Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Zo ging dat dus vroeger
Gisteren bij de APK geweest en laat nou op de remmentestbank allebei de remcylinders van de achterwielen helemaal vastslaan. Geen beweging meer in te krijgen. Met veel gedoe de auto op de brug gekregen en aangezien het toch rustig was gelijk met de keurmeester maar aangepakt. Ik had voorafgaande aan de keuring alles gangbaar gemaakt. Ankerplaten ingevet, remvoering opgeschuurd, remtrommels schoongemaakt. Aleen niet gecontroleerd of de remcylinders ook netjes uit maar met name ook weer netjes terug kwamen. Je voelt hem al aankomen, ik heb het laatste halfjaar rondgereden met remcylinders achter die gewoon vast zaten in de neutrale stand, met ander woorden zolang je niet een keer fors moet remmen heb je dat dus niet door. Op de remmentestbank rem je dus wel hard en voila de zuigers knallen in 1 keer naar buiten. Prachtige uitslag op de remmentestbank en alles vast.
uiteindelijk door de stelmoer helemaal los te draaien de trommels eraf gekregen en alles weer gangbaar kunnen maken. Was een uurtje extra werk maar omdat de eigenlijke keurmeester zelf op vakantie was is de APK gedaan door eigenaar van het garagebedrijf. En laat dat nou iemand zijn die ruim 35 jaar dit type auto heeft verkocht, onderhouden en geserviced. Leuk om op die manier met een APK gecombineerd met samen een probleem uitzoeken en meteen herstellen een kleine 2 uurtjes bezig te zijn. Meteen buiten de APK punten om ook nog even het motortje beoordeeld. Er kwam nog een leuke oplossing ter sprake waarmee men vroeger het probleem van een gierende versnellingsbak oploste. Met neme een binnenband van een fiets en knip deze in allemaal losse ringetjes. Verwijder de olieaftapplug van de versnellingsbak en prop alle ringetjes erin. Klein stukje rijden en de auto te koop zetten. De nieuwe troste eigenaar kon voor beperkte periode genieten van een stille bak. Uiteraard was de verkoper daarna met de noorderzon vertrokken. En het belangrijkste, jawel voor de komende twee jaar weer de benodigde papieren behaald!
Het ongerief zit soms in een klein hoekje. Het is natuurlijk wel frappant, dat je de hele boel schoonmaakt en goed gangbaar en keurig afstelt en zo'n detail je fnuikt. En dan nog aan beide kanten tegelijk. Blijkt het toch niet verkeerd te zijn dat we eens in de twee jaar onze autootjes aan een inspectie moeten onderwerpen.
Wel een tref dat je dit dan bij een echte specialist overkomt die er lol in heeft om het euvel meteen even aan te pakken.