Menu Sluiten

Forum

Oil-catcher
 
Notifications

Oil-catcher  

 
henkh
(@henkh)
Lid

Vorige week een zgn. oil-catcher op de kop getikt.

Ik weet niet of het veel uithaalt, maar ik vond het wel leuk om er tussen te zetten.

Citaat
Geplaatst : 09-05-2010 11:31 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Een aspect is natuurlijk wel dat er op deze 'oil catch tank' een luchtfiltertje zit.
De rubberslangen die aan de carburateurs zitten brengen de onderdruk achter de carburateurs over op de tank inhoud. Dan loopt er een rubberslang vanaf de tank naar het klepdeksel, waar de onderduk wordt overgebracht op de binnenruimte van het motorblok.
Wanneer het effect nu is, dat door het luchtfiltertje op de catch tank een deel van de onderdruk achter de (venturi's van) de carburateurs verloren gaat, dan resulteert dit in een armer mengsel. Vooral bij een laag toerental, waarbij je (stationnair) de carbs afstelt is de 'doorlaat' van het filtertje op de tank verhoudingsgewijs groot. Dat betekent dat je stationnair de carbs te rijk afstelt voor het bedrijf bij normale wegsnelheid, zeg een toerental van 2500.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-05-2010 12:36 am
henkh
(@henkh)
Lid

Fournier,

Ik rij er al een paar dagen mee rond en heb nog niets aan de afstelling hoeven te veranderen.
Begrijp me goed, je verhaal zal ongetwijfeld onderbouwd zijn en ik zal de laatste zijn die dat in twijfel trekt. Maar ziet bijvoorbeeld de firma K&N dan bepaalde zaken over het hoofd door een heel scala aan carterontluchtingfilters aan te bieden, welke stuk voor stuk de verbinding tussen kleppendeksel en carburateur overbodig denken te maken.?
De eerste de beste hit in google levert al een paar foto's op waar dat in praktijk wordt gebracht.

Ik heb dit tankje er als lolligheidje tussen gezet en als ik merk dat er meer nadeel dan voordeel aan zit, heb ik hem er ook zo weer tussen uit.
Voorlopig wacht ik nog op mijn eerste druppel olie.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 10-05-2010 11:32 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Mijn hemel! zeg, zoiets had ik nog nooit gezien. Zo'n filtertje aan het kleppendeksel is nog 'tot daaraan toe'. Er zullen weinig motoren zijn die van zichzelf onderdruk in het carter opwekken, dus, dit luchtfiltertje dient in feite om de oliefluim op de vangen.
Maar, van een luchtfiltertje aan de vacuum leiding van de carburatuer slaat wat mijn begrip betreft echt alles. Zo creeer je dus welbewust 'valse lucht' in het inlaatspruitstuk, waarbij er geen relatie is met het toerental van de motor = liters lucht per minuut die door het spruitstuk gaan. Met een toenemend toerental trek je dus een steeds rijker mengsle om dat de bijmenging van reine lucht via het filtertje naar verhouding geen gelijke tred kan houden. Moet je je naalden dus wel heel specifiek kiezen om dat in balans te houden.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-05-2010 12:39 am
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Henk,

Ik denk dat fourier gelijk heeft en dat het systeem zoals je dat hebt aangesloten wel degelijk het mengsel beïnvloed doordat EXTRA lucht wordt aangezogen via het filtertje(gemakkelijkste weg).

Vroeger toen we nog Fiats 600 "snel" maakte zetten we er een dergelijksysteem (zonder filtertje) tussen om te voorkomen dat bij terug schakelen op hoog toerental carterolie werd opgezogen en via de carburateur de bougie's vet sloeg.
De aanzuigslang kwam aan het luchtfilterhuis en niet achter de gasklep.

Tevens kon je dit systeem ook gebruiken indien je klepgeleiders niet goed meer goed afdichtten. De overtollige olie werd dan opgevangen in de beker en zo kon je die weer terug gieten (lekker zuinig want hadden toen weinig centjes).

Dus het beste is om het zo te laten, want het staat best leuk, maar dan wel het filtertje eraf. [8D]

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-05-2010 6:58 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Karel,

Ik zal wel eens kijken of ik verschil kan ontdekken en anders inderdaad het luchtfiltergaatje afdoppen.
Maar het eventuele extra beetje lucht wordt hier toch ook vóór de gasklep aangezogen en zou dit t.o.v. de liters lucht, welke door de reguliere luchtfilters aangezogen wordt, dan nog zoveel invloed hebben..?

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 12-05-2010 10:38 pm
Karel Prinsen
(@karelp)
Lid

Hallo Henk,

Misschien niet zo heel veel? Maar je wilt toch de dampen afzuigen vanuit je motorblok en niet de buitenlucht?

Probeer eens bij stationair toerental: filtertje eraf te halen en het gaatje met de vinger dicht te houden en daarna weer open. Merk je dan een verschil in toerental?

Groet Karel

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-05-2010 2:00 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Karel,

Ga ik proberen,
Wordt vervolgd.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-05-2010 2:38 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het storende effect zit hierin, dat de hoeveelheid lucht die de carburateurs aanzuigen via een 'open' carterontluchting bij stationair toeretal een bepaalde hoeveelheid is. Wanneer het toerental toeneemt, gaan er veel meer liters lucht door de motor. Maar, de hoeveelheid valse lucht die via het traject van de carterontluchting toe kan treden blijft beperkt door de geringe doorsnee van de buisjes die toegang geven tot het binnenste van de carburateurs. De via deze route aangezogen hoeveelheid lucht houdt in de verte niet gelijke tred met de hoeveelheid die langs de geeigende weg door de carbs naar binnen gaat.
Nu komt het: Je stelt je carburateurs af bij stationair toerental, of, kan je elke keer gebruik maken van een rollenbank?
Bij stationair toerental dus.
Om de hoeveelheid valse lucht te compenseren zet je de sproeier dus wat lager om extra benzine toe te laten. Begeef je je met dee afstelling op weg, dan wordt bij bedrijfstoerntal je afstelling dus te rijk, doordat de hoeveelheid toetredende valse lucht geen gelijke tred houdt met de totaal toegelaten hoeveelheid lucht.
Wanneer je je bougies eruit draait na zo'n ritje, zullen ze dus donker koffiebruin zijn in plaats van bij het licht grijs af.
Van oosrprong wordt er van uit gegaan dat je motorblok luchtdicht is. Daar sluit je de carterventialtie op aan, die in het blok een geringe onderuk oplevert. Die onderdruk dient ervoor om de olie terug te houden die door de keerringen op de krukas naar buiten wil.
Wanneer de zuigers gesleten zijn en de ringen niet zop best meer afdichten krijg je steeds meer 'blow by'. Verbrandingsgas dat langs de cilinderwand uit de verbrandingsruimte het carter instroomt. De onderdruk van de carteronluchting is nog lang in staat die hoeveelheid 'gas' af te voeren. Je merkt dan, dat je de carbs wat rijker moet afstellen om bij lage toerentallen de motor nog goed te laten 'opnemen' bij het gasgeven.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-05-2010 3:27 pm
henkh
(@henkh)
Lid

Ergo conclusio;

Niet elke verandering is een verbetering.

Wetenschappelijk onderzoek (vinger op het gaatje) heeft uitgewezen dat het extra filtertje invloed heeft op het stationair toerental van de motor.

Dus doppie erop.

De slangen naar de carburateurs blijven overigens nu wel mooi schoon..!

Dus Karel en Fournier, nog bedankt voor de kritische belangstelling.

Henk

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-05-2010 11:50 pm
Share: