Menu Sluiten

Forum

Notifications

TSL  

 
ado.
 ado.
(@ado)
Lid

Op een meeting van een andere club (VWbusclub) werd mij door een techneut het product TSL geadviseerd.
Ik overweeg dit eens te proberen in mn Golf 1,9 TDI met 425000 km's en/of in t VWbusje, 1,6 TD, met bijna 300000 km.
Zijn er, onder jullie, techneutische forumleden, mensen met ervaringen en/of advies over het product TSL ?
[url] http://www.lare.nl/wat_is_tsl.asp[/url]

Citaat
Geplaatst : 02-09-2009 11:09 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

ik ken een persoon met een motor-zwever,
een soort Cessna, maar dan met betere vleugels.

deze heeft een 4 cilinder boxer motor (uit een kever)
die sterk is opgevoerd tot tegen de 200pk.

zelf is hij 'olie-boer' in het Oosten van het Land
en bij aanschaf heeft hij een soort teflon toevoeging in de olie
gedaan en is vrolijk gaan vliegen..
elke olie beurt er weer bij en nergens geen last van;
zoek maar eens op Fin 25 ofzo.

normaal zijn deze motoren na een kleine 50.000 uren helemaal
op;
de piloot moet zelf tijdens de vlucht het mengsel regelen
en je kan je wel voorstellen dat de motor vaker te rijk of te arm stond,
ipv zijn normale mengsel.
ook zijn er heftige temperatuurswisselingen en vaak alleen
maar vol-last om snel hoogte te winnen.

na 50.000 uur mag je een 'condition' check laten uitvoeren en
daarna mag je nog 10.000 uur doorvliegen.

door de toevoeging aan de olie, vliegt het kistje nu nog steeds
als nieuw, met een kleine 80.000 uur op de motor-klok.
de mensen uit de fabriek staan voor een raadsel en iedereen
houdt wijzelijk zijn mond, want het is natuurlijk strikt illegaal....

zelf rij ik met een honda civic uit 1997 met 170.000+km op de teller
met dit spul in de olie en rij nu gemiddeld 1:18 a 1:20,
zeker met koude motor merk je het verschil
en zal de auto tijdens choke veel minder verbruiken omdat de
olie veel minder stroef is.

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 03-09-2009 12:15 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Pluisje,

Ik kan me voorstellen dat je enthosiast wordt wanneer je het verhaal van de motorzwever hoort. Je denkt dan meteen een goede slag te slaan voor je Spit, toch?
Ik denk echter dat je toch wat terughoudend moet zijn t.a.v. het additief Teflon.
Zie maar wat ik vond Internet

Zijn additieven nuttig?
Er zijn tegenwoordig verschillende soorten additieven op de markt, veel van deze maken veelvuldig reclame op tv (tell-sell) om iedereen te zeggen dat hun additief het beste is.
Maar bedenk dit eens, motorolie fabrikanten geven miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling van hun olie om deze te verbeteren, ook autofabrikanten doen hun portie mee aan de ontwikkeling van de olie.
Kun je het dan voorstellen dat er een magisch middel is wat nog nooit is opgemerkt door een oliefabrikant met de miljoenen en expertise die ze hebben?? Ten tweede als het echt zou werken zou er een oliefabrikant ook niet met iets dergelijk komen of het gehele product overnemen?? Ten derde geen van deze additieven draagt de naam van een gerenommeerd oliefabrikant.
Het richt vaak zelf schade aan de motoren dus pas er echt goed mee op!!!
Twee voorbeelden zijn:
Teflon, veel gebruikt omdat het een laagje achter zou laten in je motor waardoor de motor zelf zonder olie kan lopen. Bull**** is het, teflon kan en zal vaak de oliewegen in je motorblok blokkeren en je filter verstoppen wat uiteraard niet goed is voor je motor.
DuPont Chemical Company, de uitvinder van PTFE (teflon) heeft zelf verklaard dat het niet bruikbaar is als ingrediënt voor motorolie!
Zink, zink wordt gebruikt als antislijtage voor je motor en wordt standaard toegevoegd aan je olie door de fabrikant. Dus hoe meer hoe beter zullen veel denken, maar ook dit is verkeerd!
Elke olie van een gerenommeerd merk heeft genoeg zink voor je motor, door het toevoeging van zink aan je motorolie hoopt de zink zich alleen op bijvoorbeeld op je kleppen waardoor bijvoorbeeld je bougies kunnen weigeren te werken.

De olie die Ik zelf gebruik is Kroon Multigrade 20W50.

Groeten Karel

.

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-09-2009 4:26 pm
pluisje
(@pluisje)
Lid

hijzelf heeft dat ook gezegd,
de eerste Teflon varianten waren te ruw om te gebruiken,
deze verstopten onder andere het olie filter.
maar modernere varianten hoef je echt geen zorgen om
te maken.

ook bij race auto's met hoge (uitlaat) temperaturen is het
minder geschikt, de hitte doet het 'plastic' smelten en daarna
kan dit ergens aankoeken,
zoals Alluminium aankoekt bij boren zonder koeling.

echter, bij normaal gebruik zal het zeker een goede toevoeging
zijn, zelf heb ik het al in 6 auto's gehad
en oa in het verbruik ging ik gewoon punten omhoog.

een mooie test is om een oudere auto (mijn BMW had toen
120.000km op de teller) de olie dop er af te draaien,
de motor stationair te laten lopen en het teflon er dan in te laten
lopen,
je hoort gelijk dat de motor soepeler begint te draaien en menig
motorblok kon ik daarna gewoon een muntje overdwars op laten balanceren.

na 300.000 km was het motorblok door zijn rubbers gezakt,
maar starten en lopen was nog als nieuw.

het is echter ook zo, dat olie fabrikanten liever hebben dat je
om de 10.000 km je olie ververst
ipv een olie te leveren die 100.000 kms mee gaat.
het is ook frappant dat een motorblok van een renault Clio
10 jaar geleden om de 10.000 km nieuwe olie nodig had
en ineens een paar jaar later maar om de 30.000 km...

let dus op waar je je informatie vandaan haalt;
olie maatschappijen willen gewoon per 10.000 km nieuwe
olie leveren, het liefst om de 7.000
auto fabrikanten geven garantie op de motoren, deze willen
graag grotere intervallen (betere verkoop praat) en oefenen
druk uit op de olie-leveranciers voor grotere intervallen.
meer druk en het kan ineens wel????

daarnaast wordt een auto en olie geleverd voor gebruik over
de gehele wereld, dus ook in super-hete, droge of vuile gebieden
en niet te vergeten met een benzine octaan gehalte van 89 t/m
100+,
welke ook niet overal even zuiver is.

een auto die dus niet veel zand, vocht, bergen, slechte wegen en
wisselende benzine verbruik ziet,
kan over het algemeen dus veel meer hebben en kan in de marge
vaak nog verbeterd worden voor gebruik in een specifiek gebied.

immers, wie heeft er voor het laatst nog eens wat gevonden in
zijn olie filter?
nog 20 gr sahara zand er laatst uit gehaald?

en zie wij tegenwoordig nog veel auto's langs de weg staan?
de gemiddelde auto krijgt nog slechter onderhoud dan onze
Spitfires, maar die stranden ook niet met bosjes langs de snelweg
omdat het motorblokje vast liep door aangekoekte olie...

ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-09-2009 12:14 pm
Share: