Menu Sluiten

Forum

motorkap gasveren
 
Notifications

motorkap gasveren  

 
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

Hallo,
Kan iemand mij misschien vertellen wat de afmetingen zijn,en de plaats van montage is van de motorkapgasveren?
Misschien weet iemand ook waar ze te koop zijn,en hoe duur.
alvast dank voor jullie reakties

Roland

Citaat
Geplaatst : 13-09-2008 12:40 am
elmen
(@elmen)
Lid

Bij Ruud Sipkema kun je een compleet setje kopen, inclusief montage instructies. Het is overigens een aanrader die gasveren.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-09-2008 11:49 am
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

heeft iemand gegevens van de persoon Sipkema?

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-09-2008 12:55 pm
die hard
(@die-hard)
Lid

De gegevens van Ruud Sipkema zijn: Veerdonkstraat 11 5466RV in Eerde (Gem. Veghel)
Tel:0413-353668
Een prima adres voor bijna alles voor je spitfire en hij geeft ook nog gratis advies over allerlei zaken, een aanrader.

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-09-2008 1:15 pm
burns2007
(@burns2007)
Lid

Roland,

Je hoeft maar aan te geven bij Sipkema dat je de gasdempers wil voor de motorkap van een Spitfire en alles komt mooi bij jou aan.
De kosten zijn € 68,- excl. BTW

Ik heb de gasdempers ook klaar liggen om in te bouwen maar ben er nog niet toegekomen omdat ik nog wat grote gaten moet boren.
Deze tip om de gasdempers te plaatsen kwan overigen van Ger (gege) uit Brunssum. Bedankt Ger !!

Groet, Jos

JWs & RBs

ReageerCitaat
Geplaatst : 13-09-2008 3:35 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Ik heb de vereiste lengte gemeten van af een te maken steun in het front en een bestaand gat in de wielkuip. Vervolgens heb ik een autodemontagebedrijf (sloper) bezocht en met een duimstok in de hand gezocht naar een auto met de de juiste lengte gasveren in de achterklep. Dat was volgens mij een Mazda Station, maar er zijn meer passende.
De kosten: nog geen € 10,-.
De lol: zelf maken;
En: Zit al 5 jaar en werkt nog perfect.
succes,Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-09-2008 4:59 pm
Cor Voerman
(@voerpijl)
Lid

beste ron,
heerlijk dit soort knutsel verhalen.lekker improviseren en het werkt voortreffelijk want na 5 jaar kan je toch wel van een succes spreken.
kan je aangeven ron waar die bevestigingspunten ongeveer zitten zoals jij ze hebt gevonden?een foto misschien?
want dat scheelt een heleboel zoek en probeer werk en jij weet nu uit ervaring waar het probleemloos werkt.
alvast bedankt voor jouw inbreng en ik hoop op een antwoord.
groet cor[8D]

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-09-2008 11:21 pm
rvdsteen
(@rvdsteen)
Lid

goeie tip Ron,

Ik had al gehoopt op een reaktie vaneen knutselaar.
Kun je mij misschien doormailen wat de diameters en lengte van de gasveren zijn? En misschien een tekening of foto van de montageplaats.

alvast bedankt, Roland

ReageerCitaat
Geplaatst : 15-09-2008 11:46 pm
Ben Vriens
(@ben)
Lid

Beste Roland en Ron
Ik heb jullie forum ook met interesse gevolgd, maar als dan de oplossing wordt aangedragen volgt er een persoonlijke mailing . Waarom dit, ik ben ook nieuwsgierig naar de foto's etc? Graag deze info op het forum ter algemeen nut.
Groeten Ben

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2008 12:37 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

Hoi spitters, ikzelf heb gasdempers van een achterklep van een opel kadett E gebruikt gemonteerd op de radiator steun.
de ene kant zit gewoon in het bestaande gat van de wielkuip en de andere kant zit op een zelfgemaakte steun aan de radiator deze is gewoon van een stuk strip 15x5 mm gemaakt.
het voordeel is dat je deze strip gewoon op elke plaats in de steun kan boren naargelang de lengte van je gasdempers.
de sets die bij de handelaren te koop zijn worden dmv een hoekstukje op het chassis gemonteerd
werkt ook prima álleen de prijs is iets meer dan dat je zelf iets maakt.[:)]
bijgaand heb ik een foto geplaatst waar je de zelfgemaakte steun goed kan zien
Gr René

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2008 2:51 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Mijn oplossing is net zo. je moet alleen even goed kijken dat je bij het sluiten de wielkuip niet in contact laat komen met een gasveer. Daartoe dien je op een geschikte plaats de strip aan te brengen.
Let op: boor niet in je chassis. Gebruik bestaande openingen of verbindingen.
Ik heb zo geen foto van mijn oplossing bij de hand. Als naar aanleiding van het bovenstaande dit nog nodig is dan geeft iemand maar een gil.
Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2008 5:48 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Zie er mooi uit ,maar kan je de motorkap dan alleen open maken?

groeten theo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-09-2008 8:47 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Ja, doordat de gasveren meehelpen de kap omhoog te drukken hangt hij lang niet zo scheef als je hem opent of sluit. Als er een tweede persoon is laat ik hem toch wel helpen omdat hij dan nog wat vlakker open gaat. En dat is goed om scheurtjes te voorkomen of om klein te houden.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-09-2008 1:07 am
elmen
(@elmen)
Lid

Waar iedereen aan voorbij gaat in dit verhaal is het feit dat bij gasveren niet alleen de afmetingen een rol spelen. De druk in de gasveer is minstens net zo belangrijk! Als deze te hoog is zal de motorkap omhoog schieten als je de sluitingen losmaakt en als ze te laag is gaat de kap nog steeds scheef bij het openen door 1 persoon. Als je een setje gebruikt zoals Ruud Sipkema ze verkoopt kun je de kap heel gemakkelijk in je eentje openen, hij blijft dan keurig recht en gaat haast vanzelf omhoog en dat is heel belangrijk voor het behoud van de motorkap. Bovendien is dat set heel eenvoudig te monteren en hoef je niet zelf steuntjes te knutselen.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-09-2008 1:47 am
Share: