Menu Sluiten

Forum

Notifications

Carcoon  

 
ghertzberger
(@ghertzberger)
Lid

Beste Spitfire mannen,

Ik maak me zorgen om mijn Spitfire ivm vocht. Mijn Spitfire staat in een parkeergarage zonder muren, alleen bij mijn hoek staat er een muur (aangrensend gebouw). Daarom ben ik opzoek naar een oplossing. Na even zoeken kwam ik tot drie mogelijkheden: De carcoon, airchamber en cair-o-port. De laatste twee zijn duurder, want die hebben een intern frame.

Wie heeft er ervaring met deze producten? En zo ja, welke maat is mooi hanteerbaar voor mijn Spitfire? Heeft iemand praktische tips?

Let me know.

Groet,

Gideon

De links:
http://www.carcoon.co.uk/
http://www.hamiltonclassic.co.uk/acatalog/CairOPort.html
http://www.airflow-uk.co.uk/Car-Airchamber-all-sizes.html

Citaat
Geplaatst : 11-02-2012 1:25 pm
Ron Verlaan
(@ronv)
Lid

Hoi Gideon,

Vocht gedurende de koudere maanden was voor mij een aantal jaren geleden hét besluit om een Carcoon te kopen. Voordat ik de carcoon gebruikte had ik in het voorjaar na de winterstalling, de vochtaanslag op mijn onderdelen staan! De tranen sprongen mij in de ogen. Na het eerste jaar met het gebruik van de carcoon bleef de Spit keurig vochtvrij en droog. Mijn ervaring is zeer positief. Heb er nog een tweetal vochtvreters in staan die ik regelmatig vervang. Je hebt de carcoon in een binnenvariant (doorzichtig) en buitenvariant (geheel zilverkleurig). De buitenvariant is extra geïsoleerd en degelijker dan een binnen variant, maar ook duurder. Twee kleine nadelen, als je de carcoon niet op je autoaccu aansluit en de stroom valt uit, loopt de carcoon leeg. Ten tweede als je in de of bij de auto wilt zijn moet je deze grotendeels openritsen, dus loopt carcoon leeg.

Naast de carcoon heb ik voor de 2e auto nu 1 jaar een Airchamber in gebruik. Voordeel hiervan is (en ook een Cair-O-Port) is idd het interne frame, openritsen en je kan er zo in- en uitrijden. Geen leeglopen als de stroom uit valt. De Airchamber is door rechthoekige maat wel groter als de carcoon. Carcoon zet wel veel makkelijker op. Ik zou zeker geen nieuwe carcoon of Airchamber kopen (ca. € 400,= tot € 500,=) maar Marktplaats of Ebay Engeland in de gaten houden (www.ebay.co.uk). In de UK worden ze regelmatig gebruikt aangeboden. Kortom met beide Airflow systemen heb ik ontzettend veel positieve ervaring en is het behoud van je trotse auto, absolute aanrader ter voorkoming van vocht.

Hoop je met mijn ervaringen verder te hebben geholpen? Mocht je nadere vragen hebben neem gerust contact op met mij r.verlaan2@chello.nl

Groeten en succes met de keuze en/of aankoop

Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-02-2012 12:32 am
fournier
(@fournier)
Lid

Het blijft natuurlijk zo, dat de vochtaanslag uitsluitend optreedt na een koudeperiode (die meestal gepaard gaat met lagere luchtvochtigheid). Zodra er een lagedruk gebied komt met hogere buitenlucht temperaturen en bijna altijd een hogere luchtvochtigheid, kom het metaal van je auto niet zo snel op de buitenlucht temperatuur en condenseert er waterdamp op het metaal.

Zet je je auto in een hoes, dan veranderen de omstandigheden nauwelijks. Omdat de omgevingslucht niet om de auto heenspeelt duurt het veel langer voordat de auto weer de buitenlucht temperatuur heeft aangenomen. En al die tijd slaat er vocht neer. Wat ook niet vlot weer verdampt, doordat de lucht om de auto heen stilstaat.

Wanneer je een 'cocoon' gebruikt die met een ventilatortje op druk gehouden wordt, zodat die mooi bol staat, pomp je dus de veel vochtiger buitenlucht uit de depressie naar binnen naar je auto, die relatief nog heel koud is. Veregerde vochtneerslag dus.

De aanbeveling is dus steeds 'vochtvreters' te gebruiken. Je moet er dan wel als de kippen bij zijn als het weer omslaat om de verhoging van de luchtvochtigheid de baas te blijven, Zeker wanneer je een ventilatortje aan hebt staan.

Ik heb jarenlang een harley davidson in een eensteens fietsenschuurtje gehad. Dus ik ken het probleem (aluminium). Mijn enige remedie was: de fiets direct na het opstaan buiten zetten op een zo tochtig mogelijke plaats. Volop in de wind dus. En op de motor naar mijn werk en op de motor mijn afspraken afwerken. Hoe meer ik reed, des te beter.

Het gaat steeds om 'relatieve' luchtvochtigheid. Bekend is, dat naarmate de lucht warmer is er meer vocht vastgehouden kan worden. Sluit jer je auto op in een ruimte, dan win je zoveel meer wanneer je tegen de tijd dat de buitentemperatuur gaat oplopen alvast je auto opwarmt. Straalkacheltje aan, dus. Niet een gasbrander, want die geeft een hoop waterdamp af.

Een probleem met al die plastic garages is ook het vandalisme. Zo'n cocoon vráágt er toch om om open gesneden te worden! Dus, alleen buikbaar in je eigen tuin, tenminste, als die afgesloten is voor de lieve jeugd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 16-02-2012 6:12 pm
Share: