Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

body aan het "...
 
Notifications

body aan het "spit"  

 
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

Ben druk bezig om de triumph te strippen. Valt al met al nog erg mee tot op heden. Alles is tot nog toe los te draaien of met enige dwang los te krijgen zonder schade. Mijn vraag is de volgende. Hoe kan ik de body het beste aan het draaispit bevestigen? Achter kan ik de gaten van de bumper gebruiken. Voor de gaten waar de body mee op het chassis gemonteerd is. Maar hoe voorkom ik dat de body tordeerd als ik de deuren er uit haal. Kan dat door onder de body balken te monteren tussen de ophangpunten , of is het beter in de deur opening een kruis te monteren

Hoor graag jullie mening gr, Bob

Citaat
Geplaatst : 20-05-2013 8:20 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Nu je de koets nog op het chassis vast hebt zitten, kan je zien hoe de naden rondom de deuren in de deruopening in de koets verlopen. wanneer dat tot je tevredenheid is, is het zaak de deuropening te stabiliseren voordat je de koets van het chassis haalt. Haal de deuren uit de koets en monteer een stang vanaf de bovenste scharnier naar de slotvanger. Als de deuropening iets 'kneep' (de verticale randen van de opening verlopen van onder naar boven iets naar elkaar toe) gebruik dan een stang met een draadstuk erin, waardoor je de opening iets groter kunt maken door het draadstuk iets aan te draaien, zodra de koets van het chassis is.
Wanneer je wilt voorkomen dat de body tordeert ter hoogte van de deuropeningen, zou je een doosvorm van hoekijzers met diagonale verstevigingen in elkaar moeten lassen (allemaal driehoeken) die je vast kunt schroeven tussen de boutgaten van de scharnieren en de slotvangers. Dan heb je de voorkant ten opzichte van de achterkant echt 'verstijfd'. De tijd en moeite die je hierin steekt verdien je glansrijk terug doordat je na de behandeling van de koets deze zonder makeren weer op het chassis kunt vastschroeven, waarbij de deurgaten nog steeds perfect bij de deuren passen. De naden rondom zijn nog net zo mooi als voorheen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 10:41 pm
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

Dus als ik het goed begrijp is het maken van een frame in de deur openingen voldoende

Gr, Bob

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-05-2013 8:53 am
fournier
(@fournier)
Lid

Je moet zelf besluiten wat 'voldoende' is. Wanneer je een doosvorm van hoekijzer last met in elke zijde een diagonaal, die is onwrikbaar. Wanneer je deze doos vastschroeft aan de plaatsen waar de deurscharnieren in de derstijlen horen en vastschroeft op de plaats waar de slotvanger aan de deurstijl zit, is er geen beweging meer in te krijgen. Dat is zeker.
Wanneer je dit 'te ver' gaat, dan is een stap terug; twee driehoeken lassen, voor elke deuropening één, die je vastschroeft aan de deurstijl waar de scharnieren horen en aan de andere deurstijl waar de slotvanger hoort. Op deze manier verstijf je de koets aanzienlijk, waar anders alleen de binnen- en buitendorpels de stijfheid moeten geven. Met wee driehoeken in de deuropening loopt de bovenrand van de kuip in feite helemaal rond en heb je een complete doosvorm.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-05-2013 9:11 am
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

Heb vanochtend de deuren eruit gehaald. Ga de deur openingen netjes met een frame opsluiten en monteren op de plaats van de slotplaat en scharnieren.

Gr, Bob

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-05-2013 3:08 pm
Share: