Forum
Brandblusser

Na het restaureren van mijn dashboard ben ik geschrokken van de vele slechte conacten. Achter het dashboard alles "veilig" gemaakt en gezekerd. Meteen ook alle doorvoeren door het brandschot nagekeken en alle verdroogde rubbers vervangen.
Onlangs toch maar een brandblusser aageschaft ( beter mee verlegen dan om verlegen) Alleen waar te monteren. Ik wil hem direct kunnen grijpen dus niet in de achterbak. Blijft over de cockpit. Volgens mij zijn er 3 opties. ( alleen directe zonnestralen zit ik nog een beetje mee ) Wie heeft er een brandblusser ingebouwd en zo ja waar zit deze dan?
Ronald








Ik heb 2 stoelhoeken bij de bouwmarkt gehaald en daarmee kan ik de beugel van de brandblusser aan de voorste twee bouten waarmee het stoelframe aan de vloerplaat zit vastmaken. Dan ligt de brandblusser tussen het stoelframe en de dwarsbalk maar wel geborgd.
Over de zon maak ik me geen zorgen, direct zonlicht komt er tijdens rijden niet zo snel. Nomaal staat hij in een garage en als hij eens tijdens een tochtje in de zon geparkeerd wordt dan maar even een jasje of zoiets eroverheen.
Ronald


Soms denk ik dat het allemaal schijnveiligheid is.
Heel vaak hoor je verhalen dat als je de blusser werkelijk nodig hebt hij het niet meer doet.
Als het een poederblusser is die ligt dan is de beste manier om hem goed te houden regelmatig een kwartslag te draaien Het poeder klontert dan niet op een plaats maar blijft zo in beweging. Is de blusser rechtop gemonteerd dan minstens 1 keer per jaar het poeder weer loskloppen.
Je neemt een rubber hamer, houdt de blusser op de kop in de hand en klopt met de hamer tegen de bodem terwijl je de blusser telkens iets verdraait. Na een tijdje begint het poeder los te komen. Dat voel je. Ik heb zo'n blussertje in de caravan en toen ik voor veel geld telkens de blusser bij een gecertificeerd bedrijf liet keuren deden ze dat ook zo.
Dus dat kan ik zelf ook wel.
Een schuimblusser blijft veel langer goed omdat het een vloeistof is. Ht beste is om een blusser van 2 kg te nemen.
Officieel gaan blussers volgens de wet op het stoomwezen, ja het is een drukvat, net als LPG gasflessen in de auto of de gasfles van de caravan maar 10 jaar mee. Dan mogen ze niet meer gevuld worden.
Piet (BHV coördinator bij NXP Semiconductors Nijmegen)
Niet elke verandering is een verbetering.
Ik rij GROEN

Waarom neemt toch iedereen poederblussers terwijl dat moordend is voor de auto, m.n. de elektra.
Poederblussers bevatten zouten die en de metalen aantasten en ook laxerend werken.
AFFF is gewoon veel beter, een beetje duurder, maar minder belastend voor de auto en het milieu.
Extra voordeel, AFFF doet het ook goed als het waait.
Zet je de auto weg in de stalling, neem dan een Fireknockout