Menu Sluiten

Forum

Vetnippels
 
Notifications

Vetnippels  

 
Ronald de Groot
(@jodokus)
Lid

Hallo,

Wie kan op de volgende vragen een antwoord geven?

Waar zitten de vetnippels? heb er al wat gevonden maar een schema zou handig zijn.
Welk soort vet moet je gebruiken en ..... gaat overal hetzelfde soort in?
Hoe vaak "bijspuiten" of na hoeveel km "bijspuiten"
Hoeveel gaat erin, gewoon doorpompen todat je voldoende tegendruk voelt?

Betreft een 1500 TC 1978 en ik rijd ongeveer 2000-3000 km/jaar
Ronald

Citaat
Geplaatst : 14-09-2011 8:34 pm
j.buitenhuis
(@j-buitenhuis)
Lid

hoi met johan

dit vind ik een goede en duidelijke vraag

vind het aleen jamer dat er nu niet op word gereageerd

ik zoek hier ook een antwoord op

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-10-2011 10:44 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Hoi ronald

Kijk eens in de documentatie van Jan vogels blz 70 -71-73 http://www.janvogels.nl/spitfire/docu...

Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-10-2011 12:41 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Ronald,

Enkele belangrijke dingen die je moet weten over doorsmeren van een Spitfire 1500tc van 1978. Heb ik ook.

Gebruik een vet van goede kwaliteit minerale oliën met Litiumzeep als verdikkingsmiddel (te koop bij een automaterialen zaak) en een vetspuit.

Veel doorsmeerpunten zijn met een klein schroefje afgestopt en moeten eerst verwijdert worden en een smeernippeltje (te koop) gemonteerd worden. Sommige zijn moeilijk te vinden door vuil en vet erop.

Officieel moet er elke 20.000 km worden doorgesmeerd, maar met ons gemiddelde aan kilometers is elke 2 tot 3 jaar voldoende denk ik.

Doorgesmeerd moet worden: Stuurhuis (evt boutje boven op wormhuis verwijderen en smeernippel monteren 5 slagen is genoeg), Alle kruiskoppelingen van aandrijfassen,cardanas (schroefjes verwijderen en lange smeernippel monteren, daarna weer terug monteren, doorpompen tot het vet uit de naaldlagerhuisje komt en oude vet afvegen), naaflagerhuis van de achteras (zit waarschijnlijk al een nippel op, twee slagen).

Trunions mogen niet worden doorgesmeerd met vet, maar met versnellingsbakolie GL-4 80W90 (GL-4 is vriendelijk voor brons). Er zijn via de clubwinkel vervangingen voor de smeernippel te koop met slangetje eraan

Alle delen waar kabels van de handrem over glijden, schoonmaken en invetten.

Zo dat was het voor zover. Met het slechtere weer voor de deur heb je hier mooi even de tijd voor, succes.""

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-10-2011 9:49 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

je vergeet nog de nippels op de achterwiellagers. Deze ook smeren tot het vet er uit begint te komen. Niet te veel anders komt het ook aan de binnenzijde in de remtrommel. En gesmeerde remmen willen we niet.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-10-2011 7:23 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Ron,

Die staan er wel op als naaflagerfhuis van de achteras. Maar toch goed dat je reageert.

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-10-2011 1:00 am
o.f.a.reisinger
(@o-f-a-reisinger)
Lid

L.S.

Mijn ervaring is dat voor het stuurhuis moeilijk aan een vet nippel is te komen is n.l.3 achtste duim

Een kwartduimse is overal te koop. Dus boor een gat in de bout van 5,5 mm en tap er kwart duims in .

Otto

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-10-2011 1:29 am
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Past een smeernippel van het achterwielager niet (even) op het stuurhuis?

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2012 3:12 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Ik heb de mijne voor een paar stuivers gekocht bij Ruud Sipkema, ben je voor altijd klaar.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2012 11:18 pm
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Goed plan: 3 euro bij Marco Piterse + porto (ook 3).

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-06-2012 9:06 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

ook te koop bij een landbouwmechanisatiebedrijf. Op veel trekkers zitten oude engelse maten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 07-06-2012 10:50 am
Share: