Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
stoelen in GT6 MK2

Ik ben bezig met het restaureren van een GT6 MKII. Er zitten geen stoelen bij en mij is gebleken dat het voorlopig wel eens moeilijk kon worden om de juiste stoelen er bij te krijgen. Als eventueel tijdelijke oplossing zou ik gebruik willen maken van Mazda MX5 stoelen. volgens info passen die goed. De vraag is echter, moet ik ze zoeken met slede of passen ze op de originele Triumph slede?
Alvast dank voor de reacties.

Als ik me goed herinner staat er een stukje over in de 'download'. Wanneer je de originele slede wilt hebruiken omdat je niet extra gaten in de bodem wilt boren, moet je de slede op de stoelen aanpassen. Dat gaat niet zomaar. Wanneer je de sotoelen met slede koopt en je kunt het over je hart verkrijgen om nieuwe gaten te boren gaat het makkelijker, hoewel je dan toch de slede-ijzers binnenste buiten moet zetten (als ik me goed herinner).


Ik heb voor weinig 2 nette stoelen gekocht uit een Mazda MX5 NA (oudste type). Deze stoelen zijn net iets breder dan de Triumph stoelen, maar in de breedte geeft het geen problemen. De linker en de rechtstoel verschillen in de breedte van de slede. Ik heb geprobeerd een oude MK IV/1500 slede aan te passen om onder de stoelen te monteren maar liep uiteindelijk vast op de sledebediening waarvoor te weinig ruimte overbleef. Dierdoor is het niet meer mogelijk de stoel te verschuiven. en daar ging het nou juist om.
Het probleem was mogelijk op te lossen geweest door een flinke deuk in de blikken onderschaal van de stoel te slaan, maar dat leek me vanwege het zitcomfort ook niet de juiste oplossing. De passagierstoel kon niet op de slede, want de montagepunten zitten te ver uit elkaar. Dan zouden er ook andere montagepunten ind e stoel gemaakt moeten worden. Vanwege de sterkte (ongeval) begin ik daar maar niet aan.
Uiteindelijk de originele Mazda sledes aangepast. De stoel zit hierdoor toch een 2 cm hoger in de auto. Vanwege het ontbreken van de hoofdruimte wilde ik zo laag mogelijk, maar dat lukte dus niet zo ver als gehoopt. Onder de sleden zitten positioneringspennen. Die heb ik verwijderd. De ogen voor montage voor en achter zitten onder een hoek. Die heb ik recht gezet zodat de slede vlak op de bodem van de GT6 komt. De bediening levert geen problemen op, integendeel, is goed bedienbaar en nog veel meer instellingen mogelijk dan met de Triumph sledes.
Misschien kan ik, als het nodig is nag de vuldikte van de stoelen iets aanpassen zonder de onderzijde van de stoel te voelen. De stoelen zijn bijna net zo makkelijk uit elkaar te pakken als een Triumph stoel.
Ik heb daarna meerdere keren gepast en het gaat goed komen. Er moeten nieuwe gaten in de vloerpan, dat is jammer, maar het is niet anders. de stoel kan voldoende naar achteren. Hij komt dan in de achterste positie tegen de ronding tussen de cardantunnel en de verhoging achter de stoel. Mogelijk kan de hoek van de onderpan van de stoel nog wat worden gewijzigd om hem verder naar achteren te krijgen. maar, hoe verder naar achteren, hoe lager het dak, dus mogelijk zit daar niet de oplossing.
Het zitcomfort is ongelooflijk veel beter dan de Triumph stoelen. De definitieve montage doe ik pas nadat de overige werkzaamheden zo ver zijn dat ik ze niet meer hoef uit te bouwen. Dus hoe het afloopt weet ik pas over enige tijd.
Allen dank voor de reacties.