet, moet ik iets verzinnen zodat ik wat langer kan sleutelen.
Groeten,
Robert

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2010 9:33 pm
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

meest simpele oplossing: fietstellertje plaatsen (HEMA 7000 voldoet bij mij prima);
voor de APK voldoet tegenwoordig ook een tomtom (?) ......
maar neem "bij twijfel" hierover even contact op met Geert Timmer van de TAC;
zijn telefoonnummer vind je in ons clubblad.

vr. grt'n
ado.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-06-2010 11:54 pm
Ton van der Linden
(@tonlinden)
Lid

ik heb zelf ook het een en ander lopen doen aan de haakse overbrenging. bij mij was het stukje kabel dat in de versnellingsbak defect.
als de tunnel los is moet je de as met tandwiel die in de versnellingsbak gaat los kunnen nemen dan kun je zien wat er aan de hand is.
het lijkt er misschien op dat je kabel uit de haakse overbrenging komt misschien te kort is dit moet +/- 18 mm zijn

Ton van der Linden

ReageerCitaat
Geplaatst : 24-07-2010 10:43 pm
Share: