Forum
Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen
bevestiging uitlaat
Spitters,
Ik heb een dubbele RVS uitlaat onder mijn Spit 1500 gemonteerd. Dat bevalt na enige jaren nog prima.
Aan de achterzijde zitten de potten vast aan twee diabolo's. Deze zitten horizontaal gemonteerd aan het kleine opstaande kantje onderaan de de achterrand van de body.
Deze rubbers met aangevulcaniseerde draadeinden wordt hierdoor niet op trek maar op afschuiving belast.
Afgelopen weekend reden we de Watermolenroute. Mijn achterbuurman attendeerde me op een los hangende pot. Het bleek dat het draadeinde waaraan de pot zit afgescheurd was van het rubber.
Nu wil ik de zaak weer opnieuw gaan monteren maar vraag me af of het niet beter is die diabolo's verticaal te monteren zodat de potten er echt aan hangen. Hiervoor moeten natuurlijk wel wat zaken aangepast worden.
Wie heeft ervaring?
Of heb ik het met de kwaliteit van de rubbers toevallig sldcht getroffen. De andere hangt ook al half los.
Mijn uitlaatsysteem hangt overigens vast aan de bak en het dif, dus de verticale belasting is niet zo groot. Er zit toch wel wat spanning op.
ron
Ron
Je zou een proef kunnen doen met die wereldberoemde secondenlijm.
Ik heb ooit ergens ook eens zo'n soort constructie gelijmd en
naar mijn weten is die nog steeds heel. Alleen weet ik niet
meer waar ik het toegepast heb.
Zorg dat de boel schoon is. Lijm ertussen.
Aandrukken met lijmtang of zoiets. Een paar dagen laten zitten.
In de winter leg je het een dag op de verwarming hetgeen nu dus
ook best zou kunnen. Succes.
Michel,
Dat betekend dus dat je geen flexibele bevestiging meer hebt en de uitlaten dus vast aan de carrosserie zitten. Dat lijkt me niet wenselijk. Niet vanwege het doorgeven van trillingen en niet vanwege de stijfheid waardoor er scheurvorming kan optreden.
De "vaste" verbindingen aan dif en versnellingsbak worden gedempt door de rubber verbinding tussen chassis en carosserie.
Het lijkt me geen goede oplossing.
Ron
ron
Dag Ron,
Mijn achterdempers hangen aan een verticaal rechthoekig stripje rubber/canvas dat ik destijds voor drie gulden per stuk kocht bij Kees Reehorst. Dit maakt de ophanging inderdaad een beetje flexibel wat essentieel is voor het voorkomen van scheuren in je uitlaatsysteem en voor het reduceren van resonanties die je uitlaat anders doorgeeft aan je carrosserie.
Succes ermee,
Jan-Arie
Jan-Arie
Jan Arie,
Die stripjes ken ik. Ik heb eer een jaar mee rondgereden. De potten komen er lager mee te hangen dan met de door mij gebruikte diabolo's. De potten bevestig je aan de strippen met een bout/moer verbinding. Die zit lelijk in het zicht. Bij beweging kan hij bovendien de lak daar beschadigen. Aangezien de bodenmvrijheid toch al niet optimaal is wil ik de uitlaten zo hoog mogelijk hebben.
Dank voor de reactie.
Ron
ron
Ron, ik heb dus een vaste verbinding aan het chassis maar in de middelste buis zit er een stuk flexibele buis dus dat kan de trillingen misschien opvangen.
zit er zo al jaren onder en heb nog niets van scheuren of trillingen opgemerkt.
die rubbers scheurde bij mij al na 6 maanden af.
mvg Michel
[img] http://www.mijnalbum.nl/Foto=FX3WOQX V" />
Het probleem is opgelost. Gewoon twee RVS strippen en dan die aan de rubber diabolo's hangen. Na enige testritten zit alles nog OK.
Ron
ron