Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

lekkende uitlaat.
 
Notifications

lekkende uitlaat.  

Pagina 1 / 2
 
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

hallo spiters ,
mijn uitlaat lek bij het spruitstuk. Nu heb ik gehoord dat ik het spruitstukuit moet uit boren, klop dat of is er ook nog een anderen manier.
Hoe kan ik het beste te werk gaan.
heeft er iemand ervaring mee?

bedankt..

groeten Theo

Citaat
Geplaatst : 16-11-2008 11:46 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Dag Theo,
Als ik het wel heb, rijd jij met een 1500 TC.
Als dat klopt en je hebt het over een lek bij het spruitstuk, vermeod ik, dat bedeolt dat er een lek is in de aansluiting van de uitlaatpijp die naar beneden gaat op de uitmonding van het spruitstuk. Daar zitten drie bouteinden met moeren erop.
Dat is de meest critische plaats in het uitlaatsysteem.
Nu jij over 'uitboren' spreekt; vermoed ik dat een van die draadeinden afgeknapt is, waarschijnlijk de voorste.

Het is een afschuwelijk werk om het reststukje uit de flens te krijgen. Doordat dit onderdeel telkens heet wordt en dan weer afkoelt, zit dat draadeindje er knoervast in.
Mijn 'goede' raadis dan ook: Ga naar een sloper om een exemplaar met drie hele bouteinden te kopen.
John Schut in Soest kan je daar beslist aan helpen. Of probeer bij Kees Reehorst in Zuidland. In Molenschot zit ook iemand, maar de naam komt niet bij me op.

Voordat je de pijp weer aan het spruitstuk monteert: Het pasvlak aan het spruitstuk en aan de pijp met een vijl goed vlak vijlen, zodat je de moeren niet zo strak hoeft aan te draaien om afdichting te krijgen. In plaats van een originele pakking kan je hier ook goed een uitgegloeide koperplaat gebruiken. Dat dicht ook goed af.

Heb ik het niet goed begrepen waar de lekkage zit, dan moet je je bericht herhalen en precies aangeven waar de lekkage is.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-11-2008 11:56 am
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

hallo fournier, bedankt voot de reactie.
Het klopt de lakkage zit inderdaad bij de flens .Maar als ik daar wd-40 opspuit en ik herhaal dat meerdere malen zou hij dan toch niet los komen .
Wat kost overgens een spruit stuk van een 1500. gebruikt?

[Moet ik de carburateur ook los halen?]

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-11-2008 7:53 pm
jaza
 jaza
(@jaza)
Lid

Hoi,

Die flenskoppeling is inderdaad een zwak punt van het uitlaat systeem. Bij het gasgeven of onregelmatig lopen van de motor schud de motor overdreven van links naar rechts. De krachten die op het uitlaatsysteem worden uitgeoefend concentreren zich op de flenskoppeling. De triumph engineers hebben de kracht op deze koppeling proberen te ontlasten door ook een starre koppeling (beugel) aan belhouse en bak te maken. Die is bij mij er ook wel eens weer tussenuitgeknapt!
Verder is de flens van de bocht (dus het onderste gedeelte) vaak niet vlak. het is namelijk een relatief dunne plaat die gelast is aan de pijpen en tijdens het lassen wel eens wil verbuigen. Tip is om voor hermontage van de nieuwe pakking deze te vlakken. verder altijd een reserve pakkinkje in je onderdelenkist. Hij piept er altijd op ongelukkige momenten tussenuit.

Succes,

Jasper

ReageerCitaat
Geplaatst : 17-11-2008 9:14 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

Theo, als er een bout afgebroken is kun je deze ook gewoon uitboren met boor 8.5 mm en er een bout m8 en moer inzetten heb ik ook gedaan (goedkoopste oplossing)alleen moet je de kop van de bout een klein beetje afvijlen zodat hij vlak ligt
mocht je later de uitlaat nog eens moeten verwijderen dan zet je er zo weer een nieuwe bout in
wat de afdichting betreft als je een nieuwe pakking monteerd doe ik er altijd een beetje uitlaatrepareerpasta(gum gum)opsmeren aan beide zijden gegarandeerd lekdicht

groet rené

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2008 10:37 am
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Oke ,is een goede tip.
Ik boor de moer er uit als ie afbreekt. Maar moet ik de carburateurs ook los halen ,
en is dat goed te doen ?

BEDANKT .

Theo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2008 7:34 pm
r.franken
(@r-franken)
Lid

Theo alleen voor de pakking te vernieuwen hoef je de carburateurs er niet af te halen.
als je de bouten eruit moet boren is het wel gemakkelijker.
.jekunt ook het hele spruitstuk er af halen dan kun je er helemaal goed bij.
het wijst zich zelf eigenlijk allemaal uit,kijk gewoon wat jezelf het makkelijkste vind werken
suc 6

r.franken

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2008 7:49 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Het is inderdaad niet verkeerd het hele spruitstuk er (even) af te halen. Je zult het draadeind waterin zit er uit moeten boren en 'uit het blote handje' loopt de boor zodanig weg dat je daar een 'onmogelijk' gat krijgt. Dus; doe dat op een vaste kolomboor zodat je in elk geval een rond gat overhoudt wat inderdaad 'op zijn plaats' zit. Het afvlakken van de flens met een vijl is een sterke aanrader, evenals de flens op de neergaande buis. Met kit heb ik ook een aantal malen gedaan, maar, de kit breekt er toch op enig moment weer tussenuit. Dus gebruik een gode pakking en maak de oppervlakken goed vlak.
Zorg ook dat de beugels waarmee de neergaande en horizontale pijp aan het bel;lhousse en de versnellingsbak horen te zitten er ook zitten en goed strak zijn aangedraaid. Dan moet je de pakking heel kunnen houden.
Wanneer je een passende steek-/ringsleutel hebt, komen de moeren waarmee het spruitstuk (in- en uitlaat) op de kop zitten best wel gemakelijk los. Met een doppenset moet je het ook 'zo' kunnen klaren.

Groot voordeel is, dat je de boel moet terugmonteren en dan nog twee of driemaal de moeren moet natrekken voordat de heleboel goed vast zit.
Dan weet je ook zeker, dat je hier geen valse lucht meer trekt en is je mengverhouding dus niet meer 'gestoord'.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2008 8:13 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Oke moet me lukken . Dit begrijp ik niet zo goed?
Zorg ook dat de beugels waarmee de neergaande en horizontale pijp aan het bel;lhousse en de versnellingsbak horen te zitten er ook zitten en goed strak zijn aangedraaid.

Mijn uitlaat zit voor vast, en achter aan 2 rubbers
het is een sport uitlaat 2 stuks .moet hij in het midden ook vast zitten?

groeten theo

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-11-2008 9:33 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Onder mijn Spit zit er aan de versnellingsbak en aan het diff een strip om de uitlaat te kunnen vastztetten. Dit zijn vaste verbindingen. Alleen de potten aan het eind zijn bij mij in rubber opgehangen.

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-11-2008 10:42 am
fournier
(@fournier)
Lid

De motor steunt van voren in twee rubbers op het chassis, de versnellingsbak rust van achter op een rubber op een plaatje tussen de chassis balken en het differentieel hangt in rubber onder het chassis. Motor en versnellingsbak vormen één geheel en 'schudden' samen.
De uitlaat maakt die schudbeweging mee. Omdat de uitlaat opzij uittseekt, moet dat schudden wel keurig 'gelijk-op' gaan, anders belast je de bouten waarmee de uitlaataan de kop vast zit en het spruitstuk aan de neergaande pijp.
Dus; heeft de fabriek een beugeltje rond het horizointale gedeelte van de uitlaatpijp gedaan op de plek waar de pijp voorbij de rand van het bellhouse gaat en daar aan een bout door het bellhouse vastgemaakt en aan het eind van de versnellingsbak zit weer zo'n beugeltje en vast aan een schroefje in de staart van de bak.Nu schudt de uitlaat dus keurig tesamen met de motor / bak.
Aan de beugel waarmee het diff van voren in rubber aan het chassis hangt hoort een flexibel stripje die aan een beugeltje rond de uitlaat zit, zodat het gewicht van de uitlaat daar gedragen wordt. Heb je daar een dubbele uitlaat; aan weerszijden zit er in die beugel een gaatje voor het vastmaken van zo'n sttripje.
En dan aan het eind hangt de uitlaat aan een flexibele strip aan de bodem van de kofferbak.
Zo hoort het. En maak dat in orde, want als je het maar 'zo'n beetje' op z'n boerenfluitjes doet, zul je nog heel wat werk aan je uitlaat hebben de komende jaren.

fournier

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-11-2008 12:51 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

Oke, bedankt allemaal groeten theo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 19-11-2008 10:13 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

hallo spitters ,Het is mijn gelukt om de uitlaat van het spruitstuk los te krijgen zonder dat er iets stuk ging .
Heb nu de uitlaat er weer onder ,maar weet niet goed waar ik de uitlaat aan de versnellingsbak moet vast maken .Heeft iemand misschien een tekening of een foto van die beugel constructie?

Bedankt alvast.

groeten theo .

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-11-2008 8:19 pm
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Hoi Theo

Je kunt vanaf de Spitfire site naar de links gaan van de onderdelenleverancier
en kijken bij de firma RimmerBros onder EXHAUST en dan op de juiste tekening dubbelklikken dan krijg je het complete uitlaatsysteem vergroot te zien incl. de 3 plaatsen van de ophangbeugels aan de uitlaatpijp / dubbelspruitstukpijp
succes er mee
m.v.gr.
Jan

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-12-2008 2:08 pm
theoclaassen
(@theoclaassen)
Lid

oke ,de beugel is duidelijk .Maar waar hang ik hem aan??

Zonder dat ik iets beschadig

gr .theo.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-12-2008 11:04 pm
Pagina 1 / 2
Share: