Menu Sluiten

Forum

Deuren en ramen ste...
 
Notifications

Deuren en ramen stellen  

 
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Na een spuitbeurt van de carrosserie ben ik druk bezig mijn Spitfire weer op te bouwen, al is het alleen maar om volgende week bij de technische meeting niet met de leaseauto te hoeven komen... Helaas zullen door de kou een paar klusjes even moeten wachten, maar ik kom een paar probleempjes tegen waar de zoekfunctie op het forum me nog niet mee heeft kunnen helpen. Het volgende:

- Na het terugplaatsen van de zijruiten in de portieren lukt het me niet goed om ze af te stellen. Volledig omhooggedraaid komen de ruiten te hoog uit en ook sluit de ruit niet mooi aan op de voorruitstijl, de hoek van beide verschilt gewoon. Hoe de ruiten zo af te stellen dat ze mooi aansluiten?

- Ook het afstellen van de portieren valt me tegen, is het normaal dat je tussen de scharnieren en het schutbord plaatjes metaal plaatst om zo de afstand wat te vergroten? En hoort er een boutje op een speciaal pennetje tussen de windvanger en het portier?

- Ook heb ik al een paar drukknopen (voor de kap en de tonneau) teruggeplaatst op de carrosserie, met popnageltjes. Ik krijg ze er alleen niet mooi strak op, er blijft speling op zitten. Is ook daar een trucje voor?

- En tenslotte: met het opnieuw bekleden van de binnenkant van de auto met nieuw tapijt wacht ik even tot het een graad of twintig is, dan laat het zich makkelijker vormen. Is Bisonkit hiervoor de beste lijm?

Alvast dank voor de reacties, en hopelijk tot volgende week!

Gijs

Citaat
Geplaatst : 30-03-2013 5:23 pm
henk.t.a.c.
(@henk-t-a-c)
Lid

Gijs, als je as zondag toch naar Olst komt met je Spitfire zal de TAC zeker ook naar deze punten kijken en die proberen op te lossen ,samen met jou.

Henk Meijerink.Woordvoerder TAC..

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-04-2013 11:51 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Gijs,

Een antwoord op je vraag wat voor soort lijm te gebruiken. Ik heb hiervoor de blanke bekledinglijn gebruikt.

Helaas kan ik je niet het merk en type geven omdat al mijn gereedschappen e.d. in opslag liggen i.v.m. een naderende verhuizing.

Deze bus heb ik gekocht bij Brezan. Het voordeel is dat er geen vieze bruine vlekken ontstaan. De lijmkracht is zeer goed.

Succes Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-04-2013 6:09 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Gijs

Met het aftellen van de deuren kun je zomaar een hele avond bezig zijn.

Dat deed ik door een krikje onder de deur te plaatsen,. De krik zit zovermogelijk naarachteren on de deur en zo dicht mogelijk tegen de dorpel. Dus de deur net iets open. De scharnierbouten iets los maken en met de krik de deur iets te hoog plaatsen, (want hij zakt weer in na het laten zakken van de krik) Dan de bouten handvast draaien. Dan krik laten zakken en kijken of het goed zit.

Zo ja, dan de bouten definitief vast zetten met de juiste torq, Zo nee, dan de handelingen nog een keer uitvoeren.

De deur moet met één klikje in het slot vallen en niet via de helling in het slot op de juiste hoogte komen.

Op deze manier stel je ook de speling tussen deur en achterscherm in.

Daarna stel je de speling van de motorkap en de voorzijde van de deur in.

Bij mijn Spitje was de speling zo beroerd dat ik met de haakse slijper de speling/kier overal gelijk gemaakt heb.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2013 12:51 am
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Dank voor jullie reacties. Het afstellen van de portieren is me aardig gelukt, in ieder geval zo dat ze fatsoenlijk dichtslaan, in het slot vallen en er geen enorme kieren onstaan. Het finetunen doe ik wel als de portierbekleding enzo erin zit en de ramen ook zijn afgesteld, want dat laatste is dus nog niet gelukt. De ruimte tussen voorruitstijlrubber en raam is enorm. Zaterdag nog maar eens mee aan de gang...

Afgelopen maandag heb ik de auto van de stalling/sleutelruimte in Angeren (bij Arnhem) weer terug naar mijn woonplaats in De Meern gereden. Lekker open, heerlijk! Hij liep goed en het lijkt zondag droog te blijven, dus ik durf de twee keer anderhalf uur van en naar de technische meeting in Olst wel aan. Tot dan, heb er zin in!

Gijs

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-04-2013 1:49 am
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Ik begin een beetje ten einde raad te raken... Het lukt me niet de ruiten zo af te stellen dat ze fatsoenlijk tegen het A-stijlrubber vallen...

Vanmorgen opnieuw alles uit elkaar gehaald en begonnen met controleren of de ruiten wel mooi recht in het metalen frame geklemd zaten. Ja dus. Vervolgens weer uren aan het prutsen geweest met de twee metalen geleiders links en rechts, de afstandsblokjes (die maar op een manier vast kunnen), het draaimechanisme. Maar nee, ik krijg het niet voor elkaar. Onderaan de a-stijl sluit de ruit redelijk aan, maar naar boven toe staat ie te recht en komt dus tegen het metaal van de regengoot.

Ik begin te denken dat na het lassen van de a-stijl, spuiten en terugplaatsen van de voorruit de hele voorruitstijl gewoon een (paar) centimeter naar onder is gezakt en dat ik kan blijven stellen wat ik wil, maar het nooit meer goed komt. Heeft iemand wellicht een soortgelijke tip of een laatste redmiddel??

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-04-2013 5:26 pm
fournier
(@fournier)
Lid

De 'Proof of the Pudding' is het monteren van een hardtop. Wanneer je een hardtop op de auto laat zakken en je maakt de schroeven vast op de B-stijlen en op het achterdek, dan blijkt vanzelf of je voorraam achterover gekomen is bij de behandeling die daar aan besteed is. Als de voorruitstijlen echt niet goed staan, kan je je toevlucht nemen tot perspex zijruiten dieje eventueel ook nog wat rond kunt buigen door ze warm te maken.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-04-2013 7:47 pm
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Ik heb geen hardtop liggen, anders had ik dat zeker al geprobeerd. Wat ik nog ga doen is het hele raam weer uit het portier tillen, losmaken van de metalen houder aan de onderkant en dan de houder, in het mechanisme, weer in het portier zetten. Vervolgens het raam er los in en kijken of ik dan een positie kan vinden waarin het raam mooi aansluit op de a-stijl. Dat teken ik met een stift af op het raam en dan klem ik het weer met een stuk rubber in de houder. Beetje omslachtig, maar een andere oplossing zie ik (nog) niet.

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-04-2013 1:02 am
fournier
(@fournier)
Lid

Als je het glas los uit de houder hebt kan je het tegen de raamstijl aanhouden zodat je kunt zien of de onderrand van het glas parallel loopt met -bijvoorbeeld- de dorpel. Ik woon in Maarssen. Als je bezig gaat wil ik wel komen kijken. Ik kijk er fris tegenaan en zie misschien iets wat jij over het hoofd ziet. Mail maar even spitfire-mk4@triumph.nl

ReageerCitaat
Geplaatst : 22-04-2013 10:33 am
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Vanmiddag even in Maarssen bij Wim langsgereden en al gauw kwamen we tot de gevreesde conclusie: door het laswerk aan de a-stijl is deze in z'n geheel wat verbogen, en staat mijn gehele voorruitstijl dus een centimetertje of wat 'platter'. De zijruiten gaan daardoor nooit passen. Wel is het wonderlijk dat ondanks het verbuigen de voorruit nog wel weer in het frame paste, en ook het rubber redelijk netjes zit.

Twee opties: lexaan (polycarbonaat) zijruiten op maat maken of een glasbewerker vinden die een randje van mijn zijruiten kan afslijpen. Ja, en ik zou natuurlijk ook de voorruit er weer uit kunnen halen en dan met brute kracht de voorruitstijl weer terugbuigen, maar dan gaat waarschijnlijk het lakwerk eraan.

To be continued...

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-04-2013 8:47 pm
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Randje afslijpen van een geharde ruit gaat 'm niet worden, dan breekt ie door de interne spanning meteen in stukken. Daarom heb ik mijn niet meer passende ruitjes uit het portier en uit de sponning gehaald nadat ik de lijn die de ruitjes moeten hebben om mooi tegen de a-stijl te vallen met schilderstape heb 'afgetekend'. Vanmorgen vroeg de beide ruitjes naar Quicar in Rotterdam gebracht, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het op maat maken van autoruiten. Zij maken nu twee nieuwe zijruitjes na, die hopelijk wel gaan passen. Kosten vielen me mee, 70 euro per stuk ex btw voor 5mm blank glas met geslepen randen.

Begin volgende week zijn ze klaar, nu maar hopen dat het inderdaad mooi gaat passen!

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2013 11:59 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dit lijkt me een heel praktische oplossing. Zo kan het glas 'normaal' in de deur opgehangen worden en heb je geen complicaties meer.

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-05-2013 4:07 pm
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Done! Afgelopen dinsdag de nieuwe zijruitjes opgehaald en gisteren ingebouwd. Daarna natuurlijk meteen de portieren 'afgemaakt' (nieuwe binnenpanelen, mooi!) en samen met de nieuwe tapijtset, die ik al eerder had ingebouwd, ziet het er schitterend uit. Aan de rechterkant valt de nieuwe ruit keurig tegen het rubber van de a-stijl aan, aan de bestuurderskant wijkt de ruit gek genoeg een fractie naar buiten waardoor er toch nog een kiertje ontstaat. Dat moet ik dus nog oplossen, maar voor de Schotlandtrip in september ben ik toch niet van plan om in de regen te gaan rijden, dus geen haast nu en eerst maar eens genieten.

Quicar in Rotterdam heeft wat de zijruiten betreft keurig werk geleverd: supersnel (binnen drie dagen na aanleveren van de oude ruiten klaar) en de ruitjes zien er goed uit en waren uiteraard precies zoals ik had besteld. Uiteindelijk kostte het 170 euro.

""

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-05-2013 11:10 am
Share: