Menu Sluiten

Forum

AUTOGORDELS
 
Notifications

AUTOGORDELS  

 
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo

weet iemand of een gordel verplicht is in een triumph spitfire 1500 uit 1978

Ze zatten niet in de spit toen ik deze kocht, hij was geschorst en nu na mijn restauratie is hij klaar om naar de apk te gaan

Wel zitten de bevestigingspunten in de auto

Op het kentekenbewijs is ook niets aangegeven

Ik wil ze er wel inzetten maar weet niet of hij zonder gordels afgekeurd wordt

groet john

Citaat
Geplaatst : 17-05-2012 10:50 pm
cornelissen
(@cornelissen)
Lid

Hallo John

In 1975 was de gordel zo ingeburgerd dat hij voorin de auto verplicht werd gesteld voor iedere nieuw te ontwerpen auto. Een jaar later werd het verplicht om de autogordel te dragen.

Personenauto's die tussen 1 januari 1971 en 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voorin. Personenauto's van voor 1971 hoeven geen autogordels te hebben. Personenauto's die vanaf 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle zitplaatsen die naar voren zijn gericht. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992. Het is tegenwoordig verplicht om autogordels te dragen in de auto, zowel voor- als achterin de auto. Als er op alle zitplaatsen een gordel is, mag niemand zonder gordel worden vervoerd. Heeft de achterbank 3 gordels, dan mogen er niet meer dan 3 mensen op de achterbank vervoerd worden. In auto's zonder gordels, bijvoorbeeld oldtimers, mogen passagiers (vanaf 3 jaar) wel vervoerd worden.

De verplichting van het gebruik van de autogordel geldt niet voor:

  • Mensen met een handicap; zij kunnen een vrijstelling aanvragen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat als zij een schriftelijke verklaring van een arts kunnen voorleggen.
  • Taxichauffeurs, indien zij passagiers in de taxi hebben of binnen de bebouwde kom van hun standplaats. Zonder passagiers en buiten de bebouwde kom moeten ze hem wel dragen, de vrijstelling geldt uiteraard niet voor de passagiers.

Het is niet toegestaan kinderen beneden de drie jaar te vervoeren in een auto zonder gordel, ook niet op schoot. Het niet dragen van de gordel is een overtreding.

Het kan ook civielrechtelijke gevolgen hebben. Als bij een verkeersongeval letsel ontstaat, zal als regel degene die tijdens het auto-ongeval de gordel niet om had, tenminste 25% van zijn of haar schade zelf moeten dragen.

hopelijk is dit antwoord genoeg,

En ehhhhhhhhhh bij GEEN gordel moet zo wie zo op het kenteken zijn vermeld.

Sjaak

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-05-2012 1:33 am
henkh
(@henkh)
Lid

Hallo John,

Mijn Spit is ook van 1978 en er zitten ook bevestigingspunten voor gordels in, maar op mijn kentekenbewijs staat bij bijzonderheden:

Bevestigingspunten autogordels ex art. 66 Sub R onder II WVR niet verplicht.

Omdat dit bij jou niet vermeld staat zijn in jouw geval gordels verplicht.

Groet Henk

Zoals je wel gemerkt zult hebben was Sjaak me net een slag voor.

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-05-2012 1:41 am
Jan de Jong
(@jan-de-jong)
Lid

Permanente eisen Hoofdstuk 5 Artikel 5.2.47

96
800x600

Normal
0

21

false
false
false

NL
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";}

Er bestaan 2 teksten voor de ontheffing van de bevestigingspunten voor autogordels

Op het originele oude kenteken staat de tekst vlgs de W.v.W 1935 Bevestigingspunten autogordels ex art 66 sub r onder ii WVR niet verplicht Zij die reeds (of ook) in het bezit zijn van een nieuw A4 model kentekenbewijs, hebben een nieuwe aangepaste tekst vlgs de W.v.W 1994 die voor de meeste nog onbekent is

Dit motor voertuig hoeft niet te zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels

Allereerst de tekst van het toenmalige artikel 66 sub r onder II van het Wegenverkeersreglement.
De aanwezigheid van bevestigingspunten is niet verplicht: " Voor een motorvoertuig ten aanzien waarvan, blijkens een aantekening in het voor het motorvoertuig afgegeven kentekenbewijs, de door Onze minister met de afgifte van kentekenbewijzen belaste ambtenaar van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het motorvoertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het motorvoertuig van toepassing te doen zijn."

De motivatie om een dergelijke aantekening in het kentekenbewijs op te nemen had destijds te maken met de bouw van o.a. de Triumph Spitfire, Alfa Spider, VW, MG en daarmee ook van oudere cabrio's. Uitgangspunt hierbij was dat deze voertuigen niet waren voorzien van een roll-bar.

Aangezien er ingevolge de aantekening in het kentekenbewijs voor eerder genoemde voertuigen geen verplichting tot het hebben van bevestigingspunten gold, behoefden er tevens geen autogordels te zijn aangebracht; ook al was het voertuig wél van bevestigingspunten voorzien. Er was immers op grond van de aantekening in het kentekenbewijs geen sprake van een verplichting tot het hebben van bevestigingspunten.
DUSSS:

Art 66 in je kenteken: Dan HOEFT er geen gordel in te zitten.
Zit er wel eentje in dan mag je hem
eruit halen.
Zit er eentje in dan
MOET je hem dragen.!!

Ex homologatie deskundige, ik heb nog niet de complete tekst gebruikt, ik zal zorgdragen voor een compleet verhaal in THE SPITFIRE In The Spitfire Nummer 4 komt er een verhaal over Elektrische toerentellers.

Jan de Jong

ReageerCitaat
Geplaatst : 18-05-2012 10:20 pm
johnswaans
(@johnswaans)
Lid

hallo

ik begrijp het verhaal

op mijn kenteken is niets vermeld

Ik kan bij de rdw nieuwe papieren opvragen

Maar voor de zekerheid heb ik bij ruud sipkema een steje orgienele gordels gehaald ,voor mijn eigen veiligheid

gr john

ReageerCitaat
Geplaatst : 20-05-2012 3:13 pm
Ron Breukelman
(@ron)
Lid

Lijkt me heel verstandig.

De kans dat we met onze rijstijl bij deze auto's over de kop gaan is minimaal. De kans dat je door je aanstarende mede-automobilisten aangereden wordt is veel groter. Zit je dan niet in de (heup-) gordel, dan is de kans groot dat je onder het dashboard verdwijnt. En daar wil je echt niet zitten........(ondanks de riante beenruimte van een Spit).

ReageerCitaat
Geplaatst : 21-05-2012 6:55 pm
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Ik heb ooit gehoord dat de RDW ook een motivatie had voor het niet hoeven hebben van gordels in dit soort auto's. Die was dat je meer overlevingskans hebt als je bij een ongeval UIT de auto wordt geslingerd.

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2012 2:06 pm
Share: