Menu Sluiten

Forum

reservewiel
 
Notifications

reservewiel  

 
Gert Stuve
(@gertstuve)
Lid

Hallo,
Ik ben Gert en zoek een 2ehands spaakwiel voor gebruiik als reservewiel. Ik zag dat ik niet de enige ben en het lijkt me dan ook logisch om samen te werken wanneer zich een set van 4 spaakwielen voordoet.
Wie wil er nog meer een spaakwiel?
Wie heeft er een set van 4 (of minder) waar hij of zij van af wil?

Groet

Gert

Citaat
Geplaatst : 06-08-2008 9:59 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Dag Gert

Weet je zeker dat je een reservewiel wilt hebben.
Ik overweeg juist om bij de aanschaf van spaakwielen geen 5e te nemen.
Ik heb een bus Finilek bij me.
Een motorfiets heeft ook geen reservewiel en een Ferrari ook niet.
Veel wielen leveranciers leveren setjes van 4 wielen.
Of gaan er misschien wel van uit dat we net als jij een oude als reserve hebben.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-08-2008 1:17 pm
Jan van Schaik
(@pimento)
Lid

Ik wilde ook zonder reservewiel gaan rijden. In mijn VW Touran is een bus met compressor bijgeleverd. Ik meende die ook te gaan gebruiken voor mijn Spit. Zou veel plaatsruimte opleveren. Men wees mij er echter op dat deze sneldichtmiddelen alleen maar helpen bij tubeless. Spaakwielen moeten binnenbanden en daar zou dit niet bij helpen. Heeft iemand hier ervaring mee.

quote:


Originally posted by PietjePrecies

Dag Gert

Weet je zeker dat je een reservewiel wilt hebben.
Ik overweeg juist om bij de aanschaf van spaakwielen geen 5e te nemen.
Ik heb een bus Finilek bij me.
Een motorfiets heeft ook geen reservewiel en een Ferrari ook niet.
Veel wielen leveranciers leveren setjes van 4 wielen.
Of gaan er misschien wel van uit dat we net als jij een oude als reserve hebben.
Piet


ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 6:41 pm
elmen
(@elmen)
Lid

het is inderdaad waar dat dergelijke reparatie systemen alleen bij tubeless banden werken, ik weet niet of er spaakwielen zijn met tubeless banden.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 7:00 pm
Gert Stuve
(@gertstuve)
Lid

quote:


Originally posted by elmen

het is inderdaad waar dat dergelijke reparatie systemen alleen bij tubeless banden werken, ik weet niet of er spaakwielen zijn met tubeless banden.

Grtz. Leo


ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 7:18 pm
Gert Stuve
(@gertstuve)
Lid

Hallo jongens,

Een spaakwiel heeft altijd een binnenband en los daarvan wil ik in een spitfire een reservewiel, want zo werden ze af fabriek geleverd. Bij een lekke band wissel ik de boel om en thuis kan ik evt de band plakken.
Hoe zit het trouwens met de APK?
Los daarvan: ik zoek dus een spaakvelg en mede geinteresseerden.

Groet
Gert

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-08-2008 7:22 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Wat zegt de wet over het reservewiel

Voertuigreglement Permanente Eisen behorende bij Wegenverkeerswet 1994
Afdeling 2 Personenauto’s -Hoofdstuk 6 -Ophanging
Artikel 5.2.27 zie APK lijst

1. De wielen van een personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij de karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de hele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage- indicatoren.
5. De banden mogen niet zijn opgesneden. Van opsnijden is sprake indien slijtage- indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
6. De banden op een as moeten dezelfde karkasstructuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.32
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.

In het Voertuigreglement Permanente Eisen wordt hele maal niet gesproken over het reservewiel
Het tijdelijk gebruik van een zogenaamde ‘thuiskomer’ is wel toegestaan.
m.v.g.
Jan de Jong

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-08-2008 12:53 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Jongens (en meisjes)
Ik heb thuis nieuwe, nog niet gemonteerde spaakwielen liggen.
Op het kaartje staat dat ze voor tubeless banden zijn.
Zaterdag een proefmontage gebaan voor de maat en de
bandenwinkel deed er ook geen binnenband in.
Ik kan me wel voorstellen dat er op den duur een binnenband in komt. Heb ik nu ook bij een van de normale wielen. i.v.m. roestvorming.

PS .welke Spitfire (ik zag het te laat en zat op de linkerbaan) had afgelopen zaterdag op de A50 in noordelijk richting vlak bij Wijchen een lekke band of andere pech?
Ik was komen helpen als ik rechts had gezeten.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-08-2008 6:36 pm
Jan van Schaik
(@pimento)
Lid

Ik kan me niet voorstellen dat de velg van een spaakwiel luchtdicht is. Spaken zullen altijd enigszins bewegen bij bochtenwerk en dan zal langs de spaak lucht ontsnappen. Mogelijk dat nieuwe versies afdichtingen van rubber hebben maar dan zullen spaken op den duur los gaan zitten. Volgens mij kan een spaakwiel nooit zonder binnenband gemonteerd worden.

quote:


Originally posted by PietjePrecies

Jongens (en meisjes)
Ik heb thuis nieuwe, nog niet gemonteerde spaakwielen liggen.
Op het kaartje staat dat ze voor tubeless banden zijn.
Zaterdag een proefmontage gebaan voor de maat en de
bandenwinkel deed er ook geen binnenband in.
Ik kan me wel voorstellen dat er op den duur een binnenband in komt. Heb ik nu ook bij een van de normale wielen. i.v.m. roestvorming.

PS .welke Spitfire (ik zag het te laat en zat op de linkerbaan) had afgelopen zaterdag op de A50 in noordelijk richting vlak bij Wijchen een lekke band of andere pech?
Ik was komen helpen als ik rechts had gezeten.
Piet


ReageerCitaat
Geplaatst : 12-08-2008 12:13 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Ech wel.

De rand waar de spaken in de velg komen is helemaal
dicht gegoten met iets rubberachtigs. (zwarte deel)
Spaken spannen doe je vanaf de buitenkant.
De vulpijp is ook voor zien van rubberen dichtringen.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 14-08-2008 11:44 am
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Spitliefhebbers
Na veel mailtjes naar diverse spaakwielen leveranciers ben ik er uit.
Op een Spit passen geen 5.5 J spaakwielen van het merk MWS zoals op het blauwe label is aangegeven.
Mijn locale bandenboer heeft op een wiel, wat ik bij me had, een 175/70 band gelegd en toen hebben we het wiel gemonteerd.
Achter past het, maar voor komt de band bijna 4 cm buiten de body. Dat is a. geen gezicht b.komt niet door APK en c de auto wordt dan erg vies.
Marke Ertel in Viersen beweerde dat hij 5.5J velgen had die wel onder de Spit pasten. Daar aangekomen een demowiel gemonteerd en ook die stak 4cm buiten de auto. Bleek het om de zelfde MWS velg te gaan.
Nog met een aantal andere leveranciers gemaild
Ze beweren allemaal dat 5.5J onder de Spit passen, maar als je om een foto met voorbeeld vraagt dan blijkt het toch niet te kloppen.
Dus uiteindelijk maar 4.5J spaakwielen gekocht.
Daar 175/70 R13 82T SP30 op gemonteerd en het resultaat mag er zijn. Vanaf nu rijd ik dus alleen nog maar als het echt droog is en blijft.
En wat denk je .... daar zit dus wel een binnenband in.
Dat wordt dus veroorzaakt doordat men de spaken die nu in de voorste velgrand zitten niet goed kan afdichten.
Oh ja wil iemand 5 stuks 5.5J chromen spaakvelgen kopen?
Grapje. Gelukkig kan ik ze weer inleveren bij de leverancier.
Weer wat geleerd.
Piet

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-09-2008 2:40 pm
michielvl
(@michielvl)
Lid

En de ET-waarde van de velg was niet aan te passen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-09-2008 8:52 pm
Share: