Menu Sluiten

Forum

afwijking snelheids...
 
Notifications

afwijking snelheidsmeter  

 
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Sinds deze winter ben ik de trotse eigenaar van een spit Mk3 van '68. Auto was in rijdende staat, maar met een slechte versnellingsbak (kraken en piepen bij toeren in 2 de en 3de versnelling). Voor de rest een toffe en goede auto!

Bij de keuring bleek dat de snelheidsmeter en kilometerteller niet naar behoren werken =auto afgekeurd voor oldtimerkeuring! Nu zit ik een beetje met de handen in het haar... kan het zijn dat de krakende versnellingsbak ervoor kan zorgen dat de snelheid 20% afwijkt en de km-teller gewoon niet werkt? Of moet ik het probleem toch bij de teller zelf zoeken?

Is het raadzaam de versnellingsbak er gewoon onderuit te halen en er een nieuwe in te steken? Reviseren of gewoon een tweedhandsbak erin? Geen idee wat zoiets (mag) kosten. Ik heb een beetje schrik om lukraak een versnellingsbak o phet internet te kopen, want je weet dan ook niet of hij ok is?
Is een overdrive de moeite waard om geld in te steken?

Groeten Pieter

Citaat
Geplaatst : 26-05-2012 4:31 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Heel verstandig van je dat je je probleem eerst op het forum voorlegt. Dat voorkomt in elk geval dat je lukraak een hoop geld uitgeeft en niet weet of dat werkelijk nodig was. Uit je verhaal vis ik op dat het telmechaniek van de kilometerteller niet loopt, maar, de wijzer van de snelheidsmeter geeft wel aan, hoewel, met een afwijking van 20 km/u bij een bepaalde snelheid. We kunnen dus vaststellen dat de kilometertellerkabel vanuit de versnellingsbak wel rondgedraaid wordt, maar door het stilstaande telwerk waarschijnlijk teveel weerstand heeft om de rijsnelheid behoorlijk aan te geven. Wanneer je dit verholpen hebt, krijg je de auto wellicht toch door de keuring. Je bent op dit moment dus het best gediend met een teller die het doet. Het ligt er aan waar je woont op welk adres je die het gemakelijkst in handen kunt krijgen. Je beschikt over de adressen van de adverteerders in 'The Spitfire'. Die het dichtst bij is kan je bellen. Ruud Sipkema van RSI carparts in EErde heeft ook tweedehands, net zo als Bert van Os in Leersum, of Henk Mulder in Boksum , Arthur Drnzler in Surhuizum en Kees Reehorst in Zuidland. Marco Pieterse in Venray, Schut in Soest en Willems Classics in Venray prijst zichzrelf aan als de 'klokkenspecialist' voor Engelse auto's. Zie je een adverterder die dichterbij woont; gewoon even bellen.

Dan het kraken en piepen van de 'bak'. Weet je echt zeker dat het geluid daar vandaan komt? De adressen die ik opnoemde kunnen je zo een gereviseerde bak leveren. Ga maar uit van € 500,-. Maar, als het geluid daarmee niet weg is, trek je toch even een scheve bek, denk ik. Het best controleer je of het geluid daar vandaan komt, waar je denkt. Schroef daarvoor de H-vormige ondersteuning die in het midden onder het dashboard zit los en neem hem eruit. Nu kan je de vloerbedekking opnemen. Draai het balletje van de versnellingspook af, zodat je de vloerbedekking eroverheen kunt trekken zonder het gat uit te scheuren. Nu heb je de blote versnellingsbaktunnel voorje. Maak de schroeven langs de rand op het chassis los en de schroeven die aan de rand aan de voorkant door het schutbord gaan. Nu kan je de tunnel uit de auto nemen. Nu heb je iemand nodig die met de auto rijden kan en jij gaat er naast zitten met een hele grote schroeven draaier in je hand. Die zet je met de punt op de versnellingsbak en met het handvat opzij tegen je hoofd, zodat je -directe- overbrenging van het geluid hebt. Door de punt steeds te verplaatsen op de buitenkant van de versnellingsbak kan je horen waar het (meeste) geluid vandaan komt. Pas op; doe dit niet met en stropdas om, want als die tussen de kruiskoppeling komt wordt je echt 'gestropt'. Ook geen loshangende overhemdsmouwen of jaspandjes. Je eigen leven is je meer waard dan die bak! En; directe aanraking doet echt pijn.

Omdat het geluid volgens je verhaal in 2 en in 3 gehoord wordt en als het echt uit de bak komt, is een nader inwendig onderzoek gewenst, waarschijnlijk, maar, raadpleeg eerst iemand uit de club -of hij hetzelfde hoort als jij en of hij tot dezelfde conclusie komt-.

Dan de vraag of je 'beter' een OD versnellingsbak koopt. Er zijn er niet zoveel meer, dus, er wordt behoorlijk geld voor gevraagd. Reken maar een tot anderhalf duizend. Of je dat doet hangt af van hoe goed je in de 'slappe was' zit. En of het je eigen zakgeld is of uit de huishoudportemonnee moet. Het is wat dat betreft altijd prettig wanneer je zelf een krantenwijk (of zo) hebt, waardoor je niet zozeer je naaste hoeft aan te kijken wanneer je tot een aanschaf met betrekking tot je hobby wilt overgaan.

Ben heel benieuwd hoe je met deze kwestie verder gaat, Dus, hou ons op de hoogte.

ReageerCitaat
Geplaatst : 26-05-2012 5:56 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Alvast bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Ik heb vandaag de teller eens uit het dashboard gehaald... eerste vaststelling: het uiteinde van de kabel was niet langer vierkant, maar eerder rond. Tweede vaststelling bij het openen van de teller was dat het haakje + veertje die de tellers doet draaien losgekomen was en zich dus vrij in het tellerhuis kon bewegen. Hierdoor konden de tellers dus niet meer draaien. De afwijking van de snelheid lijkt me te wijten aan de afgesleten kabel (waarschijnlijk veroorzaakt door een te hoge weerstand of zelfs blokkering doordat het haakje die los was)

Oplossing: het haakje met veertje er terug aanhangen en de teller testen + nieuwe kabel aankopen. Hiervoor vond ik wel een heel goed bestand online, die ik toch even wou delen... (er zijn misschien nog mensen met een afwijkende teller "")

http://home.comcast.net/~rhodes/speedo.pdf

Alvast bedankt voor de support!

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 2:51 pm
fournier
(@fournier)
Lid

keek daarnet op 'marktplaats' onder auto onderdelen 'triumph' en daar staat een overdrive bak aangeboden:

"Complete overdrive unit voor Triumph Spit 1500. Ooit bij Sipkema gekocht, maar nooit in mijn eigen auto gebouwd. De bak is gereviseerd, en zo ook nieuw gekocht. Alles moet compleet zijn, de solenoid, cardan, en zo voort liggen in mijn garage. Enige wat vlg Ruud nog gedaan moest worden is de versnellingspook aanpassen aan de overdrive knop/schakelaar op de pook (lassen schroefdraad). Ik kan geen garantie geven op de bak, maar hij is nogmaals ongebruikt gereviseerd, bon RSI ter inzage. Bod van rond € 350 is voor mij redelijk. Met vriendelijke groet, Max de Graaf 06 54992974. Graag naar liefhebber zoals ik dat ook 25 jaar al ben (geweest?)"
dit is wel een heel interessante aanbieding!
ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 6:23 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Goedendag,

De snelheidsmeter in mijn 1500 tc geeft steevast 20% te weinig aan.

Dit komt bij mij volgens mij door een niet juist achter differentieel, andere verhoudingen.

Schijnt dat er bij mij een diif van een gt6 onderhangt.

Ik heb dit opgevangen door een fiets snelheids meter te monteren, werkt perfect.

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 9:22 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Goedendag,

De snelheidsmeter in mijn 1500 tc geeft steevast 20% te weinig aan.

Dit komt bij mij volgens mij door een niet juist achter differentieel, andere verhoudingen.

Schijnt dat er bij mij een diif van een gt6 onderhangt.

Ik heb dit opgevangen door een fiets snelheids meter te monteren, werkt perfect.

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 9:22 pm
Joost Oosterbroek
(@g-w-j-oosterbroek)
Lid

Goedendag,

De snelheidsmeter in mijn 1500 tc geeft steevast 20% te weinig aan.

Dit komt bij mij volgens mij door een niet juist achter differentieel, andere verhoudingen.

Schijnt dat er bij mij een diif van een gt6 onderhangt.

Ik heb dit opgevangen door een fiets snelheids meter te monteren, werkt perfect.

mvg

Joost

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 9:22 pm
fournier
(@fournier)
Lid

Zo rijd je dus altijd in de 'overdrive'. En met zo'n fietssnelheidsmeter moeten ze je karretje ook voor de apk goedkeuren, want in de regelgeving staat niet dat de 'originele' snelheidsmeter goed moet aangeven.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27-05-2012 10:25 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Inderdaad een mooie aanbieding, maar past een versnellingsbak van een 1500 ook in een spit MK3?

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-05-2012 12:22 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dat moet zondermeer kunnen. Het enige is, dat je een kortere aandrijfas vanaf de versnellingsbak naar het differentieel nodig hebt en de ondersteuning van de staart van de bak is bij een overdrive anders, dus daar moet je ook even het goede hulpstukje voor hebben. Wanneer je met Ruud Sipkema afstemt dat je deze bak koopt en vraagt wat je dan nog nodig hebt, krijg je al het nodige ineens bij elkaar. Als je het sleutelwerk zelf wilt doen, maar er tegen op ziet omdat je het niet eerder gedaan hebt wil ik wel een dag naar je toe komen om een wakend oog te houden, aanwijzingen te geven en intussen ook mijn handen te laten wapperen. Maar dan wil ik wel dat jij in hoofdzaak het werk doet en niet ik.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28-05-2012 12:39 am
Geert Paul Weeda
(@geertpaul)
Lid

Dat kan dus niet zondermeer. Denk ook aan de bakverhoudingen en de overbrengingsverhouding in je differentieel. Niet onbelangrijk, kijk ook eens waar de pook uit de tunnelbak komt. Denk er ook nog aan dat de prise-as door de afdichting van je koppelingshuis (bell-house) past, vroege en late 1500 versnellingsbakken hebben een verschillende afdichting. De late bak past niet op de afdichting die bij een vroege hoort (labyrinth afdichting) en de vroege bak past wel op de afdichting (denk aan de juiste oliekeerring) van een late.

Geertpaul Weeda

ReageerCitaat
Geplaatst : 30-05-2012 2:34 pm
Ron Kulik
(@kulik)
Lid

Afwijking kan (ook) simpelweg veroorzaakt zijn door verkeerd tandwieltje aan de ingang van de bak waar de snelheidsmeterkabel dus de bak in gaat (voorkomend probleem na toepassen van een reviesbak). Die tandwieltjes kan je o.a. krijgen bij Henk Mulder. Hij stuurt je dan verschillende van die dingen en door uit te proberen gaat het dan lukken. Je kunt het tandwieltje uitwisselen door, na de kabel van de bak losgenomen te hebben, een schroef los te draaien (voorzover ik mij herinner) en dan het tandwieltje eruit te wippen. Werk vanuit de cabine.

Als je tijdens de APK een navigatieapparaat in de auto zet, moet ie op dat punt overigens goedgekeurd worden, zelfs als de originele teller er helemaal niet meer in zit.

Ik heb ooit last gehad van een stokkende snelheidsmeter. Het was zo erg dat de kabel brak. Ik ken de beschrijving die je meerstuurde. Mooi verhaal maar ik heb het eerst geprobeert met gewoon wat siliconespray spuiten op de stroef draaiende delen. Werkte prima en functioneert al weer vele jaren 😉

Ik heb een overdrive in mijn Spit en had een Herald zonder. Het verschil is uiteraard de herrie bij hogere snelheid maar ook het verbruik. Mijn Spit gebruikt 7liter/100km; de Herald zo'n 9.

Overigens heb ik de oude versnellingspook en een schakelaar op de radioplaat direct daarachter. Zo zat het al toen ik de auto kocht. Ik ben er aan gewend maar een originele pook met overdrive schakelaar is natuurlijk mooier. Probeer Kees Reehorst. Die fabriceert ze nog wel, denk ik.

Groeten, Ron

ReageerCitaat
Geplaatst : 04-06-2012 2:51 pm
pdcdeclerck
(@p-d-c-de-clerck)
Lid

Ik hou eraan jullie op de hoogte te houden ivm de problemen met de snelheidsmeter: deze doet het weer, zij het met een afwijking op de snelheid... Dat zal dus inderdaad te maken hebben met de diff of versnellingsbak.

Wat de versnellingsbak betreft: na inspectie ben ik tot de vaststelling gekomen dat er een overdrive versnellingsbak inzit!!! Alleen werkt de overdrive (voorlopig niet), de vorige eigenaar heeft de pookdop vervangen en de overdrive schakelaar er gewoon afgeknipt (schakelaar heb ik gevonden in de doos wisselstukken). Ik zal dus de komende tijd moeten uitvissen of de schakelaar defect was, of de overdrive zelf... En of er een verband is met het lawaai in 3 de versnelling. De eigenaar is overleden dus ik kan het hem niet meer vragen...

Hoe dan ook: het wordt een boeiend avontuur!

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2012 12:24 am
fournier
(@fournier)
Lid

Dit kan er op wijzen dat de 'erven' onoordeelkundig met de auto hebben gereden. Het is namelijk zo, dat, wanneer je de overdrive 'aan' hebt staan er niet achteruit met de auto gereden mag worden. Als dat toch gebeurt gaan er tandwielen kapot. Er zit een 'vrijloop' in de OD die werkt met een pal-mechanisme om het mogelijk te maken dat de uitgaande as sneller draait dan de ingaande as van de overdrive. In de tegengestelde draairichting (achteruit) grijpt het palmechanisme in, terwijl het vrijloop zou moeten bieden. Dan breekt er wat!

Omdat je schrijft, dat er tot je verrassing een OD in de auto zit, is het duidelijk dat de verkopers het daar niet over gehad hebben. Verder schrijf je, dat bij de losse onderdelen in de bagageruimte ook een pookknop gevonden is met het schuifje voor de bediening van de OD. Je geeft ook aan dat nadere inspectie je geleerd heeft dat de draadjes die in de pook omhoog komen 'zomaar' afgeknipt zijn.

Dat geeft toch te denken. Hebben de erven gemerkt dat ze de OD kapotgedraaid hebben en toen maar -stiekem- de knop verwisseld?

Het is goed mogelijk dat de vorige eigenaar geweten heeft dat (hij) de beveiliging voor het gebruik van de OD in 1 en 2 en achteruit niet aanwezig was of niet goed werkte. Wanneer je daar rekening mee houdt en je niet vergist, gaat alles goed. Maar, als er iemand in de auto gaat rijden die geen benul heeft, kan het zomaar zijn dat de OD 'aan' staat. Vervelend is ook, dat op het schuifstukje 'uit' te lezen is als de OD aan staat en 'aan' als de OD uit staat. Dat maakt een vergissing voor de hand liggend.

Zonder stroom toevoer staat de OD 'uit' en gaat de aandrijving niet via de tandwielen van de overdrive zelf. Maar, dat betekent niet dat de brokken die gemaakt zijn on de OD niet door de versnellingsbak zwerven en daar verdere schade kunnen aanrichten. Je doet er dus goed aan om de bak open te (laten) maken en de schade op te nemen. RSI Carparts maakt gebruik van een doorgewinterde mechaniker ide de schade voor je kan vaststellen en een voordstel doen om de schade te herstellen. Hij heeft ook alle benodigde onderdelen bij de hand.

Als ik je een handje kan helpen om de versnellingsbak uit de auto te halen, geef dat dan maar even aan.

ReageerCitaat
Geplaatst : 08-06-2012 5:04 pm
Share: