Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Bladveer bussen (ac...
 
Notifications

Bladveer bussen (achter)  

 
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Hallo, ik ben Spitter sinds een maand en zit even vast.
In mijn rechter achterwielophanging zit "een wiebel". Hij rammelt/trilt bij gas los laten, maar niet in cadans van het draaiende wiel. Na veel leeswerk in clubblad en op het forum kwam ik tot de conclusie dat het de trekstangbussen en of de bladveerbus wel eens zouden kunnen zijn. Die heb ik geljjk maar besteld voor links en rechts. Het demonteren en verwijderen van de oude bussen heeft me 2 middagen gekost. Alleen nog maar de rechterzijde. Nieuwe bussen in de trekstang duwen was geen probleem. Maar hoe krijg ik de bus in de bladveer. Deze gaat er met geen mogelijkheid in, je zou zeggen de bus is een maat te groot, geen millimetertje (De oude is er ook met veel geweld uitgezaagd, geboord etc.)
Wie weet er een methode die helpt. Kan ik de veer verwarmen of zo?? of moet ik de veer in zijn geheel demonteren en de bussen erin laten persen??
Dank voor de reactie.

Simon

En het erge is, de bussen was niet het probleem. De trekstangbevestiging aan de carrosserie is "lossig" geroest en beweegt. Dus nu dubbel balen. Maar ik had toch nieuwe bussen, dus die er sowieso maar inzetten dacht ik zo.

Citaat
Geplaatst : 15-09-2008 1:53 am
r.franken
(@r-franken)
Lid

Simon , je zou kunnen proberen om het gat heel goed schoon te maken ,dus alle roest eruit halen en dan dmv b.v. een stevig draadeind de bus erin te persen.
dan zet je aan de ene kant b,v een grote dop van je doppenset waar je het draadeind doorheen haalt met een ring en moer en aan de andere kant plaats je het rubber die je weer opsluit met een grote ring waarna je met de moer op het draadeind de bus erin draait.
gebruik wel wat bandenvet of wasmiddel als glijmiddel ook zou je een kant langs waar je de bus wilt plaatsen een soort van schuine kant kunnen vijlen in het oog zodat het rubber niet opkruld.
en als het rubber dan nog niet wilt kun je er nog een brede slangeklem omheen draaien als geleiding (net zoals je de zuigerveren inklemt bij het plaatsen van een zuiger in zuigerwand) natuurlijk gaat dit onder de auto maar met de veer ernaast is het wel wat makkelijker werken dus je moet even kijken wat je het makkelijkst vindt

gr René

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-09-2008 1:35 pm
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Beste René,

Bedankt voor de tip. Ik had inmiddels een soortgelijke tip ontvangen.
De bladveerbussen bestaan overigens uit een metalen bus, rubber erom heen en een metalen mantel. Dus de slangeklem behoeft niet te worden gebruikt. Vooralsnog laat ik de bladveer onder de auto en hoop dat het zo lukt.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,
Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2008 1:08 am
Simon Ossewaarde
(@simon)
Lid

Beste,

Het is gelukt, de bus zit in de bladveer! Zonder de veer uit te bouwen en met behulp van de zelf gemaakte trekker. Draadeind M10, aan de ene kant twee moeren en 3 ringen vervolgens de nieuwe bus, door de bladveer, dan een grote dopsleutel, weer 3 ringen en een moer. Meerdere ringen zijn noodzakelijk omdat een ring teveel vervormd. Uiteraard goed ingevet en uiteindelijk viel de benodigde kracht nog wel mee. Ging gewoon met de ratel.
Nogmaals bedankt voor de tip.

Groet,
Simon

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-09-2008 1:08 am
Share: