Forum
Spankoppel wielen

Hoewel ik niet direct van plan ben er een momentsleutel op los te laten, ben ik toch wel nieuwsgierig welk spankoppel nodig is om de moeren van de wielen van een Spitfire optimaal vast te zetten.
In mijn manual staan voor van alles en nog wat spankoppels, behalve voor de wielen. Of ik moet er gigantisch overheen lezen natuurlijk.
Henk

100 Nm;
meer als zat genoeg vlgs mijn bandenman voor mn Golf.
100 Nm lijkt veel,
maar is bijna met twee vingers bereikbaar;
in 9 vd 10 gevallen worden de wielmoren of bouten veeeeel te vast gedraaid;
kan niet echt kwaad,
kan alleen erg lastig zijn bij n lekke band in 't donker met
alleen n klein uttig standaarboordgereeschapstukkie....
en de moeren of bouten dan dus echt te vast zitten !!! 🙂


de kracht die de bandenman opgeeft is wel erg veel.
in Haynes staat dat roadwheel to hub vastgezet moet worden met 66Nm of 6,6 kgf/m voor de schaal op de momentsleutel.
ik weet niet wat voor een vingers de bandenman heeft maar ook met alle vijf krijgt hij je wiel niet meer los.
groet cor[:D]


wie zijn wielen met 100 Nm gaat vastzetten moet zich echt achter de oren krabben. Met die kracht zet je de wielen van een caravan vast, niet ons spitje. De wielen moeten vastgezet worden tussen de 38 en 42 LBS ft. Volgens de conversie tabel zo'n 50Nm. Dit staat in de manual van de MKIII
(100 Nm krijg je niet los langs de weg als je een lekke band hebt)
Herman uit Prinsenbeek


Cor,
Ik ben wel nieuwsgierig naar dat supplement van jouw Haynes manual.
Die van mij houdt bij hoofdstuk 12 op.
Het is nogal een lijvig verhaal als er al meer dan 200 bladzijden inzitten.
Is de mijne niet compleet...?, of kun je het supplement er los bijkopen..?
Henk

beste henk,
ik heb deze haynes al heel lang en wist niet dat er verschillende uitvoeringen bestaan.
hoofdstuk 13 gaat over specifications mkiv 1300 engines en 1500 engines.
op de omslag staat: mk1,2,3,4&1500,1962 to 1978.
1147cc,1296cc en 1493cc.
misschien kan je nu zien wat het verschil met jouw haynes is.
groet cor


met een kruissleutel, max 2x30cm arm
trok ik ze vorig jaar met de hand kapot.
het materiaal is vrij zacht en de jaren doen ook geen goed,
maar meer is ook niet nodig,
belangrijker is dat de velg goed op de hup zit en egaal aansluit,
heb je er bijvoorbeeld verf tussen zitten,
dan slijt binnen no time de verf weg en hangen de velgen weer
los aan de auto.
belangrijker is dus om het gehele gebied rond de plek waar
de velgen tegen de ophanging aan duwt (de 4 slijtplekken)
om daar en eromheen goed schoon te maken (liefst schuren
tot een spiegel, scheelt dan ook trillen) en na een stukje rijden,
wanneer alles goed gezet is, nog eens na te trekken.
ze zeggen dat het niet kan, maar deze Spit heeft wel injectie.

Ik heb ook de Haynes van 1962-1981 en daar staat in het begin van chapter 11 o.a. het aanhaalkoppel van de wielen; 65 NM ofwel 6.5 Mkg en dat is echt niet zoveel. Wielen worden over het algemeen veel te vast gezet. Als je met je volle gewicht op een kruissleutel gaat hangen wek je al gauw 25Mkg op!
Grtz. Leo