Menu Sluiten

Forum

Het Forum wordt nog maar sporadisch door onze clubleden bezocht.
Heb je vragen over de spitfire dan kan je die beter in onze Facebookgroep "Triumph Spitfire Club NL" stellen.
Ben je lid van onze club, dan vind je in de map Documenten het bestand:
"Samenvatting van technische vragen gesteld op het Spitfire Forum" met meer dan 500 pagina's met technische onderwerpen

bevestiging uitlaat
 
Notifications

bevestiging uitlaat  

 
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Spitters,

Ik heb een dubbele RVS uitlaat onder mijn Spit 1500 gemonteerd. Dat bevalt na enige jaren nog prima.
Aan de achterzijde zitten de potten vast aan twee diabolo's. Deze zitten horizontaal gemonteerd aan het kleine opstaande kantje onderaan de de achterrand van de body.
Deze rubbers met aangevulcaniseerde draadeinden wordt hierdoor niet op trek maar op afschuiving belast.
Afgelopen weekend reden we de Watermolenroute. Mijn achterbuurman attendeerde me op een los hangende pot. Het bleek dat het draadeinde waaraan de pot zit afgescheurd was van het rubber.
Nu wil ik de zaak weer opnieuw gaan monteren maar vraag me af of het niet beter is die diabolo's verticaal te monteren zodat de potten er echt aan hangen. Hiervoor moeten natuurlijk wel wat zaken aangepast worden.
Wie heeft ervaring?
Of heb ik het met de kwaliteit van de rubbers toevallig sldcht getroffen. De andere hangt ook al half los.
Mijn uitlaatsysteem hangt overigens vast aan de bak en het dif, dus de verticale belasting is niet zo groot. Er zit toch wel wat spanning op.

ron

Citaat
Geplaatst : 01-06-2006 4:39 pm
pietjeprecies
(@pietjeprecies)
Lid

Ron
Je zou een proef kunnen doen met die wereldberoemde secondenlijm.
Ik heb ooit ergens ook eens zo'n soort constructie gelijmd en
naar mijn weten is die nog steeds heel. Alleen weet ik niet
meer waar ik het toegepast heb.
Zorg dat de boel schoon is. Lijm ertussen.
Aandrukken met lijmtang of zoiets. Een paar dagen laten zitten.
In de winter leg je het een dag op de verwarming hetgeen nu dus
ook best zou kunnen. Succes.

ReageerCitaat
Geplaatst : 01-06-2006 6:45 pm
elmen
(@elmen)
Lid

Hallo Ron,

De door jou bedoelde rubbers kunnen inderdaad slecht tegen de manier waarop je ze nu hebt zitten. Het lijkt me beter om de constructie aan te passen zodat ze verticaal komen te hangen.

Grtz. Leo

ReageerCitaat
Geplaatst : 02-06-2006 7:06 pm
michel
(@michel)
Lid

Hallo, ik had dit probleem ook en heb de diablo's uit inox gemaakt en nog nooit een probleem mee gehad.
succes

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2006 5:32 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Michel,

Dat betekend dus dat je geen flexibele bevestiging meer hebt en de uitlaten dus vast aan de carrosserie zitten. Dat lijkt me niet wenselijk. Niet vanwege het doorgeven van trillingen en niet vanwege de stijfheid waardoor er scheurvorming kan optreden.
De "vaste" verbindingen aan dif en versnellingsbak worden gedempt door de rubber verbinding tussen chassis en carosserie.
Het lijkt me geen goede oplossing.

Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2006 9:19 pm
Jan-Arie van den Hoek
(@jan-arie)
Lid

Dag Ron,

Mijn achterdempers hangen aan een verticaal rechthoekig stripje rubber/canvas dat ik destijds voor drie gulden per stuk kocht bij Kees Reehorst. Dit maakt de ophanging inderdaad een beetje flexibel wat essentieel is voor het voorkomen van scheuren in je uitlaatsysteem en voor het reduceren van resonanties die je uitlaat anders doorgeeft aan je carrosserie.

Succes ermee,

Jan-Arie

Jan-Arie

ReageerCitaat
Geplaatst : 05-06-2006 11:33 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Jan Arie,

Die stripjes ken ik. Ik heb eer een jaar mee rondgereden. De potten komen er lager mee te hangen dan met de door mij gebruikte diabolo's. De potten bevestig je aan de strippen met een bout/moer verbinding. Die zit lelijk in het zicht. Bij beweging kan hij bovendien de lak daar beschadigen. Aangezien de bodenmvrijheid toch al niet optimaal is wil ik de uitlaten zo hoog mogelijk hebben.
Dank voor de reactie.

Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-06-2006 12:13 am
michel
(@michel)
Lid

Ron, ik heb dus een vaste verbinding aan het chassis maar in de middelste buis zit er een stuk flexibele buis dus dat kan de trillingen misschien opvangen.
zit er zo al jaren onder en heb nog niets van scheuren of trillingen opgemerkt.
die rubbers scheurde bij mij al na 6 maanden af.
mvg Michel

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-06-2006 6:13 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Michel,

Heb je een foto of een tekening van de constructie van de uitlaatophanging?
Dat zou me geweldig kunnen helpen.

Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 06-06-2006 6:24 pm
michel
(@michel)
Lid

hallo ron,
ik heb gewoon 2 inox plaatjes met 2 gaten gebruikt en zo de achterdempers bevestigd

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-06-2006 4:55 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

[img] http://www.mijnalbum.nl/Foto=FX3WOQX V" />

Het probleem is opgelost. Gewoon twee RVS strippen en dan die aan de rubber diabolo's hangen. Na enige testritten zit alles nog OK.

Ron

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2006 11:29 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

foto plaatsen wil niet.
Kijk maar even op: http://www.mijnalbum.nl/Foto=FX3WOQXV

ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 11-07-2006 11:31 pm
Share: