Menu Sluiten

Forum

Verstralers voor mi...
 
Notifications

Verstralers voor mijn Spitfire  

 
fmverweij
(@f-m-verweij)
Lid

we hebben afgelopen weekend meegedaan aan de Nacht van het Oosten als recreatief deelnemer. Na de aankoop van mijn Spitfire eind vorig jaar was dit de eerste Rally waar ik aan mee heb gedaan. Ontzettend leuke ervaring die zeer goed verlopen is.

Waar we wellicht niet over nagedacht hadden was de verlichting. Al snel bleek dat standaard verlichting van de auto niet voldoende/ideaal was.

Hebben forum leden suggesties waar en welke lampen ik zou kunnen aanschaffen. ik neem aan dat deze toch ergens 2e hands te vinden moeten zijn?

Alvast dank,

Frank

Citaat
Geplaatst : 18-03-2013 1:42 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Uit de opmerking dat de gewenste lichtopbrengst wellicht met tweedehands lampen te bereiken is, leid ik af dat jullie nog niet 'het groete geld' willen gaan uitgeven. Dus; eerst maar de oplossing met de geringste kosten in geld.
Maak alle 'aard'-verbindingen van de verlichting goed schoon en roestvrij en spuit er dan wat contact-spray op. Kijk ook alle verbindingen in de stroomtoevoer goed na en verwijder de corrosie en doe er wat contact-spray op. Doe dat ook bij de lichtschakelaar.
Vervang de gloeilampen in de koplampen door halogeen lampen. Die verbruiken minder stroom bij meer lichtopbrengst.
Houd er rekening mee dat een standaard dynamo een beperkte stroom opbrengst levert.
Tijdens zulke avondlijke en nachtelijke ritten doet het zich nog al eens voor dat je de ruitewissers aan wilt hebben en -omdat het inspannend werk is- heb je dan ook vaak de ventilator aan voor de ontwaseming van de voorruit. Zorg dat de aarde van deze attributen goed in orde is en dat de stroomtoevoer ook geen corrosie in de leiding heeft of in de schakelaars.
Er wordt veel geremd, waarbij de remlichten aan gaan. Controleer ook daar de aarde en de corrosie. Je gebruikt ook veel de richtingaanwijzers, controleer de circuits.
Als je veel gebruikers tegelijk op 'aan' hebt staan kan het je overkomen dat de ontsteking te weinig volt krijgt doordat de dynamo het stroomverbruik maar amper kan bijbenen. Laadt dus altijd je accu aan de acculader 'vol' voordat je zo'n rit gaat maken. En, gebruik de claxon niet (dat is een grootverbruiker).
Wanneer je toch geld gaat uitgeven aan extra lampen (verstralers), houd er dan rekening mee dat je dan ook een zwaarder dynamo moet kopen (minstens zoveel watt meer als deze verstralers gebruiken). Als je dit niet doet komt de ontsteking volts tekort en schiet het rijden niet erg op.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-03-2013 7:41 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

De gloeilampen geven inderdaad niet het meeste licht, maar ik dacht dat het zomaar wisselen van de gloeilampen door halogeen lampen dit een ander spectrum gaf en dit niet voldeed aan de apk eisen.

groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-03-2013 8:31 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Ja, Ben, je hebt gelijk. Maar er zijn fittingen te koop voor die halogeen pitten die afgestemd zijn op koplampreflectoren die gemaakt zijn voor ouderwetse gloeilampen.De meeste van de adverteerders in ons clubblad kunnen je aan het benodigde materiaal helpen en anders ga je naar Brezan. De eerstkomende technische dag is natuurlijk ook een unieke gelegenheid om naar toe te gaan en om uitleg te vragen. Wanneer je tevoren iemand van de Technische Advies Commissie TAC belt; houden ze er rekening mee dat deze vraag komt.
Op 7 april is het technische dag in Olst. Zeer leerzaam altijd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-03-2013 11:47 am
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Ben,

De bedoelde lampen, halogeen op duplo voet, zijn inmiddels al moeilijker verkrijgbaar, maar de meeste automaterialenzaken kunnen ze nog wel leveren.

Ik heb de hele lampunits vervangen door halogeen versies. Het scheelt echt een heleboel licht. Het monteren van extra lampen lijkt een goede optie. Maar kijk uit. Je kan een aantal dingen doen. Je kan verstralers koppelen aan het grootlicht (via relais), dan branden ze altijd wanneer je groot licht schakeld. Het voordeel is dat je geen aparte schakelaar behoeft (met lampje) en dus inschakelen gewoon gaat met het rechter stangetje naast het stuur. Je kan ook apart inschakelbare lampen aansluiten, met een relais op je stadslicht en een afzonderlijke schakelaar. Dan heb je meer keuzemogelijkheden in de mate van verlichting.

Ik had zelf in de afgelopen jaren verstralers voor de gril geplaatst. Bij de nacht van het oosten was dat geen probleem maar in het warmere seizoen scheelde dat toch wel erg veel koellucht. Bovendien gaven de lampen zo veel licht dat een verkeersbord een verblindingsobject was geworden. Het reflecterende licht werd zo fel dat de duisternis er om heen groter werd. Daar zit je ook niet op te wachten. Eigenlijk zou ik voor dit soort situaties meer behoefte hebben aan een niet te felle verstraler recht door en een breedstraler aan de rechterzijde. Je zit immers altijd bij rechtsafslaan te kijken in een zwart gat rechts naast je. Maar dat houdt in dat je twee sets lampen moet aanschaffen. En van iedere set er een gaat gebruiken.

Ook de afstelling an de lampen is belangrijk. Mijn ervaring is dat voor de APK de lampen op een "veilige" hoogte woden afgesteld. De lichtafbakening staat dan op ca 10 meter voor de auto. Dat vind ik te laag en ik zet ze wat hoger zonder de tegenliggers te verblinden. Ook dat scheelt een stuk aan verlichting voor je.

Dus: bezint eer ge begint. De laatste jaren rij ik de nachtritten met de standaard verlichting. Dat bevalt me prima en ik overweeg alleen nog een extra los te monteren breedstraler aan de rchterzijde aan te brengen. Probeer de extra verlichting voor de grill weg te houden.

Succes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-03-2013 12:29 pm
Share: