Menu Sluiten

Forum

Carrosserie en chas...
 
Notifications

Carrosserie en chassis logen ?  

 
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

Ben intussen toch maar gegaan voor complete restauratie i.p.v. rijdende restauratie ik twijfel nu of het verstandig is om de body en chassis te laten logen.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor veel tegenstrijdige reacties op het laten logen. Zo zou er residu achterblijven en hierdoor de boel nog harder gaan roesten . Een ander zegt het ei van columbus want alle roest waar je niet bij kan is ook weg . En door het dompelen in een verfbad zouden body en chassis perfect geconserveerd zijn. Wat is wijsheid ?

Gr, Bob

Citaat
Geplaatst : 04-06-2013 2:12 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het is wellicht wat overdreven om te zeggen: 'Alle waar is naar zijn geld', zoals de oude uitdrukking wil doen geloven. Maar er zit wel wat in. Zo waren de bezoekers van de ALV van de CTH op bezoek bij Piet Mozes in Heerenveen en hij zweert bij een loogbad.
MAAR! zegt hij, dan moet het wel goed en serieus gebeuren!
Hij maakt al tientallen jaren gebruik van een bedrijf in Duitsland. Na het loogbad volgt een tweede bad om de chemie te neutraliseren.
De uitgeklede auto wordt daar heengebracht en dagen later weer opgehaald.
Als al het plaatwerk gedaan is, gaat de auto er weer heen om de inwerking van nieuw gevormde roest en 'vingerafdrukken' weer weg te nemen. Het is maar om een voorbeeld te geven hoever je in de praktijk kunt gaan.
Helaas is het niet zo, dat iemand die veel geld voor een loogbad vraagt de auto dan ook een perfecte behandeling geeft.
Voor de meeste restaurateurs geldt dus; hoeveel geld je wilt uitgeven.
Het heeft weinig zin om voor het kaalmaken van de koets en het chassis een vermogen uit te geven en dan de rest op een koopje te moeten doen omdat je 'zo' niet kunt doorgaan met geld te smijten. Een gepoedercoat chassis ziet er heel mooi uit, maar het zijn allemaal holle buisconstructies. Aan de binnenkant is het metaal met poedercoaten niet beschermd.
Voor hoe lang wil je deze auto nog in stand houden?
Een echt mooie Spit met echt goed gereviseerd drijfwerk mag misschien € 12.000 kosten. Maar, wie betaalt jou zo'n prijs wanneer je de wagen weer kwijt wilt? Je hebt de auto voor een bedrag gekocht en dan mogen de restauratiekosten er nog bij komen, maar dan moet de optelsom niet boven de zevenduizend euro komen, wil je de auto ooit nog kunnen verkopen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2013 1:05 pm
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

Het doel is niet om de auto weer te verkopen . Wil deze auto graag goed doen omdat de auto het denk ik waard is weinig roest voor wat ik heb kunnen zien tot nog toe geen schade of plamuur. De kosten er uit halen en er eventueel nog wat aan over houden is voor dit soort auto’s toch een illusie. Gaat mij om een mooie goed rijdende vrije tijds auto . Met hopelijk niet al te veel werk meer als hij klaar is en gebruikt wordt. Het bedrijf wat ik op het oog heb zit in Belgïe en zij laten na het blank maken de auto een aantal dagen buiten staan . Dit om aan te roesten daarna gaat hij nogmaals in bad . Na het laatste bad wordt de auto gedroogd in de oven en gaat dan in een verfbad zodat overal weer een grondlaag op het blanke metaal komt. Het enige wat ik mij steeds afvraag is of dat tuig wat gebruikt wordt om alles blank te krijgen na derhand ook echt weg is en niet onderhuids je auto alsnog opvreet.

Gr, Bob

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2013 2:53 pm
koos
 koos
(@koos)
Lid

Als je de auto hobbymatig gebruikt en droog kunt stallen zou ik me kunnen voorstellen dat het voldoende is het chassis kaal te laten stralen en evt. te poedercoaten. De carroserie door een goede spuiter laten spuiten, de holle ruimtes en het chassis van binnen conserveren met een mooie laag goeie wax en je spit gaat weer tientallen jaren mee.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2013 4:32 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, dit verhaal komt al dicht in de buurt van wat Piet Mozes debiteert. Zoals je het nu beschrijft gaat de auto ook tweemaal in bad. Alleen; na het eerste bad is de plamuur er ook af en zie je de doorgeroeste plekken ook helemaal. Bovendien zal het plaatwerk niet helemaal strak meer zijn (waarvoor zat er anders plamuur op). Je zult de koets dus wel eerst even thuis willen hebben om onder handen te nemen voordat hij voor de tweede keer in bad gaat om daarna een verfbad te krijgen voor een grondlaag.
Je vraag; over dat tuig, wat ze gebruiken om de verf en de plamuur en de roest eraf te krijgen, ja dat moet er af.
Piet spreekt in dit verband over 'geneutraliseerd'.
Van de scheikunde op school herinner ik me dat 'loog' een 'base' is en dat neutraliseer je met een 'zuur' en dan krijg je 'zout' plus water. Daarna moet je dus heel veel water gebruiken (schrobben) om al het zout er af te krijgen. Dan kan je een 'sealing' (grondverf) aan brengen om het blanke ijzer te conserveren zonder kans dat het 'van binnen uit' weer roest.
Na het drogen in de oven wil je geen wit poeder meer in de holle ruimten terug vinden. Hoe warm is die oven trouwens? Trekt de koets niet krom? Of heb je die met een doosvormig geraamte tussen de deuropeningen volkomen stijf gemaakt?
Piet meldt in zijn verhaal ook dat alle 'gesloten' holle ruimtes door hem 'open' gemaakt worden voor dat de keots in bad gaat en na alle behandelingen last hij de doosvormen weer dicht.
Voor gewone jongens die zelf hun hobby autootje willen opknappen gaat het meestal in de richting dat koets en chassis 'van buiten' kaal gemaakt worden en mooi in de lak gezet en alles wat 'van binnen' zit krijgt een Dinitrol behandeling. Dat ruikt ook lekker ouderwets. Wie geen Dinitrol dealer meer weet te vinden behelpt zich met een 'Wax" behandeling.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2013 5:55 pm
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

ik heb inmiddels de deur openingen opgesloten. Verder is de auto behoorlijk hard en lijkt er weinig tot geen plamuur op de auto te zitten. Het twintig jaar in een kas slapen lijkt voor deze roestgevoelige auto zijn redding te zijn geweest. De motor is stuk en daardoor is hij in een hoekje beland en verder eigenlijk vergeten. Omdat de grond van de kas verkocht is voor te bouwen woningen is de auto tevoorschijn gekomen.

Ga nog eens alle voor en tegens afwegen en kijken wat ik ga doen. Alvast bedankt voor het meedenken

Gr, Bob

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2013 1:42 am
Ben Vriens
(@ben)
Lid

beste Bob

Zoals al door Fournier is aangehaald is het belangrijk alle holle delen te voorzien van een tectyl of wax

Verder ben ik van mening dat als de de spit nog redelijk is, alleen de slechtere plaatsen te behandelen , daar ik er van uit ga dat als deze laklaag er al zo'n 40 jaar op zit, het met de hechting wel goed zal zitten en als je alles blank maakt dus ook de goede delen dan moet je er toch maar op vertrouwen dat alle bewerkingen goed worden uitgevoerd .

Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2013 10:54 pm
Share: