Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Notifications

Deurmechanisme  

 
die hard
(@die-hard)
Lid

Ik ben van plan om mijn complete deurmechanisme inclusief ramen te vervangen omdat de oude in een erg slechte staat zijn
(ramen gezandstraald door de vorige eigenaar en erg veel speling op het mechanisme)

Kan iemand mij vertellen of dit een moeilijke klus is of is dit goed te doen met een standaard set gereedschap en wat nieuwe onderdelen/ramen.

Citaat
Geplaatst : 20-09-2008 1:10 pm
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

Ha die die hard,

Niets is echt moeilijk aan een spitfire ! het belangrijkste is tijd (geduld) en een betje geld. Meeste handigheid heb je nodig om eventueel het raamrubber aan de buitenzijde van de autoi te vervangen. met een tooltje (bijv een stelplaatje voor het uitlijnen van de voorwielen) helpt een hoop. Verder zijn raammechanismes compleet te koop bij de handelaren. Krasvrije ramen voor een redelijke prijs is een zoektocht waard. Als je de boel toch gaat demonteren, vergeet dan niet de binnenzijde/onderzijde van de deur goed in de antiroest te zetten.
neem voor de klus wel één of twee dagen de tijd. Bij voorkeur in de winter 🙂 het is nu nog zo lekker weer om te rijden :-))

jasper

Suc 6

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2008 9:43 pm
die hard
(@die-hard)
Lid

Jasper,

Dus het eventueel repareren van het mechanisme is geen optie
omdat het waarschijnlijk versleten is, het rubber waar jij het over hebt heb ik vorig jaar vervangen dus daar heb ik al een beetje ervaring mee opgedaan, ik ga binnenkort als het mooie weer voorbij is beginnen met het demonteren van de deur en het verwijderen van het complete mechanisme, de ramen moet ik nog aanschaffen maar die vindt ik nog wel , misschien bij Ruud Sipkema in eerde, ik laat je nog wel weten hoe het afloopt

Bedankt voor je reactie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2008 10:04 pm
die hard
(@die-hard)
Lid

Ik heb het deurmechanisme niet vervangen maar ontroest en geconserveerd met tectyl en vervolgens goed gesmeerd omdat een nieuw mechanisme ongeveer dezelfde speling heeft als het oude (hoort een beetje bij de spit denk ik), ik heb wel het raam vervangen door een nieuw omdat ik geen goede gebruikte kon vinden en een nieuwe maar € 49,- kostte.

Verder heb ik alles goed in de tectyl en in het vet gezet en weer terug gemonteerd en het slotmechanisme aan de buitenzijde opnieuw matzwart gespoten (het oog wil ook wat) inmiddels hangt de deur weer terug in de auto, het is alleen jammer dat ik de speling rondom de deur niet naar mijn zin afgesteld krijg
de speling aan de voorzijde (Tussen de motorkap en de deur) is ongeveer 8 mm en aan de achterzijde is dit amper 2 mm

Weet iemand hoe dit op te lossen is of is dit ook een typisch spitfire trekje?

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2008 7:39 pm
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

hallo die hard,
De speling tussen deur en motorkap lijkt een spitfire probleem.Ik heb n.l. hetzelfde probleem met mijn MK IV.Deels kan dit komen doordat de portier tegen de voorruitstijl aankomt.Door een en ander weg te vijlen/slijpen,en de bevestigingsgaten van de deurscharnieren te vergroten,is het wel iets te korrigeren.Zelf heb ik een lichte korrectie aangebracht door de scharnierpengaten op een verplaatste positie te boren ,te ruimen en voorzien van nieuwe gehard stalen pennen.Daardoor hangt de portier speling vrij in de carroserie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2008 10:53 pm
die hard
(@die-hard)
Lid

Goed idee om de bevestigingsgaten in de stijl wat uit te vijlen en dus wat meer ruimte te creeren, misschien lost dit mijn probleem een beetje op, als er voldoende ruimte is tussen de deur en de voorruitstijl, ik laat het nog weten.

Bedankt voor je reactie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-10-2008 11:47 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Het uitvijlen van de gaten waar de schroeven van de scharnieren in komen helpt niet veel omdat de plaatjes met de schroefgaten aan de binnenkant niet verder naar voren kunnen, omdat daar een plaat voor zit.
Je kunt proberen om die plaatjes uit de auto te halen en ook daar 2mm van vanaf te vijlen en weer monteren.
Let er wel op dat als je de deur naar voren verplaatst de deurvanger/slot
ook naar voren moet omdat anders de vang pin niet meer goed past.
Wat ik zelf gedaan heb bij mijn groot onderhoud is met de haakse slijper net zo veel van het blik aan de achterkant van de deur af te halen dat de kier nu mooi 3mm is.
Aan jou de keus.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-10-2008 1:36 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste pietje precies,
je geeft zelf het goede antwoord maar gaat daarna weer in dezelfde fout.
de deur hangt aan de A stijl en of er nu in de binnenkant een schroefplaat van 5mm dik of van 10mm dik aanzit geeft niets. de deur kan niet verder naar voren als de A stijl toelaat, dus gaten uitvijlen en plaat dunner maken helpt niets.je moet het dus zoeken in het formaat van de deur zelf en de plaats van de motorkap.
ik heb bij het bekleden met een nieuwe plaat op de deur het omvouwen van de plaat bij de scharnierkant wat verder door laten lopen zodat de breedte van de deur dus wat groter werd richting motorkap.dat is volgens mij het enige dat helpt.
groet cor[;)]

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-10-2008 11:54 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Cor
Jouw verhaal klopt..
Op een gegeven moment kan de deur niet verder naar voren
omdat die A paal er voor staat.
Maar als je van de standaard situatie uitgaat kan het wel.
Het mij gelukt om de deur 2mm naar voren te krijgen.
Waar het ook begrensd wordt is bovenaan aan de voorzijde van het
raam. En dat is op te lossen door daar van het omgebogen deel
van de deur een stuk van 4 mm weg te vijlen/slijpen.
Dit dan net als aan de achterkant daarna te vertinnen en glad te schuren.
Op die manier creeer je ruimte om met de deur te schuiven.
Zo beter Cor?
Als de deur eenmaal goed hangt kun je de motorkapkier
proberen af te stellen. Dit kan door de bouten in het scharnierpunt
iets los te maken. Dan kun je de kap naar voren of naar achteren bewegen. Wel op letten dat hij bovenop nergens anders tegenaan komt, anders beschadig je daar weer wat.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-10-2008 2:46 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

hallo piet en diehard
mijn ervaring was dat de raamstijl(A) alleen aan de linkerkant iets naar binnen staat.dat komt waarschijnlijk omdat als je als oude man zoals ik gaat zitten, je met je linkerarm vasthoudt aan de raamstijl en je zo laat zakken.
in de loop van de jaren gaat die raamstijl dan wat zakken.ik heb hem met wat kracht,voorzichtig voor het raam, weer wat naar voren gepusht zodat ik met de deur goed uitkwam.
succes diehard en groet cor[:I]

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-10-2008 6:31 pm
die hard
(@die-hard)
Lid

Met al deze gegevens moet het toch lukken om de deur wat nettter af te hangen denk ik ,

Ik ga er mee aan de slag en ik laat het nog weten.
Bedankt voor al jullie tips.

Die Hard.

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-10-2008 9:20 pm
Willem van Gelder
(@captainmutsie)
Lid

Hallo Die Hard,
Ik heb nog 2 ramen voor je in de aanbieding.
De mijne heb ik opnieuw laten maken omdat de voor raamstijl met de jaren een beetje naar binnen is gekomen (denk aan het uitstappen en dan de raam stijl als hulpstuk gebruiken).
En dan met dichtslaan van de deuren (met de raam omhoog) komen de ramen tegen de stijl van het voorraam. Gevolg is dat daar de verf verdwenen was.
Als je interessen hebt hoor ik het wel (kom eens langs voor een kijkje. (in het weekend een leuk ritje)
Willem (Captain Mutsie)
IJmuiden

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-06-2009 10:11 am
die hard
(@die-hard)
Lid

Bedankt voor je aanbod maar ik heb inmiddels al een set nieuwe ramen gekocht en gemonteerd, dus missschien kun je er iemand anders een plezier mee doen.

en dan nu de auto in, kapje omlaag, en genieten maar met dit mooie weer.

Tot horens.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-06-2009 11:46 am
Share: