Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
Wel of niet binnenbanden?

Ik lees op verschillende forums dat de velgen van onze Spitfires eigenlijk niet 100% geschikt zijn voor tubeless banden. Dit omdat de rand aan de binnenzijde, die zou moeten voorkomen dat de tubeless band onder druk (=scherpe bocht) uit die rand schiet, niet hoog genoeg zou zijn.
Ik rijd zelf al bijna twintig jaar op banden met binnenbanden. Zonder problemen. Ooit onderweg wel een lekke band gehad en toen is de buitenband, na reparatie, zonder binnenband gemonteerd omdat die binnenband ter plaatse niet te repareren was. Ook dat is jarenlang goed gegaan.
Op dit forum staat ergens een bericht dat moderne buitenbanden van binnen zo ruw zouden zijn dat binnenbanden daardoor snel stuk zouden gaan. Dat is dus niet mijn ervaring.
Dus de vraag is nu: is het waar of niet waar dat de velgen niet echt geschikt zijn voor tubeless rijden; dus dat er een (wellicht klein) risico is dat de band in een scherpe bocht van de velgrand geperst wordt en je dus plotseling een hele platte band hebt?

Ik ken deze discussie wel van trabantvelgen. Daar zitten bij de oudere velgen deze randen niet eens op. Toch rijden de meeste zonder binnenband. Ik heb nog niet gelezen dat het echt fout is gegaan, maar dat het misschien ook iets met het gewicht, de snelheid en de rijstijl te maken. Ik heb geen idee hoe hoog de rand bij een spitfire is, dus daar kan ik niet over oordelen. Wel weet ik dat moderne banden, afhankelijk van het merk, inderdaad ruwer van binnen zijn, waardoor de kans op het beschadigen van de band weer toeneemt.
Maar bij de spitfire zijn verschillende typen velgen gebruikt, dus misschien is het handig om aan te geven welk type het is.


Ik heb dat probleem ook gehad. Met binnenband diverse keren een lekke band gehad, wegens schuren tussen binnenband en binnenzijde van de buitenband.
Daarna de band als tubeless gemonteerd op de zelfde velgen en inmiddels 10.000 km verder geen problemen meer gehad.

Tja, allemaal informatief. Maar de wezenlijke vraag blijft dus staan: zijn die velgen (Mk 4, 1974) qua ontwerp geschikt voor tubeless montage of zijn ze dat niet.
In het Nederlandstalige werkplaatshandboek is (mij) niet duidelijk of "tubeless" alleen bedoeld is voor de daar beschreven USA uitvoering. In het originele Engelstalige Handbook voor de MK4 staat wel tubeless.
Toch beweerde de garage waar ik destijds een lekke band liet repareren, dat de velg niet geschikt was voor tubeless. Dat geloofde ik toen ook, omdat op alle wielen ook daadwerkelijk binnenbanden zaten. Die hebben er, m.u.v. die ene rechterachterband, dus ook minstens 70.000 km op gezeten. Vanaf ca. 2005, de laatste 35.000 met moderne Vredesteijn banden.banden.
