Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

Snelheid en toeren ...
 
Notifications

Snelheid en toeren 1500  

 
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Spitters,

vandaag lekker wezen toeren in Zeeland met m'n 1500, met als resultaat een flink verbrand hoofd.

maar tijdens het verbranden vroeg ik me toch iets af. Als ik een stukje snelweg neem rijd ik bij 4000 toeren zo'n 107 km per uur. Dit op de teller en ook de TomTom geeft ditzelfde aan. Op zich mooi mijn eerste auto zonder afwijking op de teller, maar ik vind 4000 toeren veel en durf niet eens door te trappen naar 120. Dus mijn vraag, is dit normaal, 4000 voor 107 km per uur? Hoeveel toeren maakt hij dan bij 120 of zelfs de door fabriek aangegeven max van 160 km/u.

ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft,

groet, Simon

Citaat
Geplaatst : 19-05-2013 11:34 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Maken we even een rekensommetje: Bij 4000 toeren in de vierde versnelling draait de uitgaande as van de versnellingsbak ook 4000 toeren;'prise directe'. Het differentieel geeft een vertraging van 4,11 op 1; de wielen maken dan dus 4000 : 4,11 = 973 omwentelingen per minuut.
Je rijdt dan 107 km per uur. Dat is 107000 meter in 60 minuten. Per minuut is dat 1783 meter. Met 973 omwentelingen1783 meter; per wielomwenteling is dat een meter drie en tachtig (1,83 m). Meet de wielomtrek maar na; die is dus 1,83.

Bij 160 km/u zou de motor dus 160 / 107 x 4000 = 5981 rpm draaien. Wanneer je de gegevens over maximaal vermogen van je spit op het internet opzoekt, zal je een getal vinden bij 6000 toeren. Voor een Spitfire 1500TC ligt dat vermogensgetal lager en wordt gegeven bij 5000 rpm. Deze auto heeft een dikke krukas in het motorblok en de zuigers maken een lange slag; dit is dus niet om hard mee te rijden, de motor is meer gericht op trekkracht bij lagere snelheden. Bij 120 km/u draait dit blok in de buurt van de 5000 rpm.

Nu begrijp je ook waarom veel Spitfire-rijders toch wel een overdrive in de auto willen hebben. Die geeft een reductie in omwentelingen van een procent of achttien; bij 107 km/u draait de krukas 3200 toeren. De aanschaf daarvan kost tamelijk veel geld, omdat versnellingsbakken met een OD maar schaars aangeboden worden. Veel minder geld kost het een ander differentieel te kopen. Naast de 4.11 is er een 3.89 differentieel en dan is er een 3.68 differentieel en in de GT6 ligt zelfs een 3.27 differentieel.
4.11 : 3.89 = 1.056; 4.11 : 3.68 = 1.117; 4.11 : 3.27 = 1.257. Met de 3.89 maak je iets minder dan 6% minder toeren. Met de 3.68 maak je al bijna 12% minder toeren. Het GT6 diff geeft meer dan 25% minder toeren.

Een andere mogelijkheid die je kunt benutten, is een grotere wielomtrek gebruiken. De Spitfires werden ontworpen in een tijd dat we nog met diagonaalbanden reden. In dwarsdoorsnede waren deze banden echt 'hoger' dan de huidige radiaalbanden. De afrolomtrek van onze huidige banden is echt kleiner. Dat scheelt een procent of zes.
Je kunt dus overwegen om in plaats van de originele stalen wielen over te stappen op lichtmetalen wielen die een of twee inch(es) groter zijn en daar dan banden op te leggen die een 12% grotere afrolomtrek hebben dan de oude diagonaalbanden hadden. Maar, pas dan op dat die wielen niet 'dieper' zijn da de originele velgen en kies voor een niet grotere velgbreedte, zodat deze wielen (banden) niet aanlopen in de wielkasten.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 12:52 am
Simon Hoevers
(@s-hoevershome-nl)
Lid

Fournier,

woow, dat is een uitleg, bedankt.

maar eh het is dus een normaal toerental bij deze snelheid? Als ik het verhaal goed lees wel, ik zal die 160 niet gaan proberen. Ik heb met deze snelheid al niet zo n zeker gevoel meer in dit kleine autootje, maar daar heb ik hem ook niet voor. Alleen maar om op een mooie pinksterdag m'n hoofd mee te verbanden.

dank je voor de reactie, als ik een keer een andere dif tegenkom zal ik het nog eens nalezen.

groet Simon.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 2:20 am
M. Pil
(@m-pil)
Lid

Dat is inderdaad een mooie rekensom, Fournier. Aangezien ik een paar Minilites overweeg, vraag ik me af welke set velgen en banden je qua maten hiermee aanraadt. Ik begreep uit een een ander bericht dat je dit weekend in Arnhem was voor een taxatie. Rijd je een gele Spit? Dan zag ik je voorbij komen. Ja, ik maak nog eens wat mee ; )

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 11:10 am
Gijs
 Gijs
(@g-bosman)
Lid

Leuk onderwerp dit, ik vroeg me het ook al af. Mijn snelheidsmeter geeft bij hogere snelheden zo'n 15 km/h te weinig aan. 90 op het klokje is dus 105 km/h in het echt, een fijne kruissnelheid waarbij de motor 3500 tpm draait, aangenomen dat die wel de juiste waarde aangeeft. Ik heb geen OD. Eens even uitrekenen welk differentieel daarbij hoort...

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 12:47 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Als je met een meetlint de buitenomtrek van je achterwiel opmeet, weet je de gereden afstand bij één wielomwenteling. (Eerst de band op de goede spanning brengen) De snelheid wordt gemeten 'per uur', dus deel dat aantal meters door zestig, geeft je de meters per minuut. De meters per minuut gedeeld door de wielomtrek levert je het aantal omwentelingen van het wiel per minuut bij 105 km/u. Dit aantal omwentelingen maal de differentieel verhouding levert je het motortoerental bij 105 km/u. Zo kan je dus ook je km teller en de toerenteller op exactheid controleren.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 1:43 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Er zijn op het internet tabellen te vinden en calculators om voor jezelf uit te zoeken wat je zou kunnen doen. Kijk bevoorbeeld op www.velgenland.nl/bandenmaat-omrekenen daar staat onderaan ook een calculator. Klik die aan. Daar staat bijvoorbeeld de bandenmaat 155 80 14 gegeven. Verander 14 in 13 en klik 'bereken', dan krijg je als buitenomtrek 181,65 cm. Zet in het tweede vak bijvoorbeeld 185 70 15, dat levert 201,06 cm op. 201,06 : 181,65 = 1.1068, zeg 11 % meer afrolomtrek.
Als je dan de bandentabel opzoekt van het merk waarmee je wilt gaan rijden, kan je uitvinden wat er in aanmerking komt.
Let bij het uitzoeken van een velg erop, dat het binnenste pasvalk waarmee het wiel tegen de wielflens aan komt niet verder naar 'buiten' ligt, want dan loopt je wiel aan tegen de wielophanging en de flexibele remslang.
Kies je een grotere wielomtrek, denk er dan ook aan dat dat een verminderde remwerking oplevert. Zorg dus, dat je remmen dan perfect in orde zijn en kies voor een 'zachte' bekleding van de remmen.

Nee, ik rijd nog niet. De wagen die ik kocht was 'met enig werk'. Mooie zomerklus.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 1:56 pm
bob
 bob
(@b-a-beillebreckpnplanet-nl)
Lid

En zo hebben we dan allemaal een weekend wiskunde les kunnen volgen.

Voor mij is het nu tijd voor een glas whisky en de hersens af laten koelen ""

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 8:10 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag heren technici, wiskundigen en wiskydrinkers.

Ook wij hebben gisteren getoerd. En wel over de Utrechtse heuvelrug. Dit was eigenlijk de eerste rit van dit jaar.

Deze auto's zijn niet (meer) geschikt om hard mee te rijden. Ja een keer proberen hoe hard zij kan oke (mijne kan 150km/u)

Volgens de tomtom is dat 140km/u dat is met OD. Niks berekening dus. Wel zo makkelijk..

En ik drink wel eens Glennfidish. Die koop ik dan op de boot naar UK of op de terugweg (weer). Of krijg hem voor mijn verjaardag. Heerlijk.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2013 11:32 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Steek ook eens je licht op wat betreft de wielen die op de MG F zitten. Al sik het wel heb, passen die kwa 'steek' ook op de Spitfire wielflensen.

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-05-2013 9:58 pm
Share: